Nog maar zeven jaar en er komen alleen nog maar elektrische auto’s uit de fabriek rollen. Althans, dat is de, al dan niet verplichte, doelstelling van veel automerken. In elk geval wel die van Lexus. Zij zetten alvast een flinke stap in de goede richting met de introductie van de dikke Lexus RZ 450e. De regen tikt tegen op regelmatige basis tegen het vliegtuigraampje, terwijl de wind langs de kist giert. Er is echter geen reden om somber te zijn over het weer, want we maken ons op voor een spoedtripje naar betere oorden. Bestemming: Marseille. In de nabijgelegen Provence heeft Lexus de hele wereldpers uitgenodigd om hun nieuwe trots te komen inspecteren en uitvoerig te testen. Als een luxemerk als Lexus zoiets organiseert, dan kun je ervanuit gaan dat je in hele comfortabele, zijdezachte watten wordt gelegd. Dat is in dit geval nogal een understatement, want ze hebben een van de mooiste accommodaties in Frankrijk gereserveerd. Château la Coste is een chique verblijfplaats
voor de rich & famous , en voor deze gelegenheid een dozijn journalisten uit Nederland.
Chique onderkomen
Aan de muur zien we peperdure werken hangen van beroemde kunstenaars als Picasso, Bob Dylan en Damien Hirst, eten wordt bereid in een sterrenkeuken en vanaf het balkon strekt zich een schitterend uitzicht over de wijnvelden. We kunnen onszelf niet bedwingen om toch even te Googlen. Die digitale zoekactie vertelt ons dat je in het hoogseizoen voor onze kamer (aka kleine villa) een bedrag van 2100 euro mag aftikken. Per nacht, welteverstaan. Niet voor niets is dit een geliefde uitvalsbasis van U2-zanger Bono en aanverwante celebrities.
Je kan je zo voorstellen dat we als een prinsje hebben geslapen. Enfin, je bent hier natuurlijk om te lezen over de nieuwe Japanse luxekar. We nemen de belangrijkste vragen en antwoorden over de Lexus RZ 450e met je door.
Hoe ziet ‘ie eruit?
Dik. Wij vinden het een behoorlijk indrukwekkende auto. Dit is een SUV waarin je gezien mag worden. Je kent
de auto direct aan de voorlichten, die zijn ontworpen in de inmiddels kenmerkende Lexus-achtige
swoosh . De Lexus RZ 450e is als een vlijmscherp Japans koksmes dat klaar is om vers gevangen tonijn te transformeren in boterzachte sashimi. Dat komt mede door de lijnen in de zijkant, wat ‘m een snelle uitstraling meegeeft. De achterkant is
voorzien van een, verrassend, doorlopend achterlicht. Het is een trend die veel automerken volgen, maar we hebben het al eerder gezegd: het ziet er gewoon heel vet uit. Sowieso is de achterkant lekker dik aangezet. Echt een bijzonder goede kont, als je het ons vraagt. Leuk om te vermelden is ook dat je de auto kan bestellen in een bi-tone, waarbij de zwatrte contrastkleur wordt toegepast op het dak, motorkap en de ramen. Bij de President Line uitvoering komen daar ook nog de wielkasten, bumpers en sideskirts in hoogglans zwart bij.
Wat vinden we van het interieur?
Lekkere stoelen, heel veel ruimte, sportief stuurtje… en holy shit, wat een beuker van een scherm is dit dan? Het 14 inch touchscreen is het centrale punt in deze cockpit. Dat is groter dan het scherm van je MacBook Pro. Verder is de auto mooi afgewerkt. Qua audio mag je je in de handjes wrijven, want Lexus heeft de krachten gebundeld met Mark Levinson. Voor de RZ is een volledig nieuw systeem ontwikkeld, waarbij 13 speakers door de auto zijn geplaatst waarmee je je bolide transformeert in een kleine club. Ook tof is de optionele aanwezigheid van een dimbaar panoramadak. Met een druk op de knop kun je het licht door het dak laten schijnen, of juist niet. Dat dak is voorzien van een coating die infraroodlicht reflecteert. Op koude dagen helpt dit dak de warmte binnen te houden, terwijl 'ie op warme dagen voorkomt dat het snikheet wordt in de auto. Ook weer nuttig voor de actieradius. Het zijn leuke gadgets die die de auto wat extra’s geven.
Hoe rijdt ‘ie?
