Feestmutsen en ballonnen bij Toyota, want de Japanse autogigant heeft de nieuwe Toyota C-HR gedropt. We gaan die natuurlijk niet in de stromende herfstregen bij Schoonhoven op de staart trappen, maar op het zonovergoten Ibiza. Hebben we gelijk een mooie gelegenheid om op zoek te gaan naar de mooiste plekjes van het eiland. ¿Telebanco por aqui? Let’s get Spanish!
Eerst kijken dan lezen? Check hier ons Instagram Story verslag .
In de maand dat er meer druppels uit de Hollandse lucht lijken te komen dan de Middellandse zee aan liters rijk is, is een tripje naar Ibiza natuurlijk een welkom uitstapje. Als we het vliegveld uitstappen en 22 graden Celsius op een digitaal bordje zien staan, omarmen we de Vitamine D met een dankbare glimlach. Onderweg naar het hotel zien we de gigantische reclameborden waarop de namen van dj’s als Solomun, David Guetta en Charlotte de Witte in koeienletters staan geschreven. De deuren van wereldberoemde clubs als Hï, Circoloco, Amnesia, Pacha en Ushuaïa zijn echter potdicht.
Het is off season op Ibiza en dat is te merken. De luiken van de hippe strandtenten zijn dichtgetimmerd en grofweg 80% van de restaurants zijn gesloten. Enkel wat locals, overwinteraars en wat sporadische toeristen zijn nog op het eiland te vinden. Van april tot eind oktober is Eivissa het bruisende middelpunt van de internationale partyscene, maar als het closing weekend eenmaal is geweest valt het eiland in een diepe winterslaap. Jammer als je wilde plannen hebt om even de bloemetjes even flink buiten te zetten, goed nieuws gezien de reden het tripje. We hebben nu immers alle ruimte om de Toyota C-HR goed te testen.
Het is de tweede generatie van de C-HR, de auto werd in 2017 namelijk al geïntroduceerd door de Japanners. In Europa werden er meer dan 840.000 exemplaren van verkocht en ook in ons land was de vraag groot. Er zijn inmiddels al 22.500 exemplaren van het vorige model verkocht, waarmee het een van de belangrijkste modellen van Toyota is. Sterker nog: 1 op de 10 verkochte modellen is een C-HR.
Vertrekplaats van de rondrit is het W Hotel in Playa De Santa Eulalia, een rustiek plaatsje op zo’n twintig minuten rijden van Ibiza-stad. In de fraaie jachthaven liggen de miljoenenjachten te wachten om weer het water op te gaan. Een paar minuten doorlopen en we zien vanaf het knappe strand hoe de witte huisjes op schilderachtige wijze tegen een berg zijn opgeplakt. Het is hier goed toeven.
Het nieuwe model wordt groots geïntroduceerd door het een concept car voor de openbare weg te noemen. Het design is dan ook een van de belangrijkste speerpunten. Het is ook gewoon een hele lekkere, strakke auto om te zien. Met name de achterkant vinden wij dik. Ook hier weer het doorlopende achterlicht, waarbij in het midden ‘Toyota C-HR’ is geplaatst, dat oplicht als je de auto aanzet. Dat is onderdeel van de voorstelling die de geanimeerde lichtunits voorschotelen. Details die wij op waarde schatten. Ook het zogeheten hammerhead design in de voorlichten springt in ’t oog, net als de verschillende kleuropties. Onze favoriet? Emotional Red ! In de volksmond ook wel bekend als rood. Die knalt er lekker uit. Je kan ook gaan voor een bi-tone kleurstelling, waarbij je auto uit twee kleuren bestaat.
De verzonken deurgrepen zijn trouwens ook een coole feature, een primeur voor Toyota bovendien. Paar dikke 20” wielen eronder en je hebt echt een opvallende, onderscheidende auto te pakken waarbij je absoluut niet als grijze muis door het verkeerdeelnemersveld zal zoeven. Kudos voor het designteam van Toyota.
Op deze zonnige dag in het Spaanse land zijn er een paar routes voor ons uitgestippeld, deze brengen ons langs een paar van de mooiste plekjes van het eiland. Binnenin de auto is het ook goed toeven. Mooie ambient lightning binnenin, groot 12,3” infotainment display en een sportief stuurtje. We zetten koers richting Portinatx, een van de mooiere strandjes van het eiland. Een baasje zeilt een frisbee weg, terwijl zijn grote hond er enthousiast achteraan rent, vervolgens crasht de viervoeter in het zand. Waar hier in de zomer talloze zeilbootjes in de baai dobberen, is de gestrande waterfiets op het zand nu de symbolische metafoor van een verlaten eiland.
Het navigatiesysteem leidt ons naar de volgende Spaanse plaats van bestemming. Op de kronkelige bergpaadjes van het heuvelachtige groene landschap komt de C-HR goed tot z’n recht. We rijden de 2,0 liter, goed voor 197 pk. Als je nagaat dat deze versie slechts 2000 piek duurder is dan de 1,8-liter motor met 140 pk, dan lijkt het ons een no-brainer dat je voor de 2,0-liter moet gaan. Ja toch? Niet dan.
Beide motoren zijn overigens hybride. Daarnaast is er ook nog een Plug-in Hybrid gebaseerd op de 2,0 liter motor, die goed is voor 223 pk. Niet per se nodig, wel leuk, maar die 197 pk van ons testexemplaar doet z’n werk ook zeer behoorlijk. Die peekaatjes worden lekker benut, want hij rijdt lekker vlot. Sowieso een fijne stuurmansauto, die C-HZ. Tevens is de Toyota standaard voorzien van nogal wat veiligheidssystemen. Pre-Collision-system , Proactive Driving assist en de Lane Trace Assist om er maar een paar te noemen. Verder zit er Toyota T-Mate op, een verzamelnaam voor uitgebreide systemen die helpen bij het beschermen tegen ongevallen, botsingen en overige gebeurtenissen die je het liefst wilt voorkomen als je in een auto zit.
We karren Sant Carles de Peralta in, een pittoresk dorpje in het noordoosten van Ibiza. Het staat bekend als het hippiedorp van het eiland, maar die zullen eveneens met een stilteretraite bezig zijn, want hier geen spoor van vredelievende hippies als we op deze desolate donderdagmiddag door het dorp rijden.
Er zijn ongetwijfeld nog heel veel fenomenale plekjes op dit eiland te ontdekken. Zo redden we het niet om ook nog langs Es Vedra (het uitzicht op die beroemde puntige rots voor de kust) te rijden, maar wel pakken we de baai van Cala Comte nog even mee. In het hoogseizoen een van de drukste stranden van het eiland, maar ook de plek waar je een van de mooiste zonsondergangen hebt. Het is dat de zon nu nog hoog aan de hemel staat, maar we kunnen ons een goede voorstelling maken van de vibes die hier aanwezig zijn als je met een coronaatje in de hand en de arm om de schouder van je chick, de zon de zee in ziet zakken en de lucht van geel en oranje naar roze en rood transformeert.
Een mooie plek om conclusies te trekken over de Toyota C-HR. Hij ziet er tof uit, rijdt goed, zit lekker en ook nog eens boordevol met opties. Ja, wij vinden dit absoluut een aanwinst voor het vaderlandse autogilde. Het enige wat jij nog moet bedenken is of jij er 37.295 euro (vanafprijs) voor wilt betalen. Denk jij daar maar eens rustig over na, dan gaan wij nog even met onze neus in de zon liggen voordat we weer met onze bakkes richting de natte Nederlandse herfst vertrekken.
Meer info of proefrit maken met de Toyota C-HR? Check toyota.nl .
Motor: 2,0 liter, 4 cilinder-in-lijn hybride Vermogen: 197 pk
Koppel: 190 Newtonmeter Transmissie: automaat, 6-versnellingen
Acceleratie 0-100: 7,9 sec Topsnelheid: 180 km/u
Gewicht:1.450 kg Vanafprijs: 37.295 euro
Nog meer beelden van onze trip op Ibiza? Check hier ons Instagram Story verslag .
Lees hier onze ervaringen met machines als de: