Dat de Japanners schitterende motorfietsen kunnen bouwen is algemeen bekend, maar wist je dat Zuid-Korea ook een ijzer in het vuur heeft? Hyosung is de trots uit Korea. Of nou ja, helemaal Koreaans zijn ze ook niet meer. Wat maakt het uit: wij gingen op pad met de Hyosung Aquila GV 300 S Bobber, ook wel bekend als de Hyosung Bobber.
Laten we gelijk maar even beginnen met een stukje historie, want Hyosung draait al vier decennia mee in de wereld van ronkende motoren. In 1978 werd het merk opgericht, waarna het twee jaar later zijn eerste fabriek opende in Changwon. In de tussentijd werd een samenwerking aangegaan met Suzuki. Zo’n stad waar je nog nooit van hebt gehoord, maar wel doodleuk meer dan een miljoen inwoners telt. In eerste instantie richtte men zich vooral op productie van 80cc en 125cc motoren, maar na de jaren ’90 ging men ook richten tot 650cc.
Er was een tijdje radiostilte rondom Hyosung. Inmiddels zijn ze terug, maar zijn er wel een paar zaken veranderd. De nieuwe mensen achter het merk is een samenwerking tussen Qunqi in China en KR uit Korea. Zo krijgen de motoren voortan het label ‘made in China’ mee. Laten we daar nou net dol op zijn.
Met de Hyosung Bobber pakken wij de gulden middenweg, want dit is een 300cc motor. Hiermee mogen dus ook de mensen met enkel het A2 rijbewijs de weg mee op. Daarmee hebben ze eigenhandig een monopolie weten te verwerven, want met deze combinatie tussen motor & looks is de Bobber de enige in z’n soort.
Die looks kunnen wij wel appreciëren. Niet in de laatste plaats vanwege het matzwart, dat ‘m erg lekker staat. Verder voorzien van een mooie uitlaat en een fraai zadel. De Zuid-Koreanen zijn met het design duidelijk geïnspireerd door de Amerikanen uit Wisconsin. Dit is een Bobber pur sang. Of nou ja, op het geluid na dan. Hier geen sound van een boot in stationaire toestand, maar meer het geluid van een (licht) Aziatisch scheurijzer. Je kan ‘m ook lekker ver doortrekken, want pas bij 10.000 toeren per minuut beland je in het rode gedeelte en maakt ‘ie duidelijk dat je wel eens mag opschakelen naar de volgende versnelling.
Bij 300cc denk je niet gelijk aan extreme power, maar wij worden positief verrast door de trekkracht. Bij het stoplicht sta je je mannetje (zolang je geen Porsche 911 Turbo S naast je staat) en ook in het verkeer heb je geen enkel probleem om mee te komen. Het rijdt echt heel erg lekker. Hij schakelt lekker, bochten pakt ‘ie soepel, power is keurig in orde, sturen gaat van een leien dakje en je zit gewoon heel erg goed op de Bobber. Medeverantwoordelijk voor dat feit is het lage gewicht van 170 kilo. Verder staat het stuur staat niet te hoog. Voor iemand van onze lengte (1.80) zit je er eigenlijk perfect op. Ook echt een pluspuntje: de spiegels. Heel netjes hoe die verwerkt en het kijkt heel erg lekker, zodat je in een oogopslag ziet waar het verkeer achter je mee bezig is.
Het mooiste van alles? De prijs. Voor €6.000 euro staat deze gloednieuwe motorfiets bij jou op de stoep. Oké, je mist wel de decibellen die de klinkers uit de straat ronken, maar je krijgt wel echt een zeer complete fiets met mooie looks. Een zeer originele keuze bovendien en dat is ook wat waard.
Meer info over de Hyosung Bobber vind je op hyosung-motors.nl
Motor: Vloeistof gekoelde 6-kleppen V-Twin
Cilinderinhoud: 296 cc Vermogen: 30 pk
Gewicht: 170 kilo Transmissie: 5 versnellingen
Brandstofcapaciteit:13 liter Prijs (vanaf): €6.000,-
Tekst & beeld: Chris Riemens