Je maakt heel veel vrienden met de nieuwe Volkswagen ID.Buzz

Een van de meest iconische vierwielers aller tijden is ongetwijfeld de Volkswagen T1 bus. Heel slim dus dat ze bij Volkswagen hebben besloten om die in een modern jasje te steken. De loftuitingen waren massaal bij de introductie van de Volkswagen ID. Buzz, maar hoe doet ‘ie het in het echie?

Nostalgie en innovatie combineren, die boodschap hebben de designers van Volkswagen maar al te goed begrepen. Met een grote knipoog naar het verleden lanceerde het Duitse merk in maart vorig jaar het kleurrijke model. Inmiddels zijn de eerste testexemplaren beschikbaar en dus werden we uitgenodigd om een weekje te toeren met deze nieuwerwetse klassieker.

Volkswagen ID.Buzz

In de garage staan er blinkende Bentleys en laserscherpe Lamborghini’s te shinen, maar het is de knaloranje ID. Buzz die de meeste aandacht opeist. Er verschijnt direct een lach op ons gezicht als het busje aan komt rijden: wat een ontzettend gezellig apparaat is dit. De ID Buzz is futuristisch, volledig elektrisch, maar ziet er bovenal heel erg leuk uit. Een auto met een twinkeling in z’n ogen. Letterlijk zelfs, als ‘ie aangaat. Qua looks hebben we ‘m direct al in de armen gesloten. Nu nog kijken hoe die functioneert op de weg.

Kekke design

Voordat we ingaan het rijgedrag van dit sinaasappelkleurige vehikel, eerst nog wat meer over het ontwerp. De ID. Buzz is ontworpen met liefde voor details. Het design is een eerbetoon aan een van de meest succesvolle bestelwagens ooit. De volledig elektrische bus moet het gezicht worden voor toekomstgerichtheid en duurzaamheid. Als we instappen merken we gelijk een leuke feature op. Nee nee, geen aan/uit knop in dit vervoersmiddel, maar een gewichtssensor in de bestuurdersstoel die ervoor zorgt dat de bus aan gaat. Het is dat we er op zijn gewezen door de PR-guy, anders waren we nu nog steeds op zoek naar de startknop.

Bij het instappen zien we meteen hoeveel ruimte er gecreëerd is. Doormiddel van een intelligent design en een doordachte indeling voelt de bus nog ruimer dan hij eruitziet. De twee automatische schuifdeuren aan beide kanten zijn in dat opzicht een gouden greep. Het is net alsof je de bestuurder bent van een enorme touringbus, maar dan voor vijf personen. Met duurzaamheid als speerpunt zijn tal van onderdelen voor het interieur gemaakt van gerecyclede materialen. In de ID. Buzz wordt geen leer of andere dierlijk materiaal gebruikt, maar stoffen die wel dezelfde ‘touch and feel’ hebben. Met hoog uitzicht op de weg en zittend in een verrassend comfortabele stoel, ontdekken we alle opties die de Volkswagen te bieden heeft. Wij genieten vooral van de talloze knipoogjes naar de klassieke T1 die zijn toegevoegd in het interieur. Soms zelfs een letterlijke knipoog, zoals is te zien onder de handgreep in het portier. Ook de press play in het gas- en rempedaal is een geinige toevoeging.

Heel veel zicht

Een grijp naar het verleden is alleen succesvol als je de rijervaring creëert van een moderne bus. Dat is ze uitstekend gelukt, want we zijn positief verrast op de manier waarop de ID. Buzz stuurt. De onafhankelijke achterwiel ophanging zorgt voor de rijervaring van een normale persoonsauto en dat rijdt ontzettend lekker. De ID Buzz staat dan ook op hetzelfde onderstel als de ID.3 en de ID.4. Je zit bijna boven op de voorwielen en op SUV hoogte, wat enorm veel overzicht met zich meebrengt. Niet in de laatste plaats dankzij de joekel van een voorruit. Ook als je naar achter kijkt dan is er mega veel raam en licht, zodat je goed kan zien wat er om je heen gebeurt. Over de handling ook niets dan goeds. Je kan ‘m in Drive zetten, maar met de B-stand (waarmee de auto automatisch remt als je je gaspedaal loslaat) heb je het rempedaal nauwelijks meer nodig en kun je het op 90% van je rit op één pedaal doen. Uitermate relaxte rij-ervaring.

En leuk! Elektrisch betekent koppel en koppel betekent power. Nee, je gaat de stoplichtsprint niet direct winnen en ook de topsnelheid is met 145 km/u niet om stijl van achterover te slaan, maar voor de tussensprintjes heb je wel altijd genoeg tempo om je busje er nog net even voor, tussen of naast te zetten. Niemand die het je kwalijk zal nemen, want de reacties van de medeweggebruikers zijn haast unaniem vrolijk. Duimpjes, nieuwsgierige blikken van mensen, dit is (nu nog) een ouderwetse nekkendraaier. Daar heb je dus niet per se een lage sportwagen met meer dan 500 pk voor nodig.

Volkswagen ID.Buzz

Inventieve functies

De belangrijkste innovatieve trends om het rijden voor ons als bestuurder makkelijker te maken komen samen in de ID. Buzz. We kennen allemaal de gebruikelijke cruise control, automatische schakelbak en park-assist, maar de zogeheten ‘Travel Assist’ is de volgende stap. Bij veel nieuwe auto’s een functie die standaard wordt geïntegreerd, bij Volkswagen is ‘ie nu ook voor het eerst geïntroduceerd. Met de Travel Assist kan de bus gedeeltelijk autonoom rijden. De sensoren herkennen de rijbaangrens waardoor de ID. Buzz automatisch het stuur corrigeert om binnen de rijbaan te blijven. Wij testen dit even op de snelweg en in combinatie met cruise control zorgt deze technologie ervoor dat we zonder onze handen en voeten te gebruiken de trajectcontrole uitrijden.

Volkswagen ID.Buzz

Een andere slimme rijassist is de ‘Car2X’. Dit is een gevarenherkenningssysteem die ongelukken moet voorkomen en die helpt ons meteen een handje. We rijden af op een stoplicht, maar raken afgeleid door twee langsfietsende mevrouwen. Uit het niets wordt de voorruit rood verlicht en gaat er een pieper af in de auto. Als schrikreactie trappen we op de rem. We moeten serieus hard doorremmen om niet op de stilstaande auto te knallen die staat te wachten bij het stoplicht. Rechtstreeks vanuit de praktijk kunnen we bevestigen: dit is een uitstekende doch veilige toevoeging.

Scherm kan beter

De reden dat we bijna op een andere auto knalden, brengt ons meteen bij een puntje van kritiek in de Volkswagen ID. Buzz. Al die nieuwe technologieën en innovatieve creaties zijn fijn, maar je kan ook een beetje overdrijven. Het omvangrijke touchscreen (25,4 centimeter) in het midden van de bus heeft erg veel opties, waardoor er soms te veel handelingen nodig zijn om iets voor elkaar te krijgen. Zal ook een kwestie van gewenning zijn, maar een paar fysieke knoppen voor het overzicht hadden niet misstaan. Volkswagen heeft zich die kritiek overigens al aangetrokken en beterschap beloofd.

Volkswagen ID.Buzz

De ID. Buzz is voorzien van een elektromotor met 205 pk met maximaal 310 Nm aan koppel. Minstens zo belangrijk zijn de cijfertjes op het gebied van oplaadsnelheid en actieradius. Op papier kun je zo’n 413 kilometer afleggen met een volle accu. In de praktijk is een bereik van zo’n 300 kilometer in hartje winter wat realistischer. Als we in warme jaargetijden aankomen, dan moet 400 kilometer wel haalbaar zijn met rustig rijgedrag. Gelukkig laadt de bus in 30 minuten tot wel 80% op, dus dan kan je jouw rit weer snel vervolgen. Met elektrische auto’s moet je de voorziening van voldoende energie gewoon iets beter plannen.

Dusss

Als we alles bij elkaar optellen komen we tot één overkoepelende conclusie: Volkswagen heeft goud in handen met haar nieuwe bus. Ze maken nostalgische gevoelens los bij de oudere generatie, maar pakken met innovatieve en moderne snufjes ook de jongeren in. Jammer dat ‘ie zo veel knaken kost, want de prijs voor het toekomstbestendige busje begint bij zo’n 70k. Maar dan kun je wel op zaterdag wel het halve voetbalteam meenemen naar een uitwedstrijd, naar de wintersport met al je vrienden (plus gear) of al je kinderen vervoeren, inclusief je buitenechtelijke. Binnen afzienbare tijd wordt ‘ie immers ook geleverd met een extra bankje achterin, waardoor je wel zeven mensen kan vervoeren. Wij kijken al met smart uit naar de introductie van de camperuitvoering, want ook die zit eraan te komen. Een ding is zeker: je gaat heel veel vrienden maken met de nieuwe Volkswagen ID.Buzzzzzzzzzz.

Check hier ons Instagram Story verslag van de Volkswagen ID. Buzz. Interesse of proefrit maken? Meer info via volkswagen.nl.

Specs Volkswagen ID. Buzz

Motor: Elektromotor
Vermogen: 205 pk
Koppel: 310 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 10,2 sec
Topsnelheid: 145 km/u
Gewicht: 2.497 kg
Vanafprijs: €70.160,-

Gallery

Meer rijtesten?

Lees hier onze ervaringen met machines als de:

Reageer op artikel:
Je maakt heel veel vrienden met de nieuwe Volkswagen ID.Buzz
Sluiten