Als je gaat carshoppen in de categorie boven de twee ton, dan wordt het pas echt interessant. In de sportwagendivisie zijn er een hoop verschillende smaken. Wordt het Duitse degelijkheid? Italiaanse furie? Of toch Britse klasse? Een combinatie van allemaal vind je in mclaren">de McLaren Artura. Wij gingen een weekendje testrijden met deze extravagante supercar.
De minifrikandellen en bitterballen gaan gretig rond, als we op de vrijmibo aanmeren bij Louwman. Er is net een state of the art racesimulator van zo’n 60k geïnstalleerd, waar de werknemers de snelste rondetijd op Circuit Zandvoort proberen rond te zetten. Thomas Middeldorp, Brand Manager van McLaren Utrecht, heet ons hartelijk welkom.
‘Zin om een rondje te lopen?’, vraagt Thomas. Dat laten we ons geen twee keer vragen. Het iconische pand langs de A2 bij Utrecht is een walhalla voor elke petrolhead. Hier hebben ze echt bijzonder spul staan. We lopen onder andere langs een Ferrari Roma, Bentley Bentayga, Lamborghini Murcièlago Roadster (Batmans auto, voor de kenners), Aventador, Maserati MC-20, Mercedes AMG GT-R, Morgan Plus Four en een Aston Martin Vantage. Oh en er staat ook nog casual een Lamborghini 400 GT 2+2 a 475.000 euro opgesteld.
Een speciale vloer is ingericht voor McLaren. Louwman is dan ook de officiële Nederlandse dealer van het Engelse supersporwagenmerk. Uit heel Europa komen geïnteresseerde klanten naar Utrecht. Dus horen we schitterende verhalen over bezoekjes aan topvoetballers in Barcelona tot cryptomiljonairs in Monte Carlo.
Hoe verleidelijk het aanzicht van een schaal vol frituurhoeraatjes en bijpassende sausjes ook mag zijn, de trap naar beneden is nog aanlokkelijker, want hier zit de werkplaats van Louwman. Dit is de plek waar met de precisie van een oogchirurg wordt gewerkt aan al die peperdure bolides. “Als het Formule 1-team van McLaren off season is, dan gaan zij op het hoofdkwartier in Engeland aan de slag met de ontwikkeling van de McLaren Ultimate Series. Hieronder vallen onder meer de McLaren P1, Senna, Speedtail en de Elva", vertelt onze barmhartige Samaritaan van dit weekend.
We zien een wel heel bijzonder exemplaar van de McLaren 765 LT, uitgevoerd in een kleurencombinatie waar we parelmoer, blauw, geel, paars en groen in herkennen. De gouden velgen maken het excentrieke plaatje compleet. Thomas: “Deze komt niet op Nederlands kenteken, maar zou dit wel het geval zijn, dan praten we over een prijskaartje van een kleine acht ton. Er waren er twee in deze kleur: een Coupé en een Spider. Helaas is de Coupé vorige week in Duitsland total loss gereden. Gelukkig is de eigenaar goed uitgestapt. We hadden het net al even over fabrieksbezoeken. Met deze klant hebben we eerst een paar meetings gehad met de afdeling MSO (McLaren Special Operations), waarna we naar de fabriek in Woking zijn geweest om te kijken wat er is geworden van de renders die we hebben gemaakt. McLaren Special Operations kan alle klantwensen die niet op de prijslijst staan vervullen.”
Ons oog valt op de interessante achtervleugel. “Het toffe aan deze klant is dat hij open staat voor input. Naast die kleur wilde hij nog een paar gekkigheidjes erbij. Dan ga je kijken wat je nog extra kan doen. Normaal gesproken is de spoiler helemaal van kleur voorzien of optioneel van carbon, maar ik weet inmiddels wat er bij deze afdeling mogelijk is. Dus hebben we een snede gemaakt in die speciale lak, zodat we toch het carbon eronder kunnen laten zien. Die achtervleugel kan kantelen, dus hebben we aan de onderkant MSO in spiegelbeeld laten graferen, zodat als de bestuurder in zijn binnenspiegel kijkt, hij de afkorting MSO op zijn achtervleugel ziet staan. “Op een totaalbedrag maakt het toch niet meer zoveel uit, want deze klant heeft toch al besloten dat hij serieus geld gaat uitgeven.” Kosten van dit geinige extraatje? 11.000 euro.
Na nog snel een minimexicano van het plateau van de alleraardigste gastvrouw Talitha te hebben gegrist, die overigens niet zou misstaan in onze lijst der lijsten, lopen we naar buiten. Tijd om nader kennis te maken met ons vervoersmiddel van de komende 60 uur. Uitgevoerd in de clubkleuren, het heet immers niet voor niks McLaren Orange, staat deze McLaren Artura ons haast kwispelend aan te kijken. ‘Jazeker, jij mag dit weekend met ons mee uit.’ Een opgewonden kriebeltje schiet door onze buik.
We drukken het knopje in van het portier. Het raam gaat een klein stukje open, waarna de deur op spectaculaire wijze omhoogkomt. Scissor doors , het blijft iets speciaals. Opvallend hoe licht het is. Het carbonfiber waarvan de deur gemaakt is, weegt natuurlijk geen zak, waardoor je het met één vinger open en dicht kan doen. Instappen vergt wat souplesse en flexibiliteit, maar als je eenmaal zit, dan zit je ook gelijk optimaal. De view in de cockpit is indrukwekkend. Het is strak, modern en subliem afgewerkt, waarbij alcantara en koolstofvezel domineren. Op een iPad Mini achtig schermpje bedien je zaken als media, navigatie, phone, driving positions, lightning, audio en overige settings. Daaronder zit de startknop en zijn er knoppen voor D(rive), N(eutral) en R(ear).
We zetten koers over de A2 richting de hoofdstad. Het digitale scherm voor onze snufferd vertelt alles over snelheid, toerental en je versnelling. Rechts daarvan zit een knop waarmee je de verschillende rijmodi kunt aanpassen. Daarbij kun je kiezen uit Electric (daarover later meer), Comfort, Sport en Track. In de laatste rijmodus zet de auto 80% van alle veiligheidssystemen uit. Op de knop links van je display kun je de handling aanpassen die weer invloed heeft op de wegligging en vering. Hierbij kun je kiezen uit comfort (relaxed), sport (stijver en harder) en track (keihard geveerd). In track zet ‘ie de laatste 20% van de veiligheidssystemen ook uit. Het is tevens de manier waarop je de launch control activeert. Aangezien wij niet die gast willen zijn die de hoofdrol speelt in een dumpertfilmpje waarbij een McLaren achterstevoren in de vangrail is gezet, schakelen wij de veiligheidssystemen maar liever in. De dertig kilometer die we afleggen zijn al een feestje om te rijden, maar er staat ook een feestje op het vrijdagavondprogramma, dus parkeren we de Artura wijselijk achter slot en grendel.
De volgende ochtend gaat het rolluik omhoog en de venijnige oranje snoet verschijnt in onze ogen. Wat een furieus ogende machine. We rijden de McLaren naar buiten en zetten ‘m in het zonnetje op de parkeerplaats om ‘m eens in alle rust te bekijken. Wat we vet vinden is dat het een compacte sportwagen is, maar dat ze ‘m toch megadik hebben weten te maken. Hoe langer je kijkt, hoe meer je gaat bewonderen. De scherpe lijnen in de motorkap, de boze blik in z’n ogen, de oranje remklauwen. En wat te denken van de gaten onder de koplampen en de enorme luchthappers waar je hele arm in past, die zijn gemonteerd ter bevordering van de downforce. De achterkant is misschien wel het knapst ontworpen. De twee LED-achterlichten zijn schitterend. Zeker in het donker geven ze de Artura echt een futuristische, spacy look. De twee dikke uitlaatpijpen in het midden geven ‘m de brute touch . De jongens uit het hypermoderne hoofdkwartier van McLaren hadden haast geen opvallendere auto kunnen tekenen.
Nou, dat is te merken. Mensen gaan rare capriolen uithalen als ze je opmerken. Hele straten lopen uit, auto’s gaan naast je rijden en gebaren maken, of men springt van de fiets om je nog snel vast te leggen. Sowieso word je constant gefilmd en nagewezen. Wat wil je ook? We rijden in een knaloranje McLaren door de binnenstad van Amsterdam, gaat het een beetje? Beetje showen is op zich lachen natuurlijk, maar op gegeven moment is het bijna gênant. Als we een krap straatje indraaien en met de peperdure velgen in gedachten maar een keertje extra steken, staan er links twintig man te kijken, rechts staan een stuk of dertig voetgangers te filmen en achter ons ontstaat een kleine opstopping aan auto’s. Je trekt zoveel aandacht, dat je haast het gevoel krijgt dat je je moet verontschuldigen voor het feit dat je in zo’n wagen rijdt. Dat gaan we natuurlijk niet doen. Ben je helemaal besodemieterd. Wel kunnen we ons zo voorstellen dat je niet altijd zin hebt in al die aandacht. Gelukkig hebben de meeste kopers wel een budgetje waarmee ze een tweede, derde of achtste auto ernaast kunnen veroorloven. Conclusie van het verhaal: als je ervan houdt om in het middelpunt van de aandacht te staan dan kunnen we je van harte aanbevelen om een oranje McLaren Artura aan te schaffen.
Wel handig in die binnenstad is de nose lift functie, waarmee je de voorkant van de auto omhoog kan takelen. Het maakt de auto direct een stuk toegankelijker. Ook de belachelijke verkeersdrempels (wie verzint die dingen?) kun je daardoor redelijk prima pakken zonder dat je de McLaren er horizontaal overheen moet zetten. Afijn, hoog tijd om deze mierenhoop van mensen snel achter ons te laten en ons richting ruimtelijkere gebieden te verplaatsen. Lege stukken en kronkelige weggetjes met glooiend asfalt moeten we hebben. Daar komt de Artura pas echt tot z’n recht.
De McLaren Artura is twee jaar geleden aan het publiek voorgesteld. Het is de allereerste in serie geproduceerde High-Performance Hybrid. Inderdaad, we hebben hier te maken met een hybride. De Engelsen hebben hierbij afscheid genomen van de V8 en heeft er een 3,0 liter V6 met dubbele turbo in geplaatst die 585 pk produceert. Dit vermogen krijgt een extra zetje door een elektromotor a 95 pk. Gecombineerd leveren die motoren een vermogen op van 680 pk. Die overstap van V8 naar V6 zorgt gelijk voor een gewichtsbesparing van 50 kilo. In totaal komt het leeggewicht net onder de 1.500 kilo uit. Heel netjes.
Het is tevens de zuinigste McLaren ooit geproduceerd. Met de 7,4 kWh batterij kun je 30 kilometer volledig elektrisch rijden. In Electric heb je alle rust van een elektrische auto. En ja, soms is het echt heel prettig om even een volledig stille cockpit te hebben. Kun je in elk geval in het holst van de nacht geruisloos bij je maîtresse vertrekken. Het zorgt ook voor verbaasde reacties bij mensen als je de Artura zonder motorgeluid parkeert. “Huh, is dit een elektrische auto?”, krijgen we een paar keer te horen. In Comfort is het fantastisch hoe die motoren samenwerken. Kom je boven de 50 km/u, dan wordt de benzinemotor aangezwengeld en krijg je het brute geluid van die V6 in je oren getrakteerd.
