Hoe kun je het best een nieuw systeem ervaren dat belooft heel veel grip te leveren? Inderdaad, door over bevroren meren en besneeuwde wegen te crossen. Dus stapten we in het vliegtuig naar Finland voor een roadtrip met de meest avontuurlijke Nissan-modellen om zo de nieuwe e-4ORCE aandrijving aan den lijve te ondervinden. Mennään! “Een week geleden was het hier nog -27 graden”, vertelt een medewerker van het evenement ons met wat afgrijzen in zijn stem. Als wij de temperatuur aflezen in het dashboard van onze Nissan Ariya, dan zien we -5 staan, dus in dat licht bezien valt het alles mee. We zijn in Finland. Waarom in Finland, vraag jij je af? Omdat ze hier heel veel spekgladde wegen hebben en Nissan ons graag wil kennis laten maken met hun innovatieve e-4ORCE aandrijvingssysteem dat de knappe koppen van het Japanse automerk hebben ontwikkeld.
Weerzien
Het is niet voor het eerst dat we in Finland zijn. Een jaar of 12 geleden mocht uw razende reporter van dienst (zo lang werken we inmiddels al voor FHM inderdaad, we schrikken er soms zelf ook van) al eens samen met een bevriende collega proberen te
overleven in de wildernis van Fins-Lapland . Dat leverde een onvergetelijke trip op waarbij we urenlang door de diepe sneeuw hebben geploegd, een sneeuwscootertocht hebben gemaakt, naakt in de sneeuw zijn gesprongen, achter een rendier hebben geskied, buiten hebben geslapen met -30 en het Noorderlicht hebben gezien. Zo noordelijk als destijds zitten we dit keer niet. We zitten nu op een uur of drie rijden van Helsinki, in het plaatsje Rapukartano.
De stoere Nissan X-Trail.
Aangekomen op het vliegveld van Helsinki staat er een Nissan X-Trail voor ons klaar. De X-Trail is een stoere SUV die van alle gemakken is voorzien. En nog veel meer, want het model is uitgerust met e-4ORCE technologie. Dit is een bijzondere vierwielaandrijving dat is ontwikkeld voor geëlektrificeerde aandrijflijnen. Zoiets moet je natuurlijk ervaren in een gebied waar de wegen liefst niet al te best en te veel grip hebben, en zo belanden we dus in het onherbergzame gebied van de rechterflank van Scandinavië.
Grip
Het Nissan e-4ORCE systeem werkt door de remmende werking van regeneratie over de voor- en achterwielen te verdelen en zo carrosseriebewegingen te minimaliseren. In meer begrijpelijke taal: het zorgt voor maximale grip, veiligheid en controle. Of je nou over de A2 naar je werkt tuft, over een gravelpad in Namibië crosst of over besneeuwde ijswegen rijdt die meer weghebben van Thialf dan van een autoweg. Na een kilometer of 280 tuffen door het donker, zijn we aangekomen bij hotel Rapukartano. De plek is een onvervalste middle of nowhere. We hebben al zeker een drie kwartier geen lantaarnpaal meer langs de weg gespot en de dichtstbijzijnde stad is Tampere op zo’n 90 kilometer afstand. Een stad die zowaar een frons der herkenning oproept, want de plaatselijke voetbalclub - met de illustere naam Tampere United – zagen we in een ver verleden wel voorbijkomen bij de uitslagenlijstjes in de voorrondes van de Champions League, maar dat terzijde.
Eenmaal aangekomen bij ons pittoreske hotel is er geen misverstand waar we hiervoor zijn. De Nissan e-4ORCE branding is rijkelijk aanwezig. Vlaggen, neonletters, het lekkere chocolaatje in het toetje bij het diner. Zelfs onze kamer is helemaal branded, inclusief dekbed, twee ingelijste foto’s van een Nissan Ariya boven ons bed en een poster aan de muur. Spontaan zijn we weer het auto-liefhebbende kleine jongetje, terug op ons oude kamertje in het ouderlijk huis.
Rit door de wildernis
Ken je dat gevoel dat je wakker wordt en denkt ‘waar de fak ben ik?’. Dat hebben wij dit keer absoluut niet, want als we de ogen openen kijken we direct in de koplampen van een Nissan X-Trail die tegenover het bed aan de muur hangt. De petrolhead in ons is gelijk ontwaakt. Er is een mooi programma voor ons uitgestald vandaag.
Na een ontbijtje staat er een mooie rit op het programma van zo’n twee uur dwars door de wildernis met de Ariya en de X-Trail. We beginnen in de Ariya, het elektrische topmodel van het Japanse automerk. Fijne crossover hoor. Mooi design, goede stoelen, lekker multimediasysteem. En grip! Heel. Veel. Grip. De bolide baant zich op soepele wijze een weg door het betoverende winter wonderlandschap. De Ariya e-4ORCE heeft een totaal vermogen van 306 pk en een koppel van 600 Newtonmeter, waarmee je in 5,7 seconde van 0 naar 100 accelereert. Als je die acceleratiecijfers wil halen dan moet je wel een sneeuwvrije weg hebben.
X-Trail beukt z'n weg door de sneeuw.
Oersterk
Na een koffiepauze en even bij een kampvuur te hebben gebivakkeerd, stappen we over in de Nissan X-Trail. Een stoer model waarmee je niet alleen de Finse wildernis met gemak overleeft, maar gevoelsmatig ook Parijs-Dakar of pak ‘m beet Amsterdam-Tokyo mee zou kunnen afleggen. Hij voelt oersterk aan. Niet voor niets werd de auto afgelopen jaar door de ANWB uitgeroepen tot ‘Trekauto van het Jaar’. Medeverantwoordelijk is de combinatie van een brandstofmotor voorin die 330 Newtonmeter aan koppel levert en een elektromotor achterin die goed is voor 200 Nm koppel. Samen zijn ze goed voor 213 pk. Het feit dat je constant veel grip hebt, komt mede door dat ingenieuze vierwielaandrijvingsysteem. Het e-4ORCE-systeem reageert maar liefst 10.000 keer per seconde en speelt zo continu in op veranderende omstandigheden en moeilijke terreinen. Hierbij functioneren de vier wielen onafhankelijk van elkaar, waardoor het koppel en rem voor elk wiel afzonderlijk wordt aangestuurd en zo de wielen de meeste grip hebben. Door de twee elektrische motoren, eentje voor en eentje achter, is het gewicht netjes gespreid, wat zorgt voor hoog comfort en je niet door elkaar wordt geschud. Dit alles is niet alleen fijn als je door de sneeuw in Finland rijdt, waar jij vermoedelijk niet al te vaak actief zal zijn, maar ook erg nuttig als je door de keiharde plensbuien in de Hollandse polder rijdt.
Playtime
Na de tour door de Scandinavische witte jungle is het tijd voor play time, want we gaan driften. Dat is leuk. En al helemaal op sneeuw. Waar we in Nederland leren fietsen als we net papa en mama kunnen zeggen, daar stoppen ze Finland hun kinderen zo snel mogelijk in een auto om zo hard mogelijk rakelings langs een rijtje bomen te blazen. Rally rijden is hier zo ongeveer een nationale sport. Dat krijg je nou eenmaal als je zoveel lege vierkante kilometers aan natuur in je landschap hebt zitten. Er is een driftparcours uitgezet in een bevroren meer en een ander circuit in een weiland, tien minuten verderop.
Zo kunnen we ook de verschillende standen ervaren, zoals de Sport Mode, Snow Mode en het rijden zonder ESP. Blijft bizar idee dat je over een meer rijdt, in een auto van ruim 2000 kilo. Wij mogen onze kunsten vertonen op een slalom, een parcours en over een rotonde. Je kan je wel voorstellen dat dit lachen is. Zo hebben we op allerlei verschillende manieren kennisgemaakt met het e-4ORCE systeem van Nissan. Hoewel het aantal sneeuwdagen in Nederland op een hand te tellen zijn, en je dan sowieso meer in de file staat dan rijdt, is het mooi om te ervaren wat de Japanse technici voor vierwielaandrijving systeem hebben ontwikkeld. Doe ons zo'n X-Trail! Hebben we gelijk onze wintersportauto geregeld.
Zelf het Nissan e-4ORCE systeem ervaren? Check nissan.nl Video
Specs Nissan Ariya e-4ORCE
Motor: Elektromotor Vermogen: 306 pk
Koppel: 300 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 5,1 seconden
Topsnelheid: 200 km/u Actieradius: 498 kilometer
Gewicht: 2.184 kilo Vanafprijs : €65.500,-
Specs Nissan X-Trail e-4ORCE
Motor: 1,5 literbenzinemotor + elektromotor Vermogen: 213 pk (gecombineerd)
Koppel: 530 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 7,0 seconden
Topsnelheid: 180 km/u Actieradius: 498 kilometer
Gewicht: 1.733 kilo Vanafprijs: €62.190
Wist je dat Finland…
Ook wel het land van de duizend meren wordt genoemd In werkelijkheid meer dan 188.000 meren heeft
Grenst aan Zweden, Noorwegen en Rusland
Het grootste percentage bosgebied van Europa heeft
Plusminus 5,5 miljoen inwoners heeft Er zo’n 3 miljoen sauna’s in Finland staan
Met Mika Hakinnen, Kimi Raikonen en Ari Vatanen legendarische coureurs heeft voortgebracht
Het Noorderlicht het hele jaar door gezien kan worden
Een biertje zo’n 6 euro kost Finnen de gelukkigste mensen ter wereld zijn
Gallery
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: