Moet een mooie vergadering geweest zijn daar op het hoofdkantoor in Stuttgart: ‘Wat als we nou de motor van de Porsche 911 GT3 in de Cayman leggen?’ En zo geschiedde. Het resultaat is de Porsche Cayman GT4 RS, oftewel een van de meest extreme Porsches auto's ooit gemaakt. Wij gingen een weekend op pad met een van de laatste der Mohikanen uit de Duitse renstal.
Eerst kijken dan lezen? Check hier ons Instagram Story verslag van de Porsche Cayman GT4 RS .
Zittend in de bus van station Amersfoort naar Pon in Leusden, het Nederlandse hoofdkwartier van Porsche, krijgen we opeens kriebels in de buik bij de gedachte dat we over een halfuur niet achterin een Connexxionslurf bivakkeren, maar achter het stuur van een volbloed racewagen. Ook na twaalf jaar bivakkeren op de bühne bij FHM blijft het speciaal en een voorrecht dat je de sleutel van auto’s van dit kaliber overhandigd krijgt.
En wat voor kaliber. Voor een sportwagenconnaisseur als ondergetekende is de Porsche Cayman GT4 RS absolute buitencategorie. Dit is als eten in een 3-sterrenrestaurant, voetbal kijken bij Manchester City of naar muziek luisteren op de duurste Bowers & Wilkins set-up. Het is wat ons betreft een van de bruutste auto’s die dit decennium is onthuld. Porsche heeft natuurlijk nogal wat smaken op het gebied van de sportieve bolides. Bovenaan de apenrots staat nog altijd de 911. De instapper is zoals je waarschijnlijk wel weet de Boxter. Sinds 2005 hebben ze met de Cayman een model daartussen geplaatst. Van alle Caymannen is de GT4 dan weer de snelste versie. Plak daar nog de letters RS achter en je hebt het summum te pakken op Cayman-gebied. Publiek geheim: de Cayman is door z’n lage gewicht en compacte formaat naar het schijnt de best sturende Porsche uit het assortiment. Niet doorvertellen.
Een van de leukste momenten in het rijden in zo’n bloedsnel apparaat is als je voor het eerst het gaspedaal intrapt. Van z’n rustige 7eversnelling schakelt ‘ie in een klap terug naar z’n 4, om er vervolgens als door de bliksem getroffen vandoor te spuiten. Niet alleen de motor schreeuwt het uit, wij doen vrolijk mee. “DIT DING IS GESTOORD”, blèren we met een grijns van oor tot oor door de met alcantara en koolstofvezel gedomineerde cockpit.
Zoals in de intro gemeld, is de Porsche Cayman GT4 RS uitgerust met de motor van die waanzinnige Porsche 911 GT3 . Een 4,0 liter zescilinder met 500 pk en 450 Newtonmeter aan koppel. Atmosferisch, dus. Geen turbo’s, geen superchargers, gewoon puur. Net zoals in de GT3, betekent dat je ook in de Cayman kunt doortrekken tot 9.000 toeren per minuut. Negenduizend! Het geluid dat vervolgens losbarst bij de piek is een alles verpletterende symfonie dat het kippenvel op je armen tovert. Het is een ijzingwekkende, ongefilterde mechanische eruptie aan audiogeweld die jou en je medepassagiers keer op keer versteld doen staan. Ongefilterd ja, want het geluid wordt rechtstreeks richting je gehoororgaan gepompt, want de aanjager ligt pal achter je. Er is helemaal geen ruitje niets dat tussen jouw trommelvliezen en het motorgeluid in komt te staan, hooguit de rolkooiconstructie kan de akoestiek enigszins beïnvloeden. Porsche zou bij aankoop eigenlijk een paar op maat gemaakte oordoppen moeten meeleveren, want het is zo ontiegelijk hard, dat je er tinnitus van zou kunnen krijgen. Wij vinden het zo’n schitterend kabaal dat we de radio dit weekend niet eens hebben getest. Oké, als je hier elke dag in zou rijden dan zouden we ons heel in de verte kunnen voorstellen dat je het geluid op gegeven moment wel erg prominent aanwezig vindt. Maar wie gaat er nou een GT4 RS als daily driver gebruiken?
