5 redenen waarom de Lexus UX een heerlijke crossover is

De Lexus UX is vernieuwd en dat moet gevierd worden. Dus vliegen we naar Berlijn om kennis te maken met deze fjne crossover van het Japanse luxemerk.

Check hier ons Instagram Story verslag van de trip

In de Duitse hoofdstad heeft Lexus een heel programma voor ons uitgezet. Zo gaan we kiteboarden op Tempelhof (het oude vliegveld dat nu dienstdoet als stadspark) gaan we tape art kunstwerk maken, een psychedelic ademhalingssessie doen en krijgen we een rondleiding door Teufelsberg: een oud NSA field station vol met sicke street art. Ondertussen rijden we in de vernieuwde Lexus UX 250h die ons van de ene naar de andere activiteit brengt. De activiteiten liggen behoorlijk in uithoeken van de stad en Berlijn is nogal biggie, dus dat geeft ons goed de tijd om deze bestsellercar aan de tand te voelen. Wat maakt dit tot zo’n lekkere auto?

Lexus UX
Foto: Daniel Reinhardt

Ziet er goed uit

We kennen Lexus natuurlijk onder andere als het merk achter een van allervetste auto’s ooit gemaakt: de LFA. Ze zitten sowieso wel lekker in de sportieve coupés. Zo reden we al eens met de RC F, maar ook het model erboven (de LC500) is een beauty. Bij de ontwerpafdeling van Lexus zijn ze niet op hun achterhoofd gevallen, dat moge duidelijk zijn. De Lexus UX kwam in 2019 op de markt, waarna het uitgroeide tot Lexus’ bestverkochte model in Europa. Niet in de laatste plaats vanwege het design. Dat is namelijk strak voor elkaar. De voorkant is tof, de lijnen scherp en de LED-verlichting (voor en achter) fraai geïntegreerd in het geheel. In alles heeft dit een unieke, stoere en sportieve auto uitstraling. Wij rijden de Lexus UX F SPORT-Line die, zoals z’n naam al een beetje doet vermoeden, de meest sportieve variant van het stel is. Opvallend kleurtje erop en karren maar.

Lexus UX
Foto: Daniel Reinhardt

Rijdt top

Minstens zo belangrijk: hoe rijdt ‘ie? Daar kunnen we vrij simpel over zijn: uitstekend. Fijne wegligging, uitstekend geveerd en sportief als het moet. Dit stuurt gewoon hartstikke smooth. Belangrijke reden daarvoor is de hybride aandrijflijn. Met moederconcern Toyota achter zich, kan Lexus teren op jarenlange kennis en kunde op het gebied van hybride motoren. Lexus bouwt al bijna twintig jaar hybride modellen en dat ze snappen hoe ze dit goed moeten uitvoeren, ervaren wij in de Lexus UX. Onder de kap ligt een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, die wordt geholpen een sterke elektromotor (of twee, in het geval van de vierwielaangedreven versie). Tel het vermogen van de die motoren bij elkaar op en je komt uit op een totaal van 184 pk. Met een sprint van 0 naar 100 in 8,5 seconden ga je de stoplichtsprint niet per se winnen, maar hij voelt allerminst sloom aan. Met de flippers achter het stuur kun je zelf een beetje spelen wanneer je op- of terugschakelt. We zouden met alle plezier de UX pakken om gewoon terug naar Nederland te rijden, in plaats van te vliegen. De UX maakt indruk als stadsauto. De hybride aandrijflijn rijdt zoveel mogelijk elektrisch in de stad. Gaat het harder, dan springt de benzinemotor direct bij. Het draagt bij aan een prima verbruik, want gemiddeld 1 op 18 moet haalbaar zijn.

Lexus UX

Luxepoes

Dat heeft ook alles te maken met het feit dat het binnenin uitstekend toeven is. Lexus is niet voor niets het luxemerk van Toyota. Dat laat zich zien in het interieur. De materialen zijn mooi en de stoelen zitten vorstelijk. Daarnaast heb je bij Lexus de optie om een geluidsinstallatie van Mark Levinson te installeren. Audiofielen onder ons weten dat dit serieuze kwaliteit is.

Lexus UX
Foto: Daniel Reinhardt

Comfortabel

Verder is de auto behoorlijk volledig uitgerust qua functies. Zo kun je standaard rekenen op een achteruitrijcamera, keyless entry, adaptieve cruise control en rijstrookassistent. Zeker die laatste twee functies maken het rijdende leven een heel stuk relaxter, want daarmee hoef je zelf bijna niks meer te doen. De auto houdt afstand van je voorligger, waarbij je niet zelf hoeft te remmen of gas te geven. Ideaal in bijvoorbeeld files. Het comfort komt ook naar voren in bijvoorbeeld hoe de ramen open en dicht gaan. Dit gaat A) snel, maar ook B) haast geluidloos.

Lexus UX

Update = upgrade

Je kan de UX dus in nieuwe kleuren bestellen, je kan ‘m nu ook als F Sport bestellen, maar de grootste aanpassing in de bolide zit in het navigatiesysteem. Waar je eerst moest werken met een touchpad, daar is er nu een volledig nieuw scherm geïntegreerd. Met 12 inch is ‘ie van een behoorlijk formaat, in HD-resolutie én nu ook met touchscreen. De cloud based navigation geeft je direct informatie over files of ongelukken. Uiteraard kun je Apple Car Play en Android Auto ook gebruiken. Daarnaast kun je ‘m bedienen met een eigen smart voice assistant. Roep ‘Take me home’ tegen je auto en hij voert in je navigatie de weg naar huis in. Kortom: alles wat je in een auto anno 2022 verwacht.

Meer weten of proefrit boeken? Check lexus.nl.

Specs Lexus UX

Motor: 2,0 liter viercilinder + twee elektromotoren
Vermogen: 184 pk
Koppel: 190 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 8,5 sec
Topsnelheid: 180 km/u
Gewicht: 1.515 kg
Verbruik: 1 op 18 (gemiddeld)
Vanafprijs: €47.795

Instagram Story Verslag

Onze reis door Berlijn in beeld meemaken? Check hier ons Instagram Story verslag,

Gallery

 

Reageer op artikel:
5 redenen waarom de Lexus UX een heerlijke crossover is
Sluiten