Kan de Ford Mustang Mach-E de naam van zijn legendarische familielid eer aan doen?

Zo’n anderhalf jaar geleden vlogen we naar Los Angeles voor de introductie van de Ford Mustang Mach-E. We hebben er even op moeten wachten, maar nu mochten we het elektrische paradepaardje van de Amerikanen dan eindelijk aan zijn lithium tand voelen. Kan de Mustang Mach-E zijn naam eer aan doen?

Eigenlijk hadden de eerste 1.800 kopers allang hun Mach-E voor de deur moeten hebben staan, maar een pandemie gooide de leveringstijden een beetje door de war. Dus rijden wij op moment van testen in de enige Mustang Mach-E op het Nederlandse asfalt. De bolide is uitgevoerd in Space White. Een soort gebroken wit, waarin een vleugje grijs zit verwerkt. Hij kan het hebben. Tof gadgetdingetje is dat de deurgrepen zijn vervangen door knopjes, waarmee je de deur open klikt.

Rijtest Ford Mustang Mach-E

Iconisch label

Er was nogal wat te doen om de introductie van de elektrische SUV van Ford. Op social media werd Ford verweten afbreuk te doen aan de naam Mustang. Die zou namelijk alleen zijn voorbehouden aan de brullende 5,0 liter V8. Die gedachte vinden we een tikkie achterhaald. Oké, misschien hadden ze ‘m gewoon de Ford Mach-E moeten noemen, maar er zal toch wel een reden zijn waarom ze het legendarische Mustang label erop hebben geplakt?

Of zoals Ford zelf zei bij de lancering: “Veel merken kunnen een elektrische auto lanceren, alleen Ford kan een elektrische Mustang onthullen.” Daar valt ook wel wat voor te zeggen. Gebruik maken van de kwaliteiten die je in huis hebt. Qua looks zijn de herkenbare elementen van de Mustang in elk geval onmiskenbaar. Natuurlijk valt het galopperende paardje op als logo, maar ook in de sportieve daklijn en met name de lichtunits kunnen we de duidelijke overeenkomsten herkennen. In real life imponeert ‘ie echt wel met z’n looks. Neem van ons aan: dit is een harde auto. Wat dat betreft maakt ‘ie z’n naam in elk geval waar.

Hij maakt niet alleen indruk op ons, ook op de rest van de weggebruikers. We hebben het voorrecht gehad om al een paar keer eerder in een Ford Mustang (met V8) te mogen blazen, dus we weten wat voor reacties dat teweegbrengt bij medeweggebruikers. We zijn toch wel enigszins verrast dat ook de Mach-E die emoties oproept. Mensen komen naast ons rijden om duimpjes te geven. In hartje Rotterdam komt er iemand helemaal naast ons staan om de complimenten over te brengen, dat hij daarbij de rijbaan blokkeert neemt ‘ie effe voor lief. Een paar uur later krijgt een groepje gasten bijna een spierscheuring in de nek als we langs zoeven. Natuurlijk speelt het mee dat dit een gloednieuw model is die nog niet te zien is op het Nederlandse asfalt (in mei moeten de eerste geleverd worden), maar het blijkt dus wel een eersteklas nekkendraaier te zijn. En daar zijn er nog niet zoveel van in de elektrische klasse. Ook de stekker Mustang roept dus emotie op, en dat is precies wat een Mustang moet doen.

Batterij slurpen

Als je de sportieve lijnen in de motorkap in ogenschouw neemt dan zou je een dorstig beest verwachten onder de klep, maar die ruimte kun je bij de Mach-E gebruiken om je laadkabels op te bergen. Als je een Mach-E op de kop wil tikken dan kun je kiezen uit meerdere varianten, daarover later meer. Onze weekendbolide is de Mustang Mach-E AWD (vierwielaandrijving) met een rijbereik van zo’n 540 kilometer (als je je heel netjes gedraagt). De 88 kWh sterke accu levert een slordige 351 pk en een koppel van 580 Newtonmeter, waarmee je in 5,1 seconden naar de 100 scheurt. Het mooie aan elektrische auto’s is dat je zonder oponthoud kunt door accelereren tot de topsnelheid, die in dit geval ligt op 187 km/u. Dat laatste is dan zeker niet Mustang waardig, maar het gevoel voor snelheid toch zeker wel. Zeker als je nagaat dat je zo’n 2.218 kilo in beweging moet krijgen. Ook qua bochtenwerk maakt ‘ie indruk voor z’n formaat. Hier kun je serieus sportief mee knallen. Sterker nog: je kan gewoon de achterkant laten uitbreken. Als je flink gaat gassen dan slinkt de batterij alleen wel sneller dan een Calippo onder de Sahara zon. We reden een beetje sportief terug van Deventer naar Amsterdam (afstand zo’n 110 kilometer) en konden 35% batterij afschrijven. Maar als je de opgegeven range wil halen dan moet je lekker de cruise control aanzetten en op de rechterbaan gaan rijden. Over die adaptive cruise control gesproken: in files is dit echt megarelaxed. Eigenlijk hoef je niks meer te doen. Hij remt voor je af, geeft gas bij en zorgt ook nog dat je netjes in je rijbaan blijft. Nooit meer een lamme rechterpoot na een ouderwets Hollands potje filerijden.

Rijtest Ford Mustang Mach-E

Goed, een hoop dingen zijn absoluut Mustang waardig. Maar een facet dat dit predicaat in elk geval niet verdient is het motorgeluid. Ze hebben het nog geprobeerd door in de rijmodi Active en Untamed (roaaaaarrrrr) een soort van stoere engine achtige sound door de boxen af te spelen. In Active klinkt dat nog wel oké, maar bij Untamed hebben we eerder het gevoel alsof er een ufo opstijgt dan dat er een beestachtige V8 wakker wordt gemaakt . Leuk geprobeerd, maar wij laten ‘m wel gewoon op Whisper staan. Kunnen we ook beter genieten van de zware bassen die uit de sublieme Bang & Olufsen speakers komen rollen. Over het interieur gesproken, bij het aanzicht van het nogal aanwezige 15.5 inch touchscreen kunnen we de vibrerende Elon Musk vibes door de cockpit niet negeren. Wat een joekel! Op het scherm vind je alle info die je nodig hebt, zoals ritinformatie, audio shizzle, telefoonverbinding, routekaarten noem het maar op. Verder zit er achter het stuur een schermpje waarin rijbereik, kilometerstand en de digitale snelheidsmeter worden afgebeeld. Het ziet er allemaal loeistrak uit, maar het lijkt allemaal (het interieur van de elektrische auto’s in het algemeen) wel heel erg op elkaar. Heel minimalistisch en een groot touchscreen als centraal middelpunt. Begrijp ons niet verkeerd: het werkt super en het ziet er ook top uit, maar hier missen we onze tellertjes, metertjes en knopjes. Hier is nog winst te behalen. Wat dat betreft is Mercedes met de introductie van de EQS een sterk voorbeeld van hoe je een onderscheidend binnenkantje neerzet.

Muscles

Zoals gezegd is ‘ie verkrijgbaar in vier verschillende combinaties. De keuze is een voorwielaandrijving of vierwielaandrijving en een accupakket van 75 kWh of 95 kWh. De basisversie (RWD, 75 kWh) rolt vanaf een kleine 50k uit de showroom. Voor onze AWD 95 kWh sterke Mach-E moet je 57.665 neerleggen. De topmodellen moeten er nog aankomen. De Mach-E First Edition (in het shiny Grabber Metallic Blue) kun je vanaf 70K bestellen, maar als je dan toch geduld hebt moet je eigenlijk wachten op de Mustang Mach-E GT Performance Edition. Die komt met 480 pk en een koppel van 860 Newtonmeter. Kijk, dat zijn cijfers waar een muscle car zich niet voor hoeft te schamen. Als we de balans opmaken na een weekendje de jockey uithangen, dan kunnen we niet anders concluderen dat de Mach-E z’n titel waarmaakt. Hij ziet er dik uit, je krijgt veel respons van medeweggebruikers, hij is serieus snel en staat garant voor veel fun. Wat ons betreft de spannendste elektrische auto die je op dit moment kunt bestellen.

Meer info over de Ford Mustang Mach-E, check ford.nl

Specs Ford Mustang Mach-E

Vanafprijs: €49.925,-
Accu: 88 kWh-elektromotor
Vermogen: 351 pk (gecombineerd vermogen uit twee elektromotoren)
Acceleratie 0-100: 5,1 sec
Topsnelheid: 187 km/u
Gewicht: 2.218 kg
Actieradius: 540 km (gecombineerd volgend WLPT test)

Gallery

Credits

Tekst + foto’s: Chris Riemens

Meer rijtesten?

Lees hier onze ervaringen met machines als de:

Reageer op artikel:
Kan de Ford Mustang Mach-E de naam van zijn legendarische familielid eer aan doen?
Sluiten