Een morning run met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

redactie 12 dec 2016 Machines

Opeens was daar een nieuwe Italiaanse schone. Eentje met brede heupen, een indrukwekkende voorgevel en prachtig in het rood gekleed. Giulia is haar naam. Natuurlijk is haar naam mooi. Het wordt nog mooier als daar Quadrifoglio aan wordt toegevoegd. Wij deden een ochtendrondje met de sensuele en ijzersterke seksbom.

Wat?
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Het nieuwe beest van de Italianen. Eindelijk weer een nieuw Alfa Romeo. Alfa’s zijn iets bijzonders. Elke autoliefhebber heeft wel een zwak voor het merk. De ouders van Tom en Tim Coronel gaven hun kroost als tweede naam Alfa en Romeo mee. Je kunt er van vinden wat je wil, maar het zegt wel iets over wat dit merk bij sommige mensen teweeg brengt. De naam is mooi, het logo fraai, de auto’s zo stijlvol als de mensen op de catwalk van Milaan.

Waar?
We reden deze ochtend een snel rondje van Amsterdam Noord, via Sloterdijk, Halfweg, Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort en weer terug. Door Halfweg was het leukst, met bochtige slingerweggetjes.

Mag ‘ie kosten?
108.000 euromuntjes.

Hoe ziet ‘ie eruit?
Wij vinden dit dus echt een supermooie auto. Helemaal Alfa. Die achterkant met de dubbele trapeze uitlaatjes is heel vet. De bloedrode kleur staat fantastisch en dat carbonnen accentueert perfect met het rood. De luchtinlaatjes in de motorkap en de klaver vier badge aan de zijkant van de bolide geven ‘m dat beetje extra, waardoor de kenners het beest kunnen onderscheiden van z’n iets minder potente gezinsleden. Wat een sexy motherfucker.

Hoe is het binnenin?
Ja hartstikke heerlijk. Qua scherm en bediening lijken ze overigens wel naar de Duitsers te hebben gekeken, en dan met name in de regio München. Het is ook onzin om altijd maar het wiel opnieuw uit te willen vinden. Het scherm is groot en praktisch, de bediening prima in orde. Verder lekkere stoelen, een mooi entertainment system dat prima gebruikt en dat stuur. Racy, stylish en heerlijk in de hand liggend. Komt ook weer dat carbon in terug. En hé, er kunnen zowaar mensen achterin zitten. Lekker met de familie achterin met 300 per uur naar het Gardameer knallen? Het kan!

Wat voor motor ligt erin?
2,9 liter biturbo V6 met 510 pk. Een aanjager die is ontwikkeld door de mannen van Ferrari.

Wat is de coolste feature?
Door die rode startknop op het stuur weet je dat je in iets serieus snels rijdt. En welke man houdt er niet van om een rode knopje in te drukken?

Hoe rijdt ‘ie?
Een vermogen van 510 pk, een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving. Tel die drie componenten bij elkaar op en je krijgt een bijzonder dikke glimlach op het gezicht van de bestuurder. Dit is fun jongen. Door die achterwielaandrijving en de overdaad aan pk’s kun je de achterkant met speels gemak laten glijden. De veiligheidssystemen geven je weer een corrigerend tikje waardoor je weer netjes tussen de lijntjes rijdt. Maar door die handgeschakelde versnellingsbak heb je ook het gevoel dat er veel meer een beroep wordt gedaan op jouw rijderskunsten. Dat maakt het ook een stuk spannender. Je hebt niet gelijk verkering met de Q. Dit is er eentje die niet gelijk met je in bed duikt. Giulia moet je mee op date nemen. Maar dan kan er wel iets moois voor het leven ontstaan.

Anders nog iets?
Neuh niet echt. Maar wij zouden wel de voorkeur geven aan de automaat met flippers. Handgeschakelde is leuk, maar op langere termijn vinden wij flippers een stuk praktischer. Relaxter in de file ook.

Gebeurde er nog wat leuks onderweg?
Op de weg vlak voor het strand bij Zandvoort zaten we achter twee 50 km/u tuffende autootjes. Maar wát waren we blij dat we daar achter zaten toen we een aan het eind van dat weggetje een lasercontrole van de blauwe brigade zagen. Is de weg vrij dan hadden we dikke prent, of erger, kunnen verwachten, want de Giulia Q zit heel snel op illegale snelheden. De pliesie was sowieso aanwezig op ons rondje, want even later rijden we netjes op ’t rechterbaantje op de A10 als een motoragent langs komt crossen, z’n nek zowat verdraaid en ons een enthousiast duimpje geeft. Als zelfs motoragenten duimpjes naar je opsteken dan weet je dat je in iets bijzonders rijdt.

Is ‘ie een beetje snel?
Beheurlijk. Van 0 naar 100 in 3,9 secondes en een topsnelheid van 308 km/u. Wij zaten in elk geval in no time op krantwaardige snelheden. Gelukkig heeft ‘ie meer dan goede (koolstof) remmen.

Wat is de concurrentie?
Komt voornamelijk vanuit onze Oosterburen. BMW M3, Mercedes C63 AMG, Audi RS5.

So?
Heeft Alfa eindelijk weer een echt snelheidsmonster in het portfolio zitten. 510 pk, jezus mina. Dit is een bolide voor de liefhebbers. Oké, wel voor de liefhebbers met een dik gevulde portemonnee. Hij is stijlvol, spannend, loeisnel en de zescilinder gromt fantastisch. Wat ons betreft een schitterend alternatief voor de snelle Duitse brigade.

In cijfertjes
Prijs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (vanafprijs): €108.000,-
Motor: 2,9 liter biturbo V6
Vermogen: 510 pk
Koppel: 600 Nm
Acceleratie 0-100: 3,9 sec.
Topsnelheid: 307 km/u
Gewicht: 1.555 kg
Verbruik: 8,5 L/100 km

Tekst: Chris Riemens
Foto’s: Alfa Romeo

Reageer op artikel:
Een morning run met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Sluiten