Steigeren was nog nooit zo lekker als met de Ford Mustang Mach-E GT

We waren bij de introductie van de Ford Mustang Mach-E in Los Angeles en we hebben er mee rond gereden in Nederland. Het topmodel, de Ford Mustang Mach-E GT, reden we alleen nog nooit in ons land. Tot nu dan, want er viel een uitnodiging in de digitale brievenbus voor een leuk evenement in Ouddorp. Hop hop, in galop met dat beest! 

Ford nodigt ons hiervoor uit op Paardensportcentrum de Dijkgraaf. Daar staan er een handjevol activiteiten voor ons op de planning. De dag begint met een kleine rondleiding en kennismaking met de paarden die zij op stal hebben. De meest prestigieuze viervoeter op stal? Het paard dat van het Koninklijk Huis afkomstig is: Black Money. Wat een naam, wat een paard. Daar durven wij ons geld wel op in te zetten. Vandaag alleen geen races met paarden en bookmakers, maar een spectaculaire dressuur-rondes in de vierspan, waarbij vier paarden op volle snelheid over die hindernis baan gaan (gereden door Edwin van der Graaf, de man wiens team ons gaat representeren op het EK Vierspannen) krijgen we de touwtjes in onze handen. Dat hebben we zelf ook geprobeerd, maar laten we het daar maar niet over hebben.

Supersnelle acceleratie

Leuk de paarden, deze dag staat in het teken van een heel ander paard: de Ford Mustang Mach-E. Tijd om het gaspedaal in te trappen. Alsof de middag niet al mooi genoeg is krijgen wij de énige door Red Bull gewrapte Ford Mustang Mach-E mee die op ons continent rondrijdt (in Amerika rijdt er ook nog eentje rond). Aan ons om de GT over de kronkelende strandweggetjes in de omgeving van het pittoreske Ouddorp te testen. Die acceleratie in zo’n snelle elektrische module blijft toch wel fascinerend. Het is echt net een videospelletje: je schiet naar achter als je het pedaal intrapt. In 3,7 seconden naar de 100. Zijn niet heel veel auto’s bij het stoplicht die van jou gaan winnen. Tel daar de scherpe besturing bij op en je hebt een erg fijne auto voor de sportieve rijder te pakken.

De sportieve SUV zit bomvol gadgets en trekt dus razendsnel op, maar een van de opvallendste facetten is de range van 600 kilometer. Dat werkt natuurlijk niet als je elk stoplicht aangrijpt om de acceleratiesnelheid te klokken, maar als jij netjes volgens de regels rijdt dan zou dit volgens Ford mogelijk moeten zijn. De standaard versie van de Mach-E beschikt over 269 paarden en dat met een accu van 75 kW. Wil je toch wat meer power, dan moet je voor de Gran Turismo gaan, want die versie is 487 pk sterk. Bovendien beschik je over vierwielaandrijving. Wat ook enorm fijn werkt is de functie ‘one pedal drive’. Simpel, maar enorm effectief. Het regeneratieve remmen zorgt ervoor dat de energie wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen. Dit draagt weer bij aan een grotere actieradius. Niet op hun achterhoofd gevallen, die technici.

Snufjes

De Mach-E is voorzien van alle snufjes die je wil hebben. Het connecten met de Carplay is binnen tien seconden gefixt. De ingebouwde speakers van de Deense audiogoden Bang & Olufsen zorgen ervoor dat je jouw favoriete platen op sublieme wijze worden afgeseeld. Laten we bovendien het 15,5 inch touchscreen niet vergeten, maar gelukkig is die ook niet echt over het hoofd te zien. Een andere functie is  Lane Assist, die je helpt in je baan te blijven voor als je weer eens wordt afgeleid door een knappe vrouw achter het stuur van die auto een baantje rechts van je. Mocht je het niks vinden, kun je die functie overigens altijd weer uitzetten. 

Geschiedenis van de Mustang

Over de naamgeving was al veel te doen. De Mustang is een icoon, een klassieker onder de sportauto’s.  De Amerikaanse bolide rolde op 17 april 1964 voor het eerst van de productieband en groeide uit tot een van de meest geliefde auto’s ter wereld. Ontwerper John Najiar is verantwoordelijk voor de naam. Hij werd hierbij geïnspireerd door het gevechtsvliegtuig P-51 Mustang, waar hij groot fan van was. De muscle cars doen het ook goed op de filmset, zo zijn Mustangs in Bullet, Goldfinger, Need For Speed, John Wick en nog veel meer te aanschouwen. De nieuwe Mach-E is dus een beetje gedurfd maar dat mag pret echt niet drukken.

We spraken eerder al eens de Nederlandse design director van Ford, waarom ervoor is gekozen om Mustang te koppelen aan Mach-E. Hij zei daarover: “We wilden een duidelijk teken geven naar iedereen dat we de toekomst ingaan. De toekomst is elektrisch, hoe je het went of keert. Mustang is een auto die zoveel emotie met zich meebrengt. Dat is waar Mustang voor staat. Als ik met mensen spreek die in de Ford Mustang Mach-E GT hebben gereden, dan zeggen ze allemaal: ‘Wat is dit voor ding joh’. Het geeft diezelfde thrill als in een Mustang met benzinemotor. Dat is uiteindelijk waar het om gaat.” En thrilling, dat is deze Mustang Mach-E GT absoluut.

Meer info of zelf een proefrit maken? Check ford.nl.

Specs van de Ford Mustang Mach-E GT

Consumentenadviesprijs: vanaf €79.200
Vermogen: 487 kW (358 kW)
Accu: 98 kWh
Paardenkracht: 487 Pk
Acceleratie 0-100 km/u: 4,4 seconden
Topsnelheid: 200 km/h
Trekgewicht: 750 kg (bij de ‘normale’ versie is dit tot 1.500kg)

Reageer op artikel:
Steigeren was nog nooit zo lekker als met de Ford Mustang Mach-E GT
Sluiten