Hij is zo keihard geveerd, rauw en spartaans dat je in die oer-Hollandse klinkerstraten bijna van de weg stuitert. Of wat denk je van de entree: je moet over behoorlijk flexibele ledematen beschikken wil je hier met een beetje flair in kunnen stappen. Bovendien helpt het ook wel als je lichaamsformaat zowel in lengte als breedte niet al te veel centimeters telt. Maar als je je eenmaal in de racestoelen hebt laten vallen (dat dekt meer de lading), dan zit je ook wel zo vastgesnoerd dat je optimaal gepositioneerd bent om alles uit je auto te halen.
Tja, als het vervolgens met bakken uit de lucht komt, dan moeten alle sirenes gaan loeien. Zo goed als het reptiel in het water is, zo slecht gaat zijn naamgenoot om met regen. Zoveel vermogen + achterwielaandrijving + neerslag = code rood. Simpele formule die je moet onthouden. Dan merk je ook opeens dat dit absoluut geen auto voor beginners is. Je voelt naadloos aan waar het kruispunt van ellende zit. Als je zo rond de 4.000 toeren per minuut het gaspedaal in zou trappen, dan kun je een enkeltje vangrail boeken. En dan staan alle veiligheidssystemen nog aan hè.
Hoe anders als het droog is. Als je nagaat dat de 500 pk slecht 1.415 kilo (nog 35 kilo lichter dan de GT4 ) hoeft voort te trekken dan kun jij wel de rekensom maken dat dit rap gaat. Helemaal als je launch control inschakelt (sportstand, voet op de rem, gas intrappen en gaan) vertrekt ‘ie als een racepaard bij een paardenrace: hek open en gaan. In 3,4 seconden zit je op de 100 en de acceleratie houdt op bij 315 km/u. Zelfs als je gewoon heel rustig op de snelweg rijdt en 10% gas geeft in z’n zevende versnelling, zit je al op tempootje rijbewijs kwijt. Als een bulldog die in de verte een stuk worst ziet liggen, zo hard trekt de Porsche Cayman GT4 RS aan de lijn.
De RS heeft natuurlijk ook wel een uiterlijk waarbij alle alarmbellen afgaan als je langs de snelwegpolitie rijdt. Dit is niet echt wat je noemt een wolf in schaapskleren, eerder een wolf in tijgeroutfit. Die kleur alleen al. Een soort grijs dat neigt naar blauw-paarsig, door Porsche Arcticgrijs genaamd. Die kleur wordt ook in het interieur op fraaie wijze doorgetrokken in de stiksels en de portierlussen, al kost dat laatste je wel 156 euro extra. Combineer die kleur met een overload aan carbon in bijvoorbeeld motorkap en spiegels en je hebt echt een beuker van een eyecatcher te pakken. Verder zijn er schitterende doch functionele details als de luchthappers in de zijkant, voorbumper en in de motorkap. Ook de velg-remklauw combo mag er zijn. Meest opvallende feature blijft echter de gigantische achterspoiler (van carbon uiteraard), een kenmerkende functie voor de GT-modellen van Porsche. Klein nadeel van de spoiler: die is van zo’n formaat, dat het ’t zicht op je achterliggers bijna volledig blokkeert. Je kan echt niet zien of er twee witte overhemden van de stille blauwe brigade in de auto achter je zitten. Reken maar dat zij als een jaguar erop loeren om je roze kaartje met huid en haar te verslinden.
Bovenal is die achtervleugel medeverantwoordelijk voor de formidabele wegligging van de Porsche Cayman GT4 RS. Als een oogdokter die een iris opereert, zo accuraat en zuiver stuur je de Cayman GT4 RS naar jouw gewenste plek op de weg. Vlijmscherp. Zoveel grip. Als je de verkeersdrempels eenmaal achter je hebt gelaten en loeistrak asfalt onder je Duitse skelter hebt liggen, dan kun je zo ongenadig hard door bochten vlammen. Daar hebben instappende moeders echt geen idee van.
Van familie tot stagiairs en van vrienden tot een prijswinnaar. We hebben gedurende het weekend heel wat mensen meegenomen in de Cayman GT4 RS. Sharing is caring. Het is fantastisch om te zien wat voor reacties dat teweegbrengt als je je rechtervoet richting bodem duwt. Of dat nou wordt geuit door gegil of door een krachtterm: iedereen is unaniem verbluft door de power en snelheid die de GT4 RS levert. “Alsof je in een soort achtbaan zit”, merken twee medepassagiers onafhankelijk van elkaar op. Enkel de looping ontbreekt nog.
Voor een dergelijke persoonlijke rollercoaster mag ook flink de portemonnee worden getrokken. De Cayman is ooit in de markt gezet als de goedkopere optie voor de 911. Waar een standaard Cayman begint bij 92K, daar ligt het openingsbod bij de GT4 RS op minimaal 220.000 euro. Een bedrag dat nog flink kan oplopen door lustig kruisjes te zetten in het optiepakket. Wil je ook dat Arcticgrijs als speciaal kleurtje? Dat wordt dan 3.394 extra. Het Weissach-pakket waar ons testexemplaar mee is uitgevoerd? Plus 13.308 euro. Een kleurtje op de velgen? Weer 578 erbij. Je voorbumper niet schaven aan de belachelijke verkeersdrempels? Het liftsysteem helpt je voor 2.739 van dit euvel af. En je hebt ook geen zin om constant weer bij de pomp te staan toch. Precies, dus dokken we die 202 euro ook wel voor de benzinetank met 90 liter. Fun fact: onze tankbeurt met de GT4 RS was met 179,94 euro onze duurste ooit. Oké, de huidige benzineprijzen en dat deze chique Euro98 drinkt, dragen daar natuurlijk wel aan bij.
Afijn, door met de keramische remmen, want die gaan voor €8.356 over de toonbank. En we willen niet dat de kostbare achterbumper ergens achterop klapt hé, dus doe die achteruitrijcamera dan ook maar. Die €1.232 kan er dan ook nog wel bij. Je merkt het: je komt al snel op een bedrag uit van 250.000 euro. Dan hebben we de gesmede magnesiumwielen a 15.000 euro nog niet eens meegerekend. Ach ja, wie überhaupt +- 220K kan missen voor een tweede, derde, vierde of vijfde auto die zal er geen minuut minder om slapen.
Zo heeft Porsche met de Cayman GT4 RS een monsterlijk kunstwerk op de markt gebracht. En zoals kunst betaamt, zeldzaam bovendien. Dit zou immers wel eens de laatste bolides van het iconische merk kunnen zijn dat met een dergelijk atmosferisch blok op de markt wordt gebracht. Vroeg of laat moeten ook de 911’jes, Boxertjess en Caymannetjes aan de laadpaalbeweging geloven. Dus moeten we deze Cayman GT4 RS maar extra koesteren, bewonderen en liefhebben als een van de laatste strijders der Mohikanen. Gelukkig sowieso niet de laatste, want we mogen ons nog verheugen op de komst van de Porsche 911 GT3 RS . Zelden zoveel zin gehad in een busritje naar Leusden.
Check hier ons Instagram Story verslag van de Porsche Cayman GT4 RS . Interesse of proefrit maken? Meer info via porsche.com
Motor: 4,0 liter zescilinder boxermotor Vermogen: 500 pk
Koppel:450 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 3,4 sec
Topsnelheid:315 km/u Gewicht: 1.415 kg
Vanafprijs:€226.400,-
Tekst + beeld: Chris Riemens
Lees hier onze ervaringen met machines als de: