Als je een negenelfje gaat shoppen bij Porsche, dan heb je meer keuze dan soorten paprikachips in de supermarkt. De standaard editie is natuurlijk een icoon, maar zijn er nog heel veel andere smaken in het assortiment. De meest extreme versie die je nu kunt kopen is de Porsche 911 GT3. Dichterbij een racewagen ga je nauwelijks komen. We reden al in de reguliere 911 (992) en ook het snelste renpaard (Turbo S) uit de stal van Stuttgart stond al eens bij ons op de oprit, maar dat we nu de sleutels van de race-911 in handen hebben is een primeur. ‘Gaat het zo lukken?’, vraagt de aardige persdame nog. “Ja hoor, komt goed”, antwoorden we zelfverzekerd. Toch lukt wegrijden niet op deze warme nazomerse dag. Na een hint van de technische man van dienst over het uitsteeksel waarmee je de auto start, rollen we langzaam uit het parkeervak.
Een kleine overslag kan ons hart niet onderdrukken, want ook dit (net als die Ferrari F8 Tributo van laatst) is weer een bolide waar je je als klein jongetje aan vergaapte op de AutoRai. Bij de plaatselijke hockeyclub was er een vermogende vader die een GT3 had (996 editie) en destijds kwamen we elke zaterdagochtend weer met een verdraaide nek aan op de voetbalclub. Nu rijden we in een stevig geëvolueerde versie (zesde generatie) van dat exemplaar en ook deze maakt een verpletterende indruk.
Spoiler alert
Niet in de laatste plaats vanwege die pontificale vleugel achterop, zo groot dat een Jumbo Jet zich er niet voor hoeft te schamen. Je moeder of vriendin zal het wel overdreven en een onnodig stukje opsmuk vinden, maar de kenners weten dat deze gigantische spoiler een onmisbaar onderdeel is van de GT3. De spoiler hoort bij de GT3 als een meisje met een raketijsje op een techno party of Sjaak Swart in de Ajax-kantine. Die befaamde spoiler heeft overigens een flinke verandering ondergaan, want dit keer is ‘ie volgens een verstelbare ‘zwanenhals’ geconstrueerd. Dat houdt in dat het optisch gezien lijkt alsof de spoiler wordt vastgehouden in plaats van dat ‘ie ligt. De aanpassing zorgt ervoor dat de luchtstroom over de onderkant van de vleugel is verbeterd, wat resulteert in een optimaal stukje aerodynamica. Sterker nog: hij heeft maar liefst 150% meer downforce dan zijn voorganger. En downforce, dat is waar het bij deze auto om draait.
Alles is erop gericht om de auto zo strak mogelijk tegen het asfalt te drukken. Dus heeft ‘ie twee luchtinlaten in de motorkap gekregen. Weer een detail waarop ‘ie zich onderscheid van z’n broers. Daarnaast beschikt ‘ie over een splitter en diffuser aan de voor- en achterkant. Bovendien zijn de voor- en achterbanden 10 mm wijder dan eerst, wat allemaal resulteert in meer grip. Over z’n broer gesproken, de 911 Turbo S gaat in 2,5 seconden naar de 100, terwijl de GT3 het met 3,4 seconden moet doen. De top van de Turbo S is 350 km/u, waar de GT3 ophoudt bij 320 km/u. Dus, is de Turbo S dan de snelste van de twee? Zeker niet. Laat je niet in de luren leggen door cijfertjes. Als je beide bolides loslaat op de Nürburgring , dan legt de Turbo S het in 7:17 af, terwijl de GT3 het klusje in 6:55 minuten klaart. Dat is 17 seconden sneller dan het oude model en twee seconden sneller dan een 918 Spyder (!) die plus minus vier keer zo duur is. Daarmee is de nieuwe GT3 een van de snelste auto’s die Porsche ooit heeft geproduceerd.
Atmosferisch
Het zegt alles over wat de 911 GT3 in z’n mars heeft. En dan hebben we het mooiste aspect nog niet eens belicht, want al die power komt voort uit een atmosferische 4,0-liter boxer zescilinder. Atmosferisch houdt in dat er niet gebruik wordt gemaakt van hulpmiddelen als een turbo, supercharger of compressor om meer vermogen te genereren. Alle power komt voort uit het blok, en dat is zeker in het tweede decennia van de 21eeeuw een zeldzaam verschijnsel. Sterker nog: deze motor zou zomaar eens de geschiedenisboeken in kunnen gaan als een van de laatste atmosferische motorblokken ooit. Hulde dat Porsche hiervoor heeft gekozen, want het maakt de rijbeleving tot een unieke ervaring. Terwijl de ene na de andere supercar over de 700 pk schiet, neemt Porsche genoegen met ‘slechts’ 510 pk. De tijd op de Nürburgring bewijst dat deze pk-wedloop een wedstrijdje ver plassen is die nergens over gaat. Het aantal pk’s zegt feitelijk niet zoveel over hoe snel een auto is, alleen hoe hard het op de borst kan trommelen. Paardenkrachten zijn ondergeschikt aan grip en downforce, dat bewijst de GT3 als geen ander.
Ook speciaal is dat je de GT3 kan doortrekken tot maar liefst 9.000 toeren per minuut. Dit resulteert in een geluid dat elke vorm van audio-installatie compleet overbodig maakt. Als je vanaf 6.000 toeren nog een keer vol het gas intrapt word je compleet omver geblazen door het gebulder dat de zescilinder produceert. Het wordt helemaal spectaculair als je door een straat rijdt met hoge gebouwen aan weerszijden. Trap ‘m in z’n twee volledig door en de sound weerkaatst als een balletje in de flipperkast door het universum. De bewoners zullen het wellicht wat minder kunnen waarderen (wij rijden er ook maar twee dagen in, gun jezelf wat), maar godskolere, wat is dit fantastisch. Elk haartje op je lichaam gaat hier recht overeind van staan.
Ook lachen: de Launch Control. Voet op de rem, gaspedaal intrappen, voet van de rem en je schiet er vandoor als Marcell Jacobs (Usain Bolt is immers met pensioen) in het startschot op de 100 meter sprint. Moet je eens voor een stoplicht doen terwijl er een doodgewone auto naast je staat. Kun je lachen. Die mensen weten niet wat ze overkomt en denken dat je auto op het punt staat om te exploderen, zo’n kabaal barst er los. Eenmaal los spuit je er vandoor om ze nooit meer terug te zien. Het is een feestje dat nooit gaat vervelen.
Maar is het ook een auto die gebruikt wordt als daily driver? Wij vermoeden dat er weinig mensen zullen zijn die de GT3 als hun standaard auto zullen aanschaffen. De GT3 heeft zo’n keihard onderstel, dat het op een weg met verkeersdrempels (dat zijn er nogal wat in Nederland) lijkt alsof je een houten plank van de trap laat stuiteren. Als daily kun je gewoon beter voor een
Carrera , Carrera 4S of
Carrera GTS gaan. Stukkie comfortabeler.
Als de nacht valt...
Tegelijkertijd is de GT3 wel weer voorzien van alle denkbare luxe. Maar dan kijk je in je spiegel en dan zie je die enorme rolkooi achterin. Daar kun je geen twee kratten bier en een multipak toiletpapier in kwijt, vriend. Waarschijnlijk zijn de potentiële kopers van dit monster mensen die hun wagenpark uitbreiden met een tweede, of zelfs derde of vierde auto. Dit is niet de auto waarin je je kinderen ophaalt van school of waarin je aankomt rijden bij een zakelijke meeting (des te mooier als je het wel doet trouwens), hiermee wil je circuitdagen pakken of een weekje Alp Attack meepakken van onze vrienden van Streetgasm. Ons advies: ga lekker 's nachts op pad. Zoals je weet: als de nacht valt komen de freaks naar buiten. En dan komt dit 240K kostende beest pas echt tot leven.
Genietend van de laatste acceleraties rijden we een beetje overdonderd weer terug naar het hoofdkwartier in Leusden. Terwijl de naald nog maar eens richting de toerenbegrenzer kruipt, vragen wij ons af wat iemand eigenlijk heeft bezield om zoiets goed te keuren voor de openbare weg. Wat een geweld. De coureurs uit de Porsche Cup beamen dat de GT3 nauwelijks verschilt met hun raceauto, zo zegt dezelfde aardige persmevrouw in het inleveren van de auto. Alleen zitten hier toevallig gele kenteken platen op.
Meer info over de Porsche 911 GT3, check porsche.nl Specs Porsche 911 GT3 (992)
Motor: 4,0 liter zescilinder boxermotor Vermogen: 510 pk
Koppel: 470 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 3,4 sec
Topsnelheid: 320 km/u Gewicht: 1.434 kg
Vanafprijs: €239.200,-
Gallery
Credits
Tekst + beeld: Chris Riemens Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: