Net voor het sluiten van het jaar heeft Lexus ons nog mee uitgenomen om te rijden met de nieuwe Lexus LBX. Een belangrijk model, want het is zowel de kleinste als de goedkoopste Lexus ooit gemaakt. Maar hoe goed is ‘ie?
Op het vliegveld worden we opgewacht door een Lexus-medewerker. Ze laat al haar vijf lagen kleding zien die ze draagt. Het is hartje december en op de dynamische digitale thermometer zien we het getal 14 staan, maar deze vrouw is gekleed alsof ze op ijsberen-expeditie naar Siberië gaat. “Alles onder de 20 graden voelt voor de Valencianen aan als koud”, zegt ze voor ze ons naar de bus begeleidt.
Voor de introductie van de Lexus LBX zijn we dus afgereisd naar Spanje. Valencia staat bekend om de paella, de sinaasappels en de plaatselijke voetbalclub die begin van deze eeuw furore maakte met schitterend voetbal. Terwijl de kerstlampjes aan de bomen hangen, zet het goudgele einde-van-de-middag zonlicht de stad op weergaloze wijze in de spotlight. Met z’n smalle, typische Spaanse straatjes, vele kerkjes en torentjes is Valencia een uiterst sfeervol oord, dat een toffe mix biedt van klassieke en moderne architectuur.
Als je design hoog in het vaandel hebt staan, dan is dit de uitgelezen plek om je nieuwe model te lanceren. In de klassieke binnenstad tref je het ongerepte Valencia, maar buiten de stadsmuren tref je het beroemde Ciudad de las Artes y Ciencias: een indrukwekkend park vol met hypermoderne, futuristische gebouwen die zo uit een sciencefictionfilm van Christopher Nolan geïmporteerd lijken te zijn.
We wandelen een stukje door de stad naar de locatie van de presentatie van Lexus nieuwe bolide. Daar worden we hartelijk ontvangen met dienbladen vol met glazen bier en toastjes steak tartaar. De LBX is een compleet nieuw model, met als unique selling point dat het de kleinste Lexus ooit gemaakt is. Niet verwonderlijk dus dat deze auto speciaal voor de Europese markt is ontwikkeld. In Amerika en China zal die bijvoorbeeld niet verkrijgbaar zijn.
Als je aan Lexus denkt, dan gaan onze gedachten al snel uit naar de LFA. Net als de iconische sportauto draagt dit model als enige uit het Lexus-assortiment ook drie letters. Verder hebben ze inderdaad allebei vier wielen en dezelfde merknaam, maar dan houden de gelijkenissen ook wel op. De lettercombinatie LBX staat voor Lexus Breakthrough Crossover. Het is voor het eerst dat Lexus zich in het B-segment gaat bevinden. Zoals de kenners weten is Lexus het luxemerk van Toyota. Het is dus niet heel verrassend dat ze elkaar helpen waar ze kunnen. Zo heeft de LBX hetzelfde platform als de Toyota Yaris Cross, maar het is absoluut geen copy paste, want bij Lexus hebben de techneuten er flink aan gesleuteld. Zo is de LBX langer, breder en lager dan de Yaris Cross.
Een compacte cross-over dus. Vrij vertaald als een hatchback die wat hoger op z’n poten staat, of een kleine SUV. De LBX heeft een compleet nieuwe neus gekregen. Wel typisch Lexus is de LED-verlichting in de headlights in de vorm van een L. Hij kijkt scherp uit z’n ogen. Met de uitdijende wielkasten, 18 inch velgen en aantrekkelijke achterste (met ook hier een doorlopend achterlicht) hebben ze echt een lekkere auto ontwikkeld. Om ‘m qua look precies te krijgen zoals jij ‘m hebben wil, kun je kiezen uit verschillende atmospheres: Elegant, Relax, Emotion en Cool. De eerste twee zijn wat luxer, de laatste twee zijn wat sportiever. De gekozen atmosphere heeft weer invloed op de kleuren leer of stof in het interieur. Vervolgens kun je qua uitrusting kiezen voor tech pack, premium pack of advanced pack. Bij die laatste zit bijvoorbeeld een knaller van een Mark Levinson geluidsysteem. Je snapt dat het prijskaartje op die manier wel oploopt.
Wij krijgen de sleutel van een exemplaar die is uitgevoerd in sonic white . Een kleur die ons ook wel aanspreekt, al vinden we dat een auto met dit design wel een kleurtje mag hebben. Wit, grijs en zwart zien we immers al genoeg op het wegdek, nietwaar? Er zijn dan ook de nodige vrolijke kleurtjes te kiezen. Rood, blauw en geel brengen ons het meeste in vervoering. Zeker als bi-tone vet, in combinatie met een zwart dak. Wat je ook mag kiezen: er zijn een hoop dingen standaard bij de LBX. Denk aan een 9,8” scherm, een achteruitrijcamera, stoelverwarming, wireless charger, USB-aansluiting, regensensoren en alle mogelijke veiligheidssystemen. Op veiligheid wordt bij onze Japanse vrienden immers niet bezuinigd.
Zoals gezegd is Lexus het luxemerk van Toyota en dat je hier plaatsneemt in een luxe auto, is te merken. Dit is een directeur waardig interieur: mooie materialen, fraaie afwerking. Wij zitten in een Relax-uitvoering, wat betekent dat ‘ie de leren bekleding heeft in de kleur hazel. Dat ziet er niet alleen mooi uit, het zit ook nog eens heerlijk. Achterin is de ruimte wel wat beperkter, maar als bestuurder is het goed zetelen. Dat merken we als we koers zetten voor een rit van zo’n drie uur in de omgeving van Valencia.
Wat voor kleur of interieurstijltje je ook kiest, alle LBX-modellen zijn uitgerust met dezelfde motor: een 1,5-liter driecilinder die ondersteuning krijgt van een elektromotor. De hybride combinatie is goed voor 136 pk. Dat is geen vermogen waarbij je bij het stoplicht eens even iedereen je achterbumper gaat laten zien, maar hé: daar koop je deze auto ook niet per se voor. Als we over de landelijke weggetjes crossen merken we dat dit meer dan voldoende vermogen is om lekker vlot en sportief mee te rijden. Even een sinaasappelwagen inhalen gaat met speels gemak en optrekken na een rotonde verloopt zo soepel als een rollende biljartbal over het groene laken. De Japanner stuurt uitstekend en glijdt heel comfortabel over het asfalt. Hij is bovenal heel erg stil (prettig) en pakt drempels en oneffenheden in de weg uitstekend op (ook prettig). We hebben wel een klein irritatiepuntje, want hij geeft telkens een piepje geeft als je te hard rijdt. Daar blijkt Lexus niet zoveel aan te kunnen doen, want navraag leert dat door Europese regelgeving elke nieuwe auto vanaf juni 2024 verplicht een waarschuwing moet geven wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt. Mierenneukerij natuurlijk, maar gelukkig kun je het handmatig uitzetten.
Als we tijdens een pitstop aan het strand even een paar minuten Vitamine D hebben geabsorbeerd, rijden we langs de kust weer verder richting het eindpunt. Mooi evaluatiemomentje. Het mag dan de kleinste Lexus ooit zijn, het is ook de goedkoopste Lexus ooit. De vanafprijs bedraagt immers zo’n 36.000 euro en daarmee komt Lexus opeens binnen het bereik van een hoop mensen, die wellicht denken dat Lexus out of their league zou zijn. Tel er nog een paar duizend euro bij op en je hebt de sleutels in handen van een heerlijk sturende, goed uitziende en bovenal luxueus uitgeruste bolide. De paar honderd mensen die ‘m hebben gekocht zonder er ook maar een meter in te hebben gereden, hebben in elk geval goed gegokt, want die gaan veel plezier beleven aan de LBX. Wij voorspellen dat Lexus met de introductie van de LBX heel goede zaken mee gaat doen.
Meer info over de Lexus LBX? Check lexus.nl .
Motor: 1,5-liter 3 cilinder hybride Vermogen: 136 pk
Koppel: 120 Newtonmeter Transmissie: automaat, 6-versnellingen
Acceleratie 0-100: 9,2 sec Topsnelheid: 170 km/u
Gewicht: 1.355 kg Vanafprijs: 35.995 euro
Lees hier onze ervaringen met machines als de: