Of we de kersverse Volvo EX30 aan de tand willen voelen? Maar natuurlijk. Alsof het zo bedoeld is, dwarrelen de sneeuwvlokken naar beneden om de dag helemaal in een charmant Scandinavisch daglicht daglicht te zetten.
Zweden: het land van adembenemende vrouwen, Pippi Langkous, IKEA, Zlatan Ibrahimovic en natuurlijk Volvo. De EX30 is het nieuwste wapenfeit van de autofabrikant, waarbij ze een nieuwe smaak in het EV-segment voor compacte SUV's neerzetten.
We beginnen onze testdag in hartje Rotterdam, bij Volvo Studio Rotterdam. De ietwat duffe autoshowrooms kan je snel vergeten, want Volvo heeft voor deze showroom duidelijk haar beste beentje voortgezet. Fraaie zaak.
Ze laten ons niet alleen kennis maken met de gloednieuwe Volvo EX30, maar nemen ons ook mee terug in de tijd naar het ontstaan van Volvo en nemen ons mee in de toekomstplannen van het automerk. Beknopte samenvatting: Volvo bekrachtigt zijn missie naar volledig elektrisch in 2030 met de komst van de Volvo EX30. Met de EX30 willen ze opvallen met veiligheid, design en gebruiksvriendelijkheid, maar dan in een hipper en moderner jasje. De input van de jongere generaties staat bij Volvo dan ook hoog in het vaandel. Ze willen een beetje af van het huisarts-met-labrador-en-Volvo-imago. Met de introductie van de EX30 zetten ze een stap in de goede richting.
De EX30’s staan al te wachten op de chauffeurs die deze elektrische krachtpatsers even onder handen gaan nemen. De EX30 is een wagen met pure dynamiek, verpakt in een strak en simplistisch jasje. Na een korte uitleg stappen we in de spiksplinternieuwe wagen om koers te zetten naar Breda waar een lunch op ons te wachten staat.
Waar het zonnetje nog lekker scheen toen we aan de dag begonnen, maakt het weer al snel een flinke draai van 180 graden. We zitten net in de auto en het begint keihard te sneeuwen. Rotterdam verandert in een soort Zweeds winterwonderland. Mooie kans voor de Zweedse SUV om zich te bewijzen.
De eerste indruk is goed: de Volvo EX30 voelt erg comfy aan en de stoelen zitten lekker. Je kunt ze zelfs laten bekleden met vegan leer, maar deze zetels voelen net zo goed als ze eruitzien. Ook het dashboard en de deurpanelen zien er fraai uit. Gespikkeld materiaal: lekker zacht met een chique uitstraling. Verder heb je genoeg ruimte met de twee opberglocaties; achterin de ruime kofferbak, maar onder de motorkap kan je ook wat spullen kwijt. Genoeg ruimte om heel veel kratten bier, een paar kleuters/teamgenoten en wat koffers weg te werken.
Volvo staat bekend om z'n technologische snufjes en het duurt niet lang of we maken er kennis mee. Kijken we even naar links of rechts tijdens het rijden, geeft de auto al snel een seintje dat we de ogen op de weg moeten houden. Vervolgens al snel de tweede: vergeet je even te remmen, doet deze EX30 het voor je door dit automatisch te doen. Inventief systeem sowieso, want zo past ‘ie het remsysteem aan als het wegdek gladder wordt. Dat is maar goed ook, want wanneer we de snelweg oprijden wordt het winterweer steeds extremer. De sneeuw komt letterlijk met bakken uit de hemel. De EX30 geeft echter geen kick, die doet lekker z’n ding en brengt ons steady naar het bourgondische Breda.
Qua snufjes zit je ook wel goed. Zo is 'ie voorzien van Harman Kardon speakers, een van de beste audiomerken die je kunt hebben. De tablet bedienen lijkt een kleine puzzel, maar is al snel eenvoudig te bedienen. Hiermee stel je alles in: van verlichting tot de routeplanner. Alles bedien op je op deze grote iPad. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat we heerlijk toeven in de auto en vol positieve energie koers zetten richting het zuiden des lands.
Onder de kap is er de keuze uit drie varianten: single motor (272 pk, bereik tot 344 kilometer), single motor extended range (272 pk, bereik tot 475 kilometer) en het topmodel: twin motor performance, goed voor 428 pk en een actieradius tot 450 kilometer. Alle modellen zijn zoals alle Volvo's van tegenwoordig begrensd op 180 km/u. Wij hebben in de single motor gereden, waarbij de bolide in slechts 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u schiet. Behoorlijk snel, niet bevordelijk voor de actieradius. Maar op dit ritje Rotterdam-Breda en terug kan die dat prima hebben.
Na een formidabele sterrenlunch is het tijd om weer koers te zetten naar Roffa. Daar staat nog iets moois op ons te wachten: kunstenaar JEEJ is aanwezig om een EX30 persoonlijk te tekenen. Met FHM-tag, of course.
Hier komen we Volvo denkt niet alleen aan mooie auto's, maar ook aan de toekomst. Ze komen met een speciale Tote Bag, gemaakt van gerecyclede airbags. Volvo is niet alleen een automerk, maar ook een modern, kunstzinnig en creatief merk. Dat onderstrepen ze wel met deze multifunctionele EX30.
Meer info of proefrit maken? Check volvo.nl voor de mogelijkheden.
Aandrijving: elektromotor met RWD. Oplaadtijd:
6 uur op thuisnetwerk, via snellaadpaal binnen 26 minuten van 10% naar 80%
Actieradius:tot 344 km Topsnelheid: 180 km/u
Vermogen: 343 Newtonmeter koppel en 272 pk Gewicht: 1840 kg
Vanafprijs:€ 36.795
Aandrijving:elektromotor met RWD Oplaadtijd:
8 uur op thuisnetwerk, via snellaadpaal binnen 26 minuten van 10% naar 80%
Actieradius:tot 475 km Topsnelheid: 180 km/u
Vermogen:343 Newtonmeter koppel en 272 pk Gewicht: 1850 kg
Vanafprijs:€ 41.495
Aandrijving:elektromotor met AWD Oplaadtijd:
8 uur op thuisnetwerk, via snellaadpaal binnen 26 minuten van 10% naar 80%
Actieradius:tot 450 km Topsnelheid: 180 km/u
Vermogen:543 Newtonmeter koppel en 428 pk Gewicht: 1960 kg
Vanafprijs:49.995
Het topmodel, de Twin Motor, sprint van 0 naar 100 in 3.6 seconden. Snelst accelererende Volvo ooit!
Razend enthousiast geworden over deze Volvo EX30? Klik hier voor meer informatie deze waanzinnige Volvo EX30.
Lees hier onze ervaringen met machines als de: