We reden al in de nieuwe Porsche 911 Carrera, maar nog nooit in de hét topmodel van de renstal uit Stuttgart: de Porsche 911 Turbo S. It’s a first, want eindelijk mocht FHM op pad met het topmodel van de moeder aller sportwagens. Sterker nog: het is de snelste auto waar we ooit in hebben gereden. Rode lampen uit? Go, go go! “Ik vind het wel een hele opvallende kleur,” zegt een langslopende meneer als we ‘m onze knalgele 911 open bliepen. “Ik vind het niet mooi. Alsof je in een speelgoedautootje stapt.” Hallo Hollandse directheid. Gelukkig hoeft hij er niet in te rijden. Gelukkig mogen wij dat wel.
Poahhhh
Dat ‘ie de aandacht trekt, is natuurlijk net zoiets zeggen dat je bij de all you can eat sushi toko opmerkt dat je de sojasaus wat aan de zoute kant vindt. Maar hé, we zitten hier vandaag in de Porsche 911 Turbo S: het snelste straatmodel dat Porsche te bieden heeft. Natuurlijk hebben ze ook nog een GT3 en een GT2 RS, maar die zijn toch meer voor het circuit. En ja, er bestaat ook nog zoiets als de 918 Spyder, maar dat is met een prijskaartje van ruim boven de miljoen echt van een andere klasse. Je gaat een Ford Mustang ook niet vergelijken met een Fiesta ST.
Racing Yellow
Laten we gelijk maar even doorgaan op die kleur. De grote vraag: zou jij ‘m in Racing Yellow bestellen? Als je houdt van aandacht dan zit je in elk geval wel goed, want de keren dat de telefoontjes uit de broekzak zijn gehaald om ons in te vereeuwigen zijn in drie dagen niet meer te tellen. Het topmodel van de 911 mag ook best een beetje opvallen. Als je in de prijsklasse van de Porsche 911 Turbo S shopt, dan is het meestal niet het enige wat in je garage staat. Als dit je daily driver is en je dagelijks naar klanten moet dan kunnen we ons voorstellen dat je voor zwart of zilver gaat. Maar als het je tweede auto is die je bewaart voor de leuke weekendritjes, waarom zou je dan niet voor een knallende kleur gaan? Live a little! Er rijden al genoeg degelijke kleurtjes op het asfalt, dit zijn de auto’s die mogen opvallen.
Toen we aankwamen stond er direct naast onze gele weekendbolide ook een all black Turbo S. Ook verschrikkelijk dik hoor. PR-baas Jasper vertelt dat er zoveel interesse is in de 911 Turbo S, dat ze naast de persdemo een extra exemplaar hebben aangeschaft om aan de vraag naar proefritten te kunnen voldoen. De coronacrisis wordt blijkbaar nog niet gevoeld in de portemonnee van de Turbo S-klandizie.
Spoiler-alert!
Kenmerkende spoiler
Eerder dit jaar reden we al de nieuwe
911 Carrera , het ‘instapmodel’. Daarna stapten we nog even in de heerlijke, handgeschakelde
Cayman GT4 . Nu staan we dus aan de hele andere kant van het omvangrijke 911-assortiment. In het interieur is het Racing Yellow overal doorgevoerd. Van de stiksels in de bekleding tot de balk rondom de toerenteller, die zoals altijd bij Porsche groot in het midden van je teller staat. Geel is wat de klok slaat. Ook aan de buitenkant wordt de kleur doorgetrokken in de remklauwen. Het is een waanzinnige combinatie met het hoogglanzende zwart op het dak en de gigantische luchthappers aan de dikke zijkant, die als een soort kieuwen dienen om de motor te koelen en er zitten ter bevordering van de luchtstromen, om zo maximale downforce te geven. De spoiler achterop, het grootste onderscheidende kenmerk van de Turbo, dient datzelfde doel. Al sinds het eerste model in 1973 herken je de Turbo aan de spoiler achterop. Deze is helemaal speciaal, want dit exemplaar is nog extra uitschuifbaar. In standje Sport Plus komt ‘ie standaard omhoog, maar met een knopje in het interieur kun je ‘m ook handmatig uitschuiven als je extra stoer over de boulevard wil rijden. Ook vet is de dynamische voorspoiler die de auto aan de voorkant omlaag drukt bij hoge snelheden en als ‘airbrake’ (als een soort parachute) helpt bij het remmen. Hij is van rubber, dus geen zorgen als je nog in Sport Plus over een verkeersdrempel moet. Bij Porsche denken ze aan de details, want in de rubberen voorspoiler staat dan weer ‘Porsche 911 Turbo S’ gegraveerd. Niemand die het zal zien als je langsrijdt, maar het zijn wel kleine designdingetjes waar we vrolijk van worden.
Snel, sneller, snelst
Al die technologische vondsten zijn maar bedoeld om zo hard mogelijk te kunnen rijden. En holy fucking shit, wat is dit een ongelooflijk snelle machine. Sterker nog: het is de snelste auto waar we ooit in hebben gereden. McLaren 570S, Audi RS6, Jaguar F-Type P575R, Nissan GT-R, BMW M3, Shelby GT500, niks van wat wij hebben gereden is zo snel als de 911 Turbo S. De sprint van 0 naar 100 gaat in 2,7 seconden… 2,7! Heel veel sneller kan het met benzinemotoren niet qua wetten der natuur. En dan te bedenken dat meerdere automagazines de acceleratie naar de 100 al hebben geklokt op 2,5 seconde. Daarmee behoort het tot de allersnelste auto’s ter wereld.
Als je chauffeur bent van de 3,3 miljoen euro kostende Bugatti Chiron dan moet je echt wakker zijn bij het stoplicht, want die klokt ‘m in 2,4 sec. De Porsche 911 Turbo S wint het gewoon van auto’s als de Ferrari 812 Superfast (2,9 sec.), Lamborghini Aventador SV (2,8 sec.), McLaren P1 (2,8 sec.) en zelfs een 1.115 pk sterke Koenigsegg Agera R (2,9 sec). De vierwielaandrijving en de fenomenale achttrapsautomaat van de Porsche 911 Turbo S zijn hierin belangrijke factoren, maar de technische mannen uit Stuttgart bewijzen dat zij als geen ander weten hoe ze pk’s transformeren in snelheid.
Het is ook echt *@#$%^& snel. Vanuit stilstand vol gas accelereren is al verbluffend, maar als je launch control gebruikt (Sport Plus, voet op de rem, vol gas en gaan) is de acceleratie gewoon verbijsterend. Je wordt zo hard in je stoel gedrukt dat je vermoed dat je het luchtruim betreed als je het stuur naar je toe zou trekken. Als je op een kruispunt voor het stoplicht staat, dan zit je aan de overkant van het kruispunt al op snelheden waarbij je rijbewijs moet inleveren. Bi-zar. Van 0 naar 200 gaat bijvoorbeeld in 8,9 seconde. En het raast maar door hè. Dit hapert niet. Ook bij 160, 220 of 260 spuit je er met een noodgang vandoor. Hij blijft maar in razend tempo cijfertjes bijschrijven op de digitale snelheidsmeter. De opgegeven topsnelheid is 330 km/u, maar naar verluidt schijnt ‘ie 350 ook wel te halen.
Het wordt helemaal genieten als we in onze binnenspiegel een eveneens knalgele
Ford Mustang zien opdoemen. Even later meldt een vorige generatie 911 Turbo S zich ook nog even. Gedrieën rijden we kilometers lang over het Nederlandse asfalt richting de Duitse grens. Dit is rijplezier. Eenmaal op de autobahn kunnen we echt op het gas, waar we een top neerzetten van 316 km/u. De Turbo S is nog steeds gretig om nóg sneller te gaan, maar het drukke verkeer steekt daar een stokje voor. Als je een auto ontwikkelt die zo op snelheid is gericht, dan is stoppen minstens zo belangrijk. Heel indrukwekkend zijn de keramische remschijven, die na een snelweg run zo gloeiend heet zijn dat je er een eitje op kunt bakken. Bij een brake test (niet op de snelweg) stop je zo hard dat je verbaasd bent dat de airbags er niet uitknallen.
Rise and shine
Snelheidsduiveltje op je schouder
Supercarprestaties dus, maar dan moet je niet vergeten dat je ook gewoon in een luxe uitgeruste waggie zit. Het beste navigatiesysteem (met satellietfoto’s) wat we ooit hebben gezien, stoelverwarming & stoelverkoeling, een superieure audio-installatie van Burmester, parkeerassistentie met surround view, elektrisch bediend glazen schuifdak… Het zit er allemaal op en aan. Het is ook een heel makkelijk te besturen auto die je ook prima heel relaxed en rustig kan rijden. Maar altijd zit daar een snelheidsduiveltje op je schouder, die je aanspoort om Flitsmeister te checken en dat rechterpedaal in te trappen. Een keer even intrappen en je rijdt met speels gemak 220. Mocht je standaard de sleutels in handen hebben dan wordt het nog een hele uitdaging om dat roze kaartje in je portemonnee te houden. Maar goed, als jij een Porsche 911 Turbo S kan betalen dan kun je de boetes ook wel veroorloven. Hangt wel een pittig prijskaartje aan hoor. Hij is er vanaf 279.000 euro, terwijl de cabriolet gaat vanaf €294.000. Een beetje opties erop en je zit ruim over de drie ton heen. Je krijgt er wel een magnifiek design, comfortabele luxe en pure snelheid voor terug, want voor dat geld trakteer jij jezelf op een van de meest imponerende machines van de 21eeeuw.
Check hier ons Instagram Stories verslag van de Porsche 911 Turbo S Porsche 911 Turbo S in cijfertjes
Prijs Porsche 911 Turbo S (vanafprijs): €279.000,- Prijs gereden versie: €312.873,-
Motor: 3,8 liter zescilinder boxermotor bi-turbo Vermogen: 650 pk
Koppel: 800 Nm Aandrijving: vierwielaandrijving
Acceleratie 0-100: 2,7 sec. Topsnelheid: 330 km/u
Gewicht: 1.615 kg Gemiddeld verbruik: 11,3 L /100 km (gecombineerd)
Gemiddeld verbruik FHM: 19,9 L / 100 km
Gallery
Credits
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: