De Ford Mustang Mach-E is een van de belangrijkste auto’s die Ford ooit heeft gemaakt. Het is dan ook de eerste volledige elektrische bolide van de Amerikanen. We waren in Los Angeles voor de introductie en reden er in Nederland een weekendje mee. Nu is het tijd om het topmodel aan de tand te voelen: de Ford Mustang Mach-E GT. Heel vervelend dat dit dan weer in Kroatië moet gebeuren. Check hier ons Instagram Story verslag over de trip met de Ford Mustang Mach-E GT Daarvoor landt het chartervliegtuig op het minuscule vliegveld van Pula, gelegen aan de Adriatische zee in het noordwesten van het knappe Balkanland. Hier staan tientallen Mach-E GT’s uitgestald voor een rit van zo’n 120 kilometer naar de lunchlocatie. We kunnen kiezen uit Grabber Blue of Cyber Yellow . Dat blauw vonden we bij de introductie al een gigadikke kleur, dus de keuze is snel gemaakt.
Foto: Ford
Tikkie anders
Zoals genoemd staat de Mach-E GT bovenaan de apenrots in het Mach-E assortiment. Dit is de snelste, duurste en dikste variant die je kunt krijgen. Aan de buitenkant zijn er op het eerste oog niet heel veel veranderingen ten opzichte van z’n broertjes. Er zijn echter wel een paar dingen waarin je ‘m kunt onderscheiden. Als je ‘m in een van de twee bovengenoemde kleuren ziet rijden, dan weet je dat je met de GT te maken hebt. Verder is de grille uitgevoerd in mat donkergrijs, terwijl dit bij de reguliere Mach-E’s in de kleur van de auto is. Daarnaast is de onderste bumper uitgevoerd in dezelfde carrosseriekleur (in plaats van zwart) waardoor die optisch dichter bij de grond staat en er dus sportiever uitziet. Verder zit er een subtiele wijziging in de ‘luchthappers’ in het frontje en heb je de beschikking over grotere velgen. Subtiele aanpassingen dus, die de looks van het e-paardje nog een stukkie dikker maken. Tel daar de gemene ogen, bolle motorkap en dikke heupen bij op en je hebt hier te maken met een zeer strak ontworpen bolide. Maar het is met name onderhuids waar het verschil wordt gemaakt.
De Mustang Mach-E GT heeft de beschikking over twee elektromotoren plus een extra grote batterij. Die laatste zorgt voor een verbeterde actieradius met een bereik van op papier 500 kilometer (als je gewoon netjes aan de snelheid houdt, tenminste), terwijl de motoren zorgen voor een vermogen van 487 pk en 860 Newtonmeter. Yep, dit zijn specs die je mag verwachten bij een auto die het label Mustang draagt. Zo gaat de acceleratie van 0 naar 100 in een zeer behoorlijke 3,7 seconden. En ja, dat is ongeveer een seconde sneller dan z’n familielid die benzine drinkt. Dat koppel van 860 Newtonmeter voel je wel hoor. Wie van achtbanen houdt is aan het goede adres bij de Mach-E GT, want de acceleratie is een feestje voor je zintuigen. Het is dan ook een belangrijke factor in het overbrengen van het Mustang-gevoel. Maar hij weet die power ook heel erg lekker over te brengen in het weggedrag. Knap gedaan, als je nagaat dat dit een SUV is die ruim 2.200 kilo weegt. Het elektrische paard rijdt als een sportwagen. Hij ligt strak op de weg, stuurt scherp en is gewoon heel erg leuk om te rijden. Zeker op deze kronkelige weggetjes door de heuvels van Kroatië, waar een kleurrijke indian summer het landschap verfraaid.
Snelladen
In totaal kun je kiezen uit vier verschillende rijmodi: Whisper, Active en Untamed zitten ook op de normale Mach-E. Voor de GT is daar Untamed Plus nog aan toegevoegd, waarmee die nog een stukje sneller is en directer stuurt. Ook wel noemenswaardig om te vertellen dat de batterij geschikt is voor 150 kW-snelladen, waarmee je binnen 10 minuten zo’n 100 kilometer aan bereik kan bijladen. In de tijd dat jij een broodje bal met mayonaise naar binnen hebt gepropt, is jouw batterij weer helemaal het mannetje.
Over eten gesproken: de buik rammelt, dus het is maar goed dat we inmiddels zijn aangekomen bij de lunchlocatie. Daarvoor hebben ze wel weer een fraai plekje uitgekozen, want we kijken uit over een vallei in een omgeving die doet denken aan Toscane. Niet zo gek trouwens, want we zitten op dezelfde breedtegraad als de befaamde Italiaanse regio. Zo zagen we Triëst ook al op de verkeersborden staan.
Na een truffelpastaatje in de keel te hebben geprikt is het tijd voor het tweede deel van de rit, die ons brengt naar het hotel in het pittoreske plaatsje Rovinj. Dit keer met bezoek in de cockpit, want Amko Leenarts komt op de bijrijdersstoel naast ons zitten. Een man van statuur, want als Design Director van Ford Europe heeft hij een absolute topfunctie. Hij werkte in onder andere Londen, Parijs en Detroit, maar is daarna neergestreken in Keulen om plaats te nemen op een van de belangrijkste stoelen binnen de Amerikaanse multinational. “Omdat het zo’n belangrijke auto is voor ons, is de auto ontwikkeld door alle designafdelingen binnen Ford. Het risico daarvan is dat door zoveel verschillende meningen concessies gedaan moeten worden in het design. Ik vind dat dit ons juist goed is gelukt.” Dat zijn we het met hem eens, want zeker de GT is wel echt een nekkendraaier. De Ford Mustang Mach-E GT is in elk geval niet onopgemerkt gebleven bij de Kroatische bevolking.
Historische naam
Toch willen we nog even weten waarom er toch voor is gekozen om de naam Mustang eraan te koppelen, want op social media klinken nog steeds wel kritische geluiden over het gebruik van deze naam. “Mustang is natuurlijk een historische naam. We wilden een duidelijk teken geven naar iedereen dat we de toekomst ingaan. De toekomst is elektrisch, hoe je het went of keert. Mustang is een auto die zoveel emotie met zich meebrengt. Dat is waar Mustang voor staat. Als ik met mensen spreek die in de Ford Mustang Mach-E GT hebben gereden, dan zeggen ze allemaal: ‘Wat is dit voor ding joh’. Het geeft diezelfde thrill als in een Mustang met benzinemotor. Dat is uiteindelijk waar het om gaat.”
Ja, natuurlijk is een
5,0 liter V8 niet te versmaden. Ook wij zullen een brullende, gorgelende motor altijd verkiezen boven elektrisch rijden. Maar zoals Amko ook al zegt: elektrisch rijden is de toekomst. Face it. En als we dan toch elektrisch gaan, dan graag op spectaculaire wijze zoals in deze Ford Mustang Mach-E GT.
Hier check je ons Instagram Story verslag van de trip naar Kroatië. Meer info over de Ford Mustang Mach-E GT, check ford.nl Zelf rijden in de Mach-E GT?
Wil je zelf de power van de Mach-E GT ervaren? Van zaterdag 6 november tot en met woensdag 10 november wordt op Het Plein in hartje Den Haag een tof evenement georganiseerd waarbij je alles te weten kunt komen over elektrisch rijden en zelf een proefrit kunt maken met de Mach-E GT. Meer info vind je op
www.ford .nl/event . Zet 'm in de agenda!
Specs Ford Mustang Mach-E GT
Motor: twee elektromotoren
Vermogen: 487 pk
Koppel: 860 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 3,7 sec
Topsnelheid: 200 km/u
Gewicht: 2.273 kg
Vanafprijs: €75.490,-
Gallery
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: