Alfa Romeo 4C CPZ is het ultieme scheurijzer voor de zondagochtend

redactie 17 aug 2016 Machines

Een van de gaafste auto’s waar de afgelopen jaren het doek vanaf is getrokken is in onze opinie de Alfa Romeo 4C. Het kleine broertje van de dure 8C Competizione ziet er heerlijk uit waarbij alles is gericht op het brengen van een brede grijns op het gezicht van de bestuurder. Nu is er speciaal voor de Nederlandse autoliefhebber een special edition op de markt gebracht in de vorm van de 4C CPZ. Wij gingen er een dagje mee op pad.

‘Wil je die GPS-laptimer mee of zal ik die eruit laten?’, vraagt alfaman Toine ons. Haal er maar uit. Op een circuit gaan we toch niet rijden en je kunt er naderhand rondetijden, acceleratie en snelheden uit aflezen. Of dat nou zo’n goed idee is. De Alfa Romeo 4C CPZ dus. Een editie die in slechts 20 stuks wordt gefabriceerd, alleen naar Nederland komt en waarbij CPZ staat voor Circuit Park Zandvoort. Dat belooft wat.

De CPZ is een spider. Althans, ze noemen het een spider maar in wezen is het een targa. Geen knopje waarbij het dak subtiel achter je wordt opgevouwen, maar ouderwets handwerk. Het is mooi weer dus we rijden weg zonder dak, maar als vriendinnetje en FHM erachter komen dat gesprekken voeren ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad heeft als je probeert te communiceren terwijl je in de Goliath in de vrije val naar beneden stort besluiten we het dak er maar weer op te doen. Bovendien pakken donkere wolken zich in de verte samen. Nou moeten we bekennen dat wij niet de technische kwaliteiten hebben van een meubelmaker, maar helemaal soepel gaat dat dak vastklikken niet. Mocht een plotselinge regenbui op je neerdalen dan kun je ervan uitgaan dat je nat wordt. En als je dan toch besluit om je kappie in de kofferbak voorin te knallen, dan is er hooguit nog ruimte voor twee zomerjassen en de handtas van je vrouw. Niet echt een auto om even mee naar Zuid-Italië te cruisen. Maar dat gebrek aan ruimte wordt ruimschoots vergoed.

Dááááámn
En wel door het plezier dat je hebt achter het stuur. We hebben in ons FHM-verleden heel wat mooie auto’s gereden, we noemen een McLaren MP4-12C, BMW M3 en een Jaguar F-Type, maar de lol die je haalt uit het scheuren in de Alfa is ultiem. De 1,8 liter turbo levert 240 pk, maar doordat ‘ie onder de 1000 kilo weegt heb je een gewichts-pk-verhouding die zich kan meten met bijvoorbeeld een schreeuwerige landgenoot met een steigerend paardje in het logo. Met dat gegeven scheur je van stilstaand naar de 100 in 4,5 seconden en houdt voortschreden op bij zo’n 255 km/u. Niet dat je daarmee elke concurrent de hielen laat zien, maar dááááámn. Wat racet dit lekker.

Racet ja, want normaal rijden is niet echt een optie. Door de middenmotor en je ligpositie in de auto zit je echt in een raceauto met een ultiem kartgevoel. Elk stoplicht is een feestje en de bolide lijkt ervoor gemaakt om andere voertuigen roekeloos in te halen. Je wil niet die verkeerstokkie uithangen, maar je rechtervoet krijgt een eigen willetje. Nog heel effe die inhalen, nog even die laatste voor de invoegstrook meepakken. Het gaat vanzelf.

Nekkendraaier
Er is een mooie route uitgestippeld vanuit Amsterdam die ons lang Bloemendaal, Zandvoort, Vogelenzang, Noordwijkerhout en Wassenaar brengt naar het zeer aan te raden Italiaans restaurant Prosecco in Scheveningen. Sowieso een van de betere routes in Nederland, met bochtige weggetjes door gemeentes met gigavilla’s waar menig Quote500 lid wakker wordt. Onderweg trek je heel veel bekijks. En zo niet, dan trap je heel veel het gaspedaal in en dan gaan de nekkies vanzelf wel draaien. Qua looks zijn wij wel echt verkocht. Mooie rondingen, compact, opzienbarend en de combinatie rood met donkergrijs en carbon accenten is gruwelijk. Wat ons betreft wel echt de mooiste auto in vergelijking met concurrenten als de BMW Z4, Audi TT of de Lotus Elise. Het is echt het kleine broertje van die fabelachtige 8C.

Geen hernia
Ja, als je galant wil instappen zijn moet je over de flexibiliteit van een turnmeisje beschikken, met een hernia kun je ‘m sowieso wel laten staan en als je te veel broodjes hamburger hebt gegeten dan kom je er nooit meer uit. Maar als je eenmaal zit dan is het zo ontzettend genieten. In elke versnelling is het raak en wordt je weer richting hoogst illegale snelheden getorpedeerd. In een 50 km/u zone rijd je zonder grappen binnen no time lokaal krantenartikel waardig te hard. Echt sick. Er zit overigens geen stuurbekrachtiging op. Dat merk je vooral als je straatje moet keren of in langzame vaart een bochtje moet maken. Maar zodra je eenmaal rijdt is het meer dan prima. Het heeft wat spartaans. Je moet wat beter je best doen, maar je voelt ook wat beter aan wat de auto van plan is en waar die toe in staat is. Daarbij is alles erop ingesteld om het de bestuurder zo comfortabel mogelijk te maken. De wegligging is door de middenmotor top, net als die ligpositie. Tikkie oncomfortabel als je moet instappen terwijl de straat toekijkt, maar als je eenmaal zit dan zit je ook super en rijdt het heerlijk. Zo ligt je rechtervoet op een blokje, waardoor die een perfecte ligging heeft ten opzichte van het gaspedaal en de rem. Dat is een detail waaruit blijkt dat erover is nagedacht hoe je het lekkerst in een auto wilt scheuren.

Als je zo laag ligt dat je in de weerspiegeling van een gebouw alleen je dak ziet dan weet je ook dat je elk hobbeltje in de weg voelt. Maar dat hoort erbij in zo’n auto. Max Verstappen gaat ook niet zeuren over een harde kont nadat ‘ie een Grand Prix heeft gereden. Dan moeten we het nog even over de prijs hebben. We gaan er niet omheen draaien: voor een kleine 90K staat ‘ie bij jou voor de deur. Veel geld voor een tweede auto, want even realistisch, dit kan nooit je enige auto zijn. Een krat bier wordt al krapjes. Tenzij je wekelijks op het circuit te vinden bent zien we om eerlijk te zijn de toegevoegde waarde van deze special edition niet helemaal, en de spider zouden wij niet kiezen. Maar de 4C an sich, die heeft ons hart keihard gestolen. De looks, de exclusiviteit en de fun die je eruit haalt is zonder meer magistraal. Wij zijn sparen voor een tweedehands coupé.

Alfa Romeo 4C CPZ Spider in cijfertjes
Prijs (vanaf): €88.350,-
Motor: 1,8-liter turbo
Vermogen: 240 pk
Koppel: 350 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 4,5 sec
Topsnelheid: 257 km/u
Gewicht: 974 kg
Verbruik: 6,9 L/100 km


Tekst & Foto’s: Chris Riemens

Reageer op artikel:
Alfa Romeo 4C CPZ is het ultieme scheurijzer voor de zondagochtend
Sluiten