De inspiratie voor het design van het onderstel van de RZ 450e is een cheetah. Nou willen we niet zeggen dat ‘ie rijdt als een cheetah, maar hij is wel behoorlijk snel voor een auto van dit kaliber. In 5,3 seconden zit je op de 100 km/u. Verantwoordelijk zijn daarvoor twee elektromotoren, door Lexus e-Ankle genaamd. Eentje is geplaatst tussen de voorwielen, een andere tussen de achterwielen. Totaal leveren die een vermogen op van 230 kW, oftewel 313 pk. Die motoren werken weer samen met de DIRECT4 vierwielaandrijving. Dit intelligente systeem zorgt ervoor dat de balans in de auto continue bewaakt wordt. Zo kan je auto in enkele milliseconden overschakelen van voor- naar achterwielaandrijving of andersom. De hoeveelheid tractie en koppel kan zelfs per wiel worden aangepast. De auto monitort dit constant en past het aan waar nodig. Het zorgt voor een fijne connectie tussen bestuurder en de auto, want dit rijdt erg comfortabel. Fijne wegligging, vlotte acceleratie, en de auto is erg stil. Al bij al dus een bijzonder prettige auto om in te rijden.
Zijn er verder nog toffe features op de auto?
Zeker wel! Sterker nog: de RZ 450e is voorzien van een wereldprimeur. Vanaf 2025 is het namelijk de eerste auto ter wereld dat met een One Motion Grip steer-by-wire-systeem op de markt komt. Een watte? Steer-by-wire. Dit werkt volledig eletronisch en houdt dus in dat er geen fysieke verbinding meer is tussen het stuur en de voorwielen. Het bijzondere eraan is dat je een normaal stuur wel twee keer volledig kan omwentelen, terwijl dit stuur max 170 graden opzij gedraaid kan worden. Tijdens de introductie mochten wij er als eersten mee rijden en dat is wel goed bevallen. Het zorgt ervoor dat je, zeker op lage snelheid, megadirect kan sturen. Je moet er in het begin een beetje aan wennen. Zeker met zoiets als straatje keren, wanneer je gewend bent om over te pakken, werkt het effe anders. Je hebt wel echt goede feeling met de auto, waarmee je ‘m zeer precies op de weg kunt plaatsen. Daarnaast ziet zo’n Formule 1 achtig stuurtje er natuurlijk heel cool uit. Het geeft je bovendien ook nog eens beter zicht op de weg.
Het futuristische One Motion Grip steer-by-wire van de Lexus RZ 450e.
Rijk uitgerust aan systemen zeker?
Inderdaad. De RZ is uitgerust met tal van veiligheidssystemen. Pre-Collision System (PCS) help je aanrijdingen te voorkomen en herkent niet alleen auto’s, maar ook motoren, fietsen en voetgangers. Verder zitten er dingen op als Emergency Steering Assist, Obstacle Anticipation Assist, Deceleration Assist en Steering Assist, om zo te zorgen voor maximale veiligheid. Ook zit er een Safe Exit Assist systeem op, dat betekent dat de portieren gesloten blijven als er verkeer aankomt.
Wat is de actieradius eigenlijk?
De auto is voorzien met een batterijpakket met een bruto capaciteit van 71,4 kWh. Daarmee is een actieradius haalbaar van 440 kilometer. Dat geldt voor de Comfort Line met de 18 inch wielen. Ga je voor de meest luxe uitvoering, dan heb je de beschikking over 20 inch wielen en ligt de actieradius op 395 kilometer. Uiteraard alles afhankelijk van je rijstijl. Als je constant wil testen of ‘ie inderdaad in 5,6 op de 100 zit, dan gaat dit vanzelfsprekend ten koste van je range. Mocht je onverhoopt toch op 0% zitten en nog niet bij een laadpaal in de buurt zijn, dan is er altijd nog 8% reserve beschikking om jou naar die dichtstbijzijnde laadpaal te brengen. Opladen gebeurt met een 11 kW-boordlader. Op een snellader kan de accu in een halfuurtje naar 80% worden opgeladen.
Wat zijn de concurrenten?
Het is behoorlijk dringen in deze klasse, want met concurrenten als de Tesla Model Y, Jaguar I-Pace, Audi E-Tron, BMW XI3 en de Mercedes EQB is er nogal wat keuze.
Wat kost ‘ie?
Voor 67.495 euro staat de Lexus RZ 450e Comfort Line straks bij jou op de stoep. Ga je voor de meest luxe versie (President Line) dan zit je wel een stukkie hoger, want dan kom je uit op 79.495 euro. Op elke Lexus zit sowieso tien jaar en 200.000 kilometer garantie. Bij de RZ 450e wordt op het batterijpakket zelfs een lange termijngarantie van 15 jaar of een 1.000.000 kilometer afgegeven. Dat is vertrouwen!
Eindconclusie?
Heeft Lexus uitstekende zakengedaan met de introductie van de RZ 450e. Een auto die er goed uitziet, zeer comfortabel rijdt en is voorzien van tal van interessante snufjes. We want one. En ja, we willen dat futuristische stuurtje er ook bij.
Check hier ons Instagram story verslag . Interesse of proefrit maken? Meer info via lexus.nl Specs Lexus RZ 450e
Motor: 2 elektromotoren Vermogen: 313 pk
Koppel: 435 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 5,6 sec
Topsnelheid: 160 km/u Actieradius: 395 / 440 kilometer
Gewicht: 2.075 kg Vanafprijs: €67.495,-
Gallery
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: