In FHM shoots gaan we in gesprek met de mooiste vrouwen uit ons land. Deze week doen we dat nét even anders. Wij hebben namelijk het genoegen gehad om de heren van Rundfunk te ontvangen voor een shoot. Met hun bijna uitverkochte derde theatertour Schau voor de boeg, zijn Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde druk met van alles en nog wat, maar nooit te druk voor een sexy fotoshoot voor FHM. “Zo’n perfecte imperfectie bij Tom vind ik bijvoorbeeld zijn drankprobleem. Dat ‘ie echt al bij het ontbijt dronken is, dat vind ik zo schattig.”
Dag heren, hoe gaat het met jullie?
Tom: Ik zit bij Yannick in de auto, dus het gaat heel goed.
Yannick: Goed! We zijn in aanloop naar de try-out van onze show in Zoetermeer.
Vonden jullie het spannend om uit de kleren te gaan?
Tom: Ja en nee, nou ik vind dat er aandacht moet zijn voor jongens met een wat voller lichaam in deze tijd. Wij zijn helemaal voor body positivity.
Yannick: Wij willen natuurlijk laten zien dat elk lichaam heel sensueel en liefdevol kan zijn. Iedereen mag trots zijn op zijn of haar lichaam, ook Tom.
Was dit de eerste keer dat jullie een sensuele fotoshoot hebben gedaan?
Tom: Dit was de eerste keer, maar het smaakte zo naar meer dat wij eigenlijk hopen dat we hier een jaarlijks ding van kunnen maken.
Yannick: Iedereen mag ons vanaf nu bellen. De Playboy, Playgirl, ook die smerige blaadjes bij het benzinestation. Die mogen ook bellen.
Welke man zouden jullie wel eens uit de kleren willen zien gaan?
Tom: Dion Graus zou ik wel graag willen zien. Ik denk namelijk dat hij het op een bijzondere manier vormgeeft. Eigenlijk denk ik dat hij een streepje heeft.
Yannick: Ik denk dat hij het lasert ook, zodat hij altijd een streepje heeft. Dan zou ik kiezen voor Sierd de Vos of Bas Nijhuis. Dit omdat ik me eigenlijk vreselijk aan ze stoor. Het lijkt me mooi om te zien dat ze dan een keer niet zo’n grote mond hebben maar gewoon eens in hun blootje staan.
Hebben jullie zelf niks laten laseren, zodat er altijd een streepje staat?
Tom: Nee nee nee, wij zijn echt puur natuur.
Yannick: Dat ligt er even aan wat de reacties zijn van deze shoot, misschien plannen we het daarna.
Hoe kijken jullie naar de FHM500 waar jaarlijks de 500 mooiste vrouwen van Nederland in verschijnen?
Tom: Ik vind de interviews en artikelen daarin heel goed. Van Romy Monteiro heb ik bijvoorbeeld geleerd dat je ‘musical’ helemaal niet uitspreekt als ‘musical’, maar als muzikol.
Yannick: Ik koop het blad eigenlijk alleen maar voor de goede gesprekken en wijsheden die we leren van vrouwen zoals Sylvana, Abbey Hoes en Romy Monteiro.
Mag schoonheid nog gevierd worden tegenwoordig? Of leven we in een preutse samenleving anno 2024?
Tom: Alle vormen van schoonheid mogen gevierd worden. Dus ook alle perfecte imperfecties. Ik vind het bijvoorbeeld heel jammer dat het spleetje tussen Yannicks tanden begint te verdwijnen. Dat was altijd een schattig karakteristiek spleetje wat die had.
Yannick: Ja vet cute was dat, misschien neem ik wel een grill met een spleetje nu. Zo’n perfecte imperfectie bij Tom vind ik bijvoorbeeld zijn drankprobleem. Dat ‘ie echt al bij het ontbijt dronken is, dat vind ik zo schattig. Dat geeft hem net een beetje edge .
Hoe gaat het met de voorbereidingen voor de nieuwe show?
Tom: Goed! We hebben er heel erg veel zin in. We hebben onszelf weer opnieuw uitgevonden. Jullie gaan naar buiten lopen en tegen je partner zeggen: ‘’wauw, deze jongens hebben zichzelf echt opnieuw uitgevonden.’’
Yannick: Dit is weer een nieuwe stap in het Rundfunk universum. Je gaat verrast worden, je gaat geschokt worden, en je gaat hopelijk heel hard lachen.
Hoeveel verschil zit er tussen de shows Todesangstschrei, Wachstumsschmerzen en deze show?
Tom: Alles is anders, en toch, omdat het uit onze breinen komt, ook een beetje hetzelfde. Dit is wel echt het beste wat we ooit hebben gemaakt.
Yannick: Dit lijkt net uit een boekje te komen, maar dat is ook zo. We hebben een boekje bij ons voor als we niet meer weten wat we moeten zeggen.
Jullie spelen 48 shows in 5 maanden, hoe houden jullie dit vol?
Tom: Dat klinkt nog als weinig. Wat ik nu ga zeggen is een beet je cliché, maar elke avond is anders. Ook al hebben we gerepeteerd en hebben we vaste afspraken, is elke zaal anders en is elke stad anders. Dat houdt het vanzelf wel leuk.
Yannick: Na 40 shows hebben we wel bij het oosten van het land zoiets van we stoppen ermee. Helemaal klaar mee. Geintje hoor. Nee het is echt leuk om te weten dat een heleboel mensen kaartjes hebben gekocht om óns te zien spelen. Je bent ook wel een beetje een lul als je er dan met de pet naar gaat gooien.
Tom: Het vette eraan is ook dat we de show echt zelf hebben gemaakt, dus dat wat de mensen te zien krijgen ook echt van ons is. We hebben wel een regisseur, Peter van de Witte, maar het is echt ons ding.
Hoe ziet een tourdag er voor jullie uit? Neem ons eens mee in een showdag van Rundfunk.
Tom: Wij proberen vaak te vertrekken voor de spits. Dan spreken we wat dingen door met de techniek, dingen die ons de dag ervoor zijn opgevallen.
Yannick: Dan eten we altijd stipt om 5 uur, dit is best vroeg. Maar omdat we veel rennen en bewegen op het podium willen we geen steken in onze zij krijgen natuurlijk.
Wat is dan dé ideale maaltijd voor een show?
Tom: Dat is wel een leuk verhaal. We hadden bij vorige theatertours ineens zoiets van: waarom spelen we altijd kut op zaterdag? Dat bleek dus te komen door snackzaterdag. Dat werkte absoluut niet goed voor een theatershow.
Yannick: Wat ook niet werkt is pizza, daar krijg je veel te veel dorst van. Eigenlijk is een gezonde voedzame maaltijd het beste. Vaak eten we vegetarisch omdat dat makkelijker te verteren is.
En na het eten? Hoe ziet het er dan uit?
Tom: Dan doen we altijd de soundcheck. En rug oefeningen en stemoefeningen niet te vergeten. Ook douchen we altijd voor en na de voorstelling.
Yannick: Ik doe inderdaad stemoefeningen en Tom doet rug oefeningen. We zijn inmiddels de 30 gepasseerd en dan gaat het niet meer zo soepel.
Sommige artiesten willen blauwe M&M’s en champagne in hun kleedkamer, wat kan er nou niet ontbreken in de kleedkamer van Rundfunk?
Tom: Heel simpel, het enige waar wij om vragen zijn 2 handdoeken. Wij hebben de meest eenvoudige rider ooit.
Yannick: Toch is het dan heel opmerkelijk dat die handdoeken er nooit liggen. We moeten eigenlijk altijd achter de handdoeken aan. Het is het enige wat we willen en we krijgen het nooit.
Hoe rijk zijn jullie eigenlijk na al het succes van jullie bioscoopfilm en theatertours?
Tom: Spiritueel gezien mega rijk. Mentaal gezien ook heel erg rijk.
Yannick: Financieel gezien heeft de fiscus eigenlijk heel veel afgepakt.
Tom: Ja door de fiscus twijfelen we eigenlijk om een solo tour te gaan doen. Dan gaan we gewoon na elkaar optreden, dan verdienen we dubbel geld.
Yannick: Daniël Arends ging op gegeven moment ook twee shows op een avond geven, misschien zit daar wel een goed verdienmodel achter. Maargoed, dan moet er vier keer op een avond worden gedoucht door ons, dat is voor die theater natuurlijk niet te regelen als het om de handdoekplanning gaat.
Hoeveel invloed heeft de onvoldoende video invloed gehad op jullie carrière?
Tom: Ja eigenlijk best wel veel. In die periode hadden we net een serie voor 3LAB gemaakt, dat werd toen uitgezonden midden in de zomer. Maar daar keken eigenlijk niet zoveel mensen naar. En eigenlijk doordat dat filmpje een eigen leven is gaan leiden, is de serie ook eigen leven gaan leiden.
Yannick: Ja, dat eigenlijk een beetje. En de rest is history, om het zo maar even te zeggen. Nu hebben we toch maar een mooi interview voor de FHM gedaan.
Welke momenten hebben nog meer echt invloed gehad op de carrière van Rundfunk?
Tom: De toneelschool is heel goed geweest voor onze ontwikkeling. We zijn niet de meest standaard acteurs die van die school afkomen, maar hier hebben we wel hard leren werken en omgaan met kritiek.
Yannick: Dat ik Tom heb ontmoet was redelijk cruciaal voor het ontstaan van Rundfunk. Anders had ik steeds bij zo’n denkbeeldige vriend in de auto gezeten, dat was een heel gek verhaal geworden.
Wat is nou de connectie met Duitsland?
Tom: Het is gewoon een lekkere taal, het schept net een beetje afstand.
Yannick: Duits is net wat vleziger qua klank en net wat artistieker. Het slaat natuurlijk nergens op want het is dezelfde taal. Maargoed kies maar of je je nieuw show ‘groeipijn’ of ‘ wachtumsschmerzen’ noemt, dan is die keuze vrij snel gemaakt.
Wat vinden jullie nou het leukste aan elkaar?
Tom: De genegenheid. De lieve woordjes in het voorbijgaan. Die stiekeme aanrakingen en de constante seksuele spanning die nu al 15 jaar tussen ons inhangt. Waarbij we ons allebei afvragen of onze vriendschap ooit het seksuele vlak opzoekt.
Yannick: Ergens in de komende 80 jaar zie ik het wel een keer gebeuren ook. Dat lijkt me ook zo mooi aan zo’n tour. Dat je bijvoorbeeld naar Zoetermeer gaat en weet van ‘ohja dat zijn die ruime kleedkamers, met die fijne bank.’
Dat kan! De komende maanden toeren de boys door heel het land, dus ook dichtbij jou in de buurt. Boek jouw tickets nu via rundfunk.sexy .
Stad: San Sebastian Land: Japan
Eten: Alles met schelpen Mooiste vrouw van Nederland: Jan Terlouw
Film: Superbad Dier: De kokkel
Auto: Seat Ibiza FR, met stoelverwarming Festival: North Sea Jazz Festival
Stad: New York Land: Spanje
Eten: Pasta al ragù Mooiste vrouw van Nederland: Toms vriendin
Film:The Big Lebowski Dier: Haai
Auto:Dacia Duster, hier had ik rijles in Festival: Ik heb een bloedhekel aan festivals
Fotografie:Russell Pearson Modellen: Rundfunk
Productie:MORE Theater Producties
We snappen dat je geen genoeg kunt krijgen van de shoots, check daarom vooral onze eerdere afleveringen: