5 redenen waarom de Porsche 911 Carrera T een fantastische auto is

31 okt 2023, 17:08 Machines
porsche 911 carrera t 16 kopie
Porsche heeft meer smaken 911’jes in het assortiment zitten dan Lays aan smaken chips in de supermarkt. Een van de laatste wapenfeiten van het iconische Duitse automerk is de Porsche 911 Carrera T. Maar hoe goed is dat model? In één woord: fantastisch.
Waarom dan wel? Alsjeblieft, hieronder vijf redenen die beargumenteren waarom de Porsche 911 Carrera T een fantastische auto is. Check by the way vooral ook effe ons Instagram Story verslag .
porsche 911 carrera t 29

1. Het is een 911

Heb je je ooit afgevraagd waarom je zo relatief veel modellen van de Porsche 911 ziet rijden op de weg? Dat terwijl er toch echt wel meer opties zijn in dit dure sportwagensegment. Het antwoord is vrij simpel: de Porsche 911 staat symbool voor de jongensdroom. Het is een bovendien een bolide met klasse. Je kan ermee aankomen bij je schoonmoeder, bij je zakenpartner en je vriendin zonder gelijk aan te worden gekeken alsof je naast je schoenen bent gaan lopen. En het allerbelangrijkste: het is een geweldige auto. Prachtig design, veel vermogen en rijk uitgerust aan luxe snufjes. Dat geldt zo’n beetje voor alle negenelfjes en daar is de Carrera T geen uitzondering op.
porsche 911 carrera t 27

2. Hij heeft een handbak

Sterker nog, deze verdient nog wat extra pluspunten ten opzichte van z’n familieleden. Niet in de laatste plaats omdat de T wordt geleverd met handbak. Geen flippertjes achter het stuur, maar lekker oldskool zelf roeren met die pook. Minder oldskool is dat de versnellingsbak is voorzien van 7 verzetten. Ooit een auto handmatig in z’n zevende versnelling gezet? Wij ook niet hoor, maar deze Porsche 911 Carrera T had de primeur. De handbak is echt fe-no-me-naal. Kort, soepel en vloeiend. Gevoelig, accuraat en in harmonie met de motor die achter je ligt. Dit benadert de perfectie van hoe een handbak gemaakt zou moeten worden. We waren bijna even vergeten hoe leuk zelf schakelen is (in een auto met vermogen), maar dit is een bijzonder prettige reminder. Of je er ook net zo blij van wordt als je dagelijks van 80 kilometer heen en weer moet forenzen over de A1 of A2 is een terechte vraag, maar voor een weekendje ervaren wij het als ultiem rijdersgenot. Mocht die handbak je gestolen worden, geen zorgen: je kan ‘m ook als automaat bestellen.
porsche 911 carrera t 22

3. Als kauwgom aan het asfalt

We verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we vaker een 911 hebben mogen besturen. We gaan niet beweren dat de Carrera T een betere wegligging heeft dan de 911 GT3 , maar ook deze versie van de 911 kleeft als een kauwgompje aan de grond. Daarvoor hebben ze nog wat extra hun best gedaan. De T staat voor ‘Touring’. Oftewel: nog meer focus op het rijden. Dus hebben ze wat maatregelen genomen om ‘m nog lekkerder te laten sturen. Zo kun je op wat extra gewichtsbesparing rekenen. De achterbank is eruit gesloopt (wat verzekeringstechnisch overigens weer nadelig schijnt te zijn, want duurder), de zijramen en achterruit zijn van lichter materiaal gefabriceerd en de auto ligt een centimeter dichterbij de weg. Het levert een gewichtsbesparing op van 35 hele kilo’s. Elk grammetje telt, nietwaar? Alle maatregelen zorgen ervoor dat ‘ie stugger en harder is, maar ook directer en scherper. Met de precisie van een Tetris-blokje in een gameboyscherm plaats jij de 911 op het asfalt. De auto doet wat jij beveelt. En dat stuurt waanzinnig goed.
porsche 911 carrera t 10

4. De sound

Onder de kap ligt de bekende 3,0 liter zescilinder boxermotor die je kent uit de reguliere 911 Carrera. De motor is goed voor 385 pk en 450 Netwonmeter aan koppel. Daarmee scheur je in 4,5 seconde naar de 100 (met de automaat is dat 4,0 sec.) en houdt de topspeed op bij 291 km/u. Aan het begin van deze eeuw was je met dit soort cijfertjes nog de koning van de weg, maar in de alsmaar verder oplopende pk-wedloop doe je bijna niet meer mee. Maar zeg eens eerlijk: heb je nou daadwerkelijk meer vermogen nodig dan dit? Natuurlijk niet! Paardenkrachten zeggen immers vrij weinig over de fun-factor. En laat die in de Porsche 911 Carrera T nou net bijzonder hoog zijn. De sound draagt daar zeker ook aan bij. Niet zo sick als de Cayman GT4 RS , maar die is dan ook wel heel extreem. De T klinkt een stuk beschaafder, maar wel ontzettend lekker. Klap vanuit z’n tweede versnelling door naar 7.500 toeren per minuut en je hoort die rauwe, stoere zescilinder van Porsche brullen als een leeuw op de Serengeti savanne die vecht om een vrouwtje. Bovendien hoor je alles net even wat luider doordat het isolatiemateriaal in de auto achterwege is gelaten. Niet iedereen houdt van een portie tussengas bij het terugschakelen, maar wij lekker wel. Blazen met dat ding!
porsche 911 carrera t 28

5. Sexy looks

Onze moeder zei het vroeger al: mooi rood is niet lelijk. Kleurloze verkeersvehikels zijn er al genoeg op de weg en een sportwagen als deze mag best een opvallend tint hebben. Ja, bij deze kleur komen er inderdaad wel wat Italiaanse gevoelens bovendrijven, maar zeker in real life staat het de Duitser uit Stuttgart beeldschoon. Ook van binnen is ‘ie prachtig. Een van onze favoriete auto-interieurs, zelfs. Verder kun je de 911 Carrera T herkennen aan grijze spiegelkappen, wat T-embleempjes hier en daar en de standaard sportuitlaat met twee ronde pijpen in het midden. Dat ‘ie er verder heel sexy uitziet hoeven we niet echt over uit te weiden, toch? Weinig opsmuk, brede heupen, prachtige ronde billen en een schitterende front. Het is en blijft de moeder aller sportwagens, om maar in moedertermen te blijven.

Dus?

Heeft Porsche een heerlijke nieuwe smaak toegevoegd aan het toch al rijke assortiment nine elevens. Als je de GTS of de GT3 te duur vindt, dan hebben ze met de T nu een optie neergezet die net wat meer binnen bereik is, relatief gezien. Voor een slordige 175.000 euro zijn de sleutels van jou. Gewoon maar doen dan?
Meer over de Porsche 911 Carrera T of proefrit maken? Check porsche.nl .
Meer zien? Check hier ons Instagram Story verslag .

Specs Porsche 911 Carrera T

Motor: zescilinder boxer biturbo Vermogen: 385 pk
Koppel: 450 Newtonmeter Transmissie: handgeschakeld 7-versnellingen
Acceleratie 0-100: 4,5 sec. (handbak) Topsnelheid: 291 km/u
Gewicht: 1.470 kg Vanafprijs: €175.149,-

Gallery

Credits

Tekst + Beeld: Chris Riemens

Meer rijtesten?

Lees hier onze ervaringen met machines als de:
Delen met
Ook interessant