680 pk, mannen. Het zal je niet verbazen als we vertellen dat dit ongelooflijk hard van z’n plek vertrekt. In 3,0 seconden blaas je naar 100 km/u, in 8,3 seconden zit je al op 200 en als je nog een paar seconden langer plankt, dan bereik je de top van 330 kilometer per uur. Prima rapportcijfers, maar het is het bochtenwerk waarin de Artura helemaal excelleert. In het achterland van onze hoofdstad vinden we fraaie dorpse asfaltkronkels waar we erachter komen dat de wegligging van een waanzinnig niveau is. Niet voor niets hebben de slimste technici van het F1-team zich bemoeid met de ontwikkeling. Als een magneet op een koelkast word je haast in het asfalt gezogen. Het gevoel in je buik van een lange doordraaier, waarbij je gecontroleerd het gaspedaal steeds verder intrapt en de G-krachten op je af laat komen. Zó lekker. De looks zijn fantastisch, maar de uitkomst van de vermenigvuldiging tussen snelheid en wegligging is de reden wat het rijden in een auto van dit kaliber zo bijzonder maakt. Als je eenmaal uitgeraasd in je binnenspiegel kijkt, zie je die troebele lucht van de hitte uit de uitlaat achter je auto hangen, zoals je dat ziet als je op een snikhete zomerdag over de snelweg rijdt en in de verte tuurt.
Het accelereren gaat gepaard met een grommend geluid. Hoe hoger je richting het maximum van 7.000 toeren per minuut kruipt, hoe grover het wordt. Bij sommige sportauto’s heb je het gevoel alsof er een Kalasjnikov wordt afgeschoten of dat er een straaljager opstijgt. Dat is niet het geval in de McLaren. Hoe beschamend de looks soms kunnen aanvoelen, zo stijlvol is het motorgeluid. Het is diep, donker en stoer, maar het blijft een sound met klasse. Als je ‘m lekker warm hebt gereden dan hoor je wel wat gerochel onderin de toeren, maar ook dit blijft beschaafd. Toch die Britse signatuur, hè.
Op de laatste dag van het weekend hebben we bijna twaalf uur in de auto gezeten. Een van de mooiste dingen van rijden in zo’n auto is om andere autoliefhebbers te laten meegenieten. Iedereen, maar dan ook iedereen is unaniem: dit is het vetste waar ze ooit in hebben gezeten. Wij hebben het geluk dat we iets meer vergelijkingsmateriaal hebben, maar kijkend naar het totaalplaatje geven we ze gelijk. Na een weekend in de Artura te hebben gewoond is het moeilijk voor te stellen dat McLaren nog extreme modellen in het assortiment (en de pijplijn) heeft zitten. Wij laten ons graag verder verbazen, Louwman.
Terwijl de horizon dezelfde kleur als ons vervoersmiddel aanneemt en we ons opmaken voor nog één rondje op een leeg industrieterrein als de nacht is gevallen, kunnen we niet anders dan concluderen dat McLaren een auto heeft gemaakt die op alle vlakken een verpletterende indruk maakt. Met een prijs van zo’n 297.000 euro mag je daar ook wel flink de portemonnee voor trekken. Ach, als je net een financiële klapper hebt gemaakt en van sportauto’s houdt, wie houdt je tegen? Voor je het weet is de industrie helemaal overgestapt naar elektrisch, dus geniet er nog maar effe van, zolang het kan.
Check hier ons Instagram Story verslag van de McLaren Artura. Interesse of proefrit maken? Meer info via utrecht.mclaren.com .
Motor: 3,0 liter V6 met elektromotor Vermogen: 680 pk (gecombineerd vermogen)
Koppel:720 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 3,0 sec
Acceleratie 0-200: 8,3 sec Topsnelheid: 330 km/u
Gewicht: 1.498 kg Vanafprijs: €249.500,-
Prijs gereden versie:€297.000
Tekst + beeld: Chris Riemens
Lees hier onze ervaringen met machines als de: