Ferrari. De naam alleen al roept een gevoel van opwinding op. Hoe mooi de creaties van alle andere merken ook kunnen zijn, Ferrari is iets speciaals. Als je ze op de snelweg ziet is het al een nekkendraaier, maar het is natuurlijk nog mooier als je zelf achter het stuur mag plaatsnemen. We rijden de rit van ons leven in de Ferrari F8 Tributo. Het is hartje zomer en bloedheet als we in Gronau, een halfuurtje over de grens bij Enschede, voor de poort staan bij
VDM Cars . Als volbloed petrolhead herkennen we direct het logo op het pand. Dit is heaven voor elke autoliefhebber. Nadat we de meest normale auto van het parkeerterrein hebben neergezet, lopen we naar binnen om ons daar te vergapen aan al het moois dat binnenin staat. Bugatti Chiron, Aston Martin Vanquish Zagato, Porsche 911 Turbo S, Lamborghini Aventador SVJ, diverse Rolls Royces & G-Klasses AMG en als klap op de vuurpijl een gele Ferrari LaFerrari… het is een bonte verzameling aan exotische supercars die we hier treffen, waarbij er nog net geen kwijldraad over onze kin druipt.
Rode Ferrari
Terwijl we naar binnen liepen zagen we ‘m al blinken in het felle zonnetje. De Ferrari F8 Tributo. In het rood, zoals het hoort. We hebben al vele waanzinnige bolides mogen besturen, maar een Italiaans raspaardje zoals deze hadden we nog niet eerder onder onze kont. De F8 Tributo is een van de vetste Ferrari’s die je nu kunt kopen. Het is een doorontwikkeling van de 488 GTB, die weer voortkomt uit de 458 Italia. Die weer de opvolger was van de F430. Die weer de opvolger was van de 360 Modena. Die op haar beurt weer kwam als vervanging van de F355, die weer kwam na de 348, die weer kwam na 308. Afijn, you know the drill. Wat we er mee proberen te zeggen: we mogen plaatsnemen in een stukje moderne autohistorie.
Net als de 488 GTB, is de F8 Tributo voorzien van 3,9-liter twinturbo V8. De doorontwikkeling ging ook gepaard met een vermogensstijging, want in plaats van de 670 pk uit de 488, heeft de F8 nu een totaal vermogen van 720 pk en 770 Newtonmeter. Dat is nogal wat. Een keer eerder hebben we een auto gereden met meer dan 700 pk, dat was een Shelby Mustang GT500 in de heuvelen van Los Angeles. Maar de Amerikaanse spierballen zijn niet hetzelfde als de pezige Italiaanse spieren. Waar de Shelby brute power levert en over het asfalt buldert, daar briest de Ferrari lichtvoetig door het verkeer. Laag op de grond, een perfecte gewichtsverdeling en een portie downforce waarbij je het idee hebt dat als je maar snel genoeg gaat, je die tunnel ook op z’n kop kan pakken. Dit is dan ook de krachtigste V8 die Ferrari ooit heeft voortgebracht. Dat resulteert in een acceleratie van 2,9 seconden naar de 100 (kan nog een paar tienden sneller zijn) en een topsnelheid van 340 km/u (kan ook wat meer zijn). En dat terwijl de weegschaal slechts 1.435 kilo aangeeft. Zoals Reinier Zonneveld zou zeggen: ‘Karren maar!’
We hebben geluk, want we mogen maar liefst twee nachtjes logeren met de F8. Het liefst zouden we zoveel espresso’s drinken dat we helemaal niet meer kunnen slapen, maar onze portemonnee en ons verstand protesteert hevig tegen dit plan. Ja oké, zo’n Ferrari testen is ook ons werk, maar er ook nog écht gewerkt worden. We krijgen ‘m immers mee om onze FHM500-lancering van wat extra shine te voorzien. Godzijdank zit het hoofdkantoor van VDM Cars in Duitsland, wat betekent dat we in elk geval twee prachtige, lange ritten kunnen maken. De heenweg genieten we in rust van de sportbolide, waarbij de duimpjes niet aan te slepen zijn en andere bestuurders zich in allerlei gevaarlijke bochten wringen om maar zo dicht mogelijk bij jou in de buurt te komen om een filmpje en foto te maken. Sympathieke gasten die we zijn, zwaaien we vriendelijk terug.
"Er zitten prima speakers in, maar de sound die de V8 je voorschotelt, is het mooist denkbare concert"
Maar als we het zat zijn (of de capriolen worden ons net even te gek), dan geef je een dot gas en dan ben je er weer vanaf. Op de terugweg besluiten we dat we deze strategie van Amsterdam tot Gronau aanhouden, we hebben immers wat minuten goed te maken en we willen wel netjes op tijd de auto weer inleveren bij VDM Cars. Dus: Flitsmeister aan, goed in de spiegels kijken en de rechtervoet stevig op het gaspedaal om van verkeersplukje naar verkeersplukje te sjezen. In theorie kun je er ook heel rustig mee rijden, maar laten we eerlijk zijn: dit is de reden waarom Ferrari zo’n sportwagen op de wereld heeft gezet.
Hoe exceptioneel de vlijmscherpe, agressieve looks van de buitenkant ook mogen zijn, eenmaal gezeteld in de cockpit is het helemaal genieten in optima forma. De stoelen zijn keihard en lager dan de imponerende limbodanser van je vakantieadresje ooit zal gaan. Je zit direct in racestand. Klaar om aan te vallen. Vervolgens druk je die magische rode startknop in waarmee je 720 steigerende paarden tot leven wekt en kijk je naar dat wereldberoemde logo in het midden van het stuur. We werpen een blik in de linker- en rechterspiegel en we zien enorme luchthappers die optimale downforce creëren. De binnenspiegel biedt uitzicht op een plastic ruitje waarachter een kunstwerk van een V8 opdoemt. Zoals de naam al doet vermoeden is de F8 Tributo een eerbetoon aan alle mid-engine V8 Ferrari’s die de geschiedenisboeken hebben verfraaid.
Jongensdroom
Wat een setting, maar het feest begint natuurlijk pas echt bij het indrukken van het gaspedaal. On-ge-fucking-looflijk, wat een extreme snelheid levert dit. Je kan ‘m doortrekken tot de 8.000 tpm, voordat de toerenbegrenzer ingrijpt. Tof detail zijn de rode lampjes op je stuur geven een voor een aan wanneer je dat rode gebied bereikt en met een blauw lampje word je gestimuleerd door te schakelen naar de volgende versnelling, waarna het feestje weer opnieuw begint. Dat gaat gepaard met heerlijke audioverwennerij. Er zitten prima speakers in, maar de sound die de V8 je voorschotelt, is het mooist denkbare concert. Hoe hoger je in de toeren klimt, des te heviger jankt de motor achter je. Dat gaat gepaard met gefluit van de twee turbo’s en weergaloos gesis bij het schakelen. Ondertussen kunnen de cijfers op de digitale snelheidsmeter de acceleratie nauwelijks bijbenen, terwijl je alsmaar steviger aan het wegdek wordt gezogen. Dit is voor al je zintuigen een sensationele ervaring. Mocht er een passagier naast je zitten meegenieten, dan kan hij of zij je handelingen nadrukkelijk in de gaten houden, want in het dashboard voor de bijrijder zit een schermpje waarop de toerenteller, snelheid en G-krachten worden vermeld. Die G-krachten meter is zo gek nog niet, want je kunt echt belachelijk hard door bochten. Nog veel harder dan je zelf denkt, of durft. Je bent zo ontiegelijk veel sneller dan al het andere verkeer. Dit is F1 technologie die legaal is gemaakt voor de openbare weg. Absurd.
We zijn weliswaar veel te laat vertrokken, maar de 200 kilometer lange rit over de A1 is letterlijk en figuurlijk voorbij gevlogen. Zo zijn we toch nog netjes op tijd bij het hoofdkwartier van VDM Cars. De adrenaline pompt nog driftig door ons lichaam als we de felrode autosleutels van de racer uit Maranello weer inleveren. Terwijl we terug naar onze auto (met 615 pk minder) lopen, beseffen we dat we zojuist een van de allervetste autoritten uit ons leven hebben gemaakt. We hebben een klassieke jongensdroom verwezenlijkt. Dát is wat de Ferrari F8 Tributo met je doet.
Big thanks naar VDM Cars voor het uitlenen van de Ferrari F8 Tributo. Voor meer info, check vdmcars.com en volg ze op Instagram . Specs Ferrari F8 Tributo
Motor: 3,9 liter twinturbo V8 Vermogen: 720 pk
Koppel: 770 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 2,9 sec
Topsnelheid: 340 km/u Gewicht: 1.435 kg
Vanafprijs: €301.832,-
Gallery
Credits
Tekst + beeld: Chris Riemens Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: