Al een tijdje smachten autofanaten naar de achtste generatie Porsche 911. Ondanks dat we al eerder even naar de nieuwe 911 konden gluren hebben de Duitsers hun nieuwe sportwagen nu pas aan het wereldwijde publiek getoond. Hoewel je van de heren uit Stuttgart nooit al te grote veranderingen in design hoeft te verwachten, is deze 911 toch duidelijk strakker getekend. Hierdoor volgt ‘ie perfect de nieuwe designstijl van het merk.
Die nieuwe stijl komt in deze 911 vooral terug in het prachtige doorlopende achterlicht. Deze futuristische look zagen we namelijk ook al op de huidige Cayenne en de tweede generatie Panamera . Verder is de Porsche nog steeds net zo onmiskenbaar als zijn voorganger. Het blijft namelijk de heerlijke sportieve sportwagen die het altijd geweest is. Dit vertaalt zich in het exterieur door de flinke 20 inch voorwielen, en de monsterlijke 21 inch joekels aan de achterkant. Verder heeft de nieuwe 911, logischerwijs, een ander setje bumpers en een paar led-koplampen die nog net zo iconisch zijn als die van de eerste 911.
Al blijft al deze innovatie niet alleen aan de buitenkant, ook hebben ze flink zitten brainstormen om het interieur te verfijnen. Het moet allemaal nog moderner . Zo zijn de klokjes voor je allemaal digitaal. Althans, bijna allemaal. Alleen de toerenteller die recht voor de bestuurder gecentreerd is, is nog analoog. Precies zoals het een echte 911 betaamt. Verder is alles wel gepusht tot de digitale standaard en daar voorbij. Gelukkig vind je onder het vergrote scherm in de middenconsole nog wel een ‘sportief pookje’ die verbonden is aan de retesnelle PDK-bak van Porsche.
Die versnellingsbak met verbeterde dubbele koppeling is verbonden aan een 3.0-liter boxermotor. De zescilinder met twee turbo’s levert nu een niet misselijke 450 pk. Daarmee valt voor de 911 Carrera S een topsnelheid te halen van 308 kilometer per uur, en voor de Carrera 4S een topsnelheid van 306 kilometer per uur. De ‘4’ in 4S staat voor het aantal wielen dat aangedreven wordt. Een vierwielaandrijvingssysteem is wat zwaarder, daardoor ligt de topsnelheid iets minder hoog. Al hoor je ons niet klagen hoor. Met de 3.0-liter zescilinder trekt de 911 Carrera S in slechts 3,7 seconden naar de 100 kilometer per uur. De Carrera 4S doet hier zelfs 0,1 seconde minder over. Vink je het optionele ‘Sport Chrono Pakket’ aan, dan is de wagen er in beide gevallen nog 0,2 seconden sneller in een 0 tot 100 sprintje.
Als je dit sportieve pakket en alle andere opties achterwege laat bij het invullen van de optielijst, dan kun je een Porsche 911 Carrera S voor een kleine 157.000 euro op de stoep hebben staan. Voor een kale Carrera 4S is er een vanaf-prijs van ruim 165.000 euro. Natuurlijk zal vrijwel geen enkele Porsche optieloos de fabriek uitrollen, dus de prijs die uiteindelijk betaald zal worden voor de gemiddelde 911 zal wel een paar mille hoger liggen. Als je er nu een bestelt heb je nog een paar maanden de tijd om de aankoop thuis uit te leggen, de achtste generatie van de 911 zal namelijk vanaf het voorjaar van 2019 geleverd worden.