MG leerden we kennen van de leuke cabriootjes, maar dat romantische verleden is ingewisseld voor een realistische blik op de toekomst. De afgelopen jaren heeft het merk heel wat nieuwe modellen gelanceerd. Met de MG4 Electric brengen ze nu (in onze ogen) hun meest interessante optie tot nu toe op de markt. MG is een merk met een lange traditie. De van origine Engelse autobouwer viert dit jaar haar 100-jarig bestaan, want het brengt al sinds 1922 bolides op de markt. Het merk heeft heel wat legendarische oldtimers in de gelederen, waarmee je nog steeds hoge ogen zou gooien bij menig auto-evenement. Zo’n lange historie gaat vanzelfsprekend met pieken en dalen. Jarenlang was de MG F uit 1995 het laatste wapenfeit van de autofabrikant. Het merk raakte een beetje in de vergetelheid, totdat het Chinese Nanjing Automobile Group (tegenwoordig SAIC Motor) Morris Garages overnam.
Focus op elektrisch
Met de MG 6 werd in 2011 voor het eerst sinds zestien jaar weer een geheel nieuw MG-model aan de wereld voorgesteld. Het duurde echter nog enkele jaren voordat we ook in Nederland weer van MG konden genieten. Tot 2019, toen Van Mossel besloot om het historische automerk in het assortiment op te nemen. Sinds dat moment gaat het hard. MG heeft zich onder leiding van de Chinezen volledig gefocust op het uitbrengen van elektrische auto’s. Op dit moment kun je kiezen uit vijf verschillende modellen, waarvan de MG4 Electric het laatste wapenfeit is.
Het is ook gelijk de meest sportieve variant uit de hedendaagse collectie. Al zal dat niet heel lang duren, want in de vorm van de
MG Cyberster komt er binnen enkele jaren een bijzonder spannende elektrische roadster op de markt. De MG4 Electric is echter een meer realistische optie voor mensen zoals jij en ik.
Scherp design
De MG4 Electric is een auto die de concurrentie moet aangaan met auto’s als de Nissan Leaf en de Volkswagen ID.3. Een compacte hatchback dus, waarbij je veel auto voor je geld krijgt. De MG4 komt in drie verschillende varianten: Standard, Comfort en Luxury. Een ding waarin ‘ie in elk geval opvalt, is het design. Hij kijkt scherp uit z’n ogen en met name de achterkant mag er zijn, want dit is vet gedisgned. De eyecatcher is het achterlicht, waarin 172 LED-lampjes over de gehele breedte van de auto zijn uitgesmeerd. Een doorlopend achterlicht dus, zoals we ook kennen van de modellen van Audi en Porsche. Daarbij moet wel gezegd worden dat je dit alleen krijgt bij de Comfort en Luxury uitvoering. Bij die varianten kun je ook rekenen op het tweekleurige dak (tof) en de in tweeën gesplitste spoiler. Klinkt misschien een beetje Need For Speed Underground achtig, maar als je dit alles bij elkaar zet dan krijg je echt een cool geheel. Zeker als je het aandurft om een knallend kleurtje te kiezen, zoals Brighton Blue , Diamond Red of onze favoriet: Fizzy Orange. Vooral doen, want er rijden al genoeg basiskleuren op de weg.
In het interieur treffen we minder poespas aan. Zoals bij bijna alle nieuwe elektrische auto’s is er gekozen voor een minimalistisch design. Een schermpje voor je neus faciliteert de belangrijkste info over je rit, terwijl in het middenconsole een touchscreen is verwerkt waarmee je de rest van de zaken in de auto regelt. Verder is 'ie uitgerust met een lekker sporty stuurtje. Wat we missen, is een handgreep voor de bijrijders. Als je met 100 op de rechterbaan tuft boeit dat niet zo, maar als je zin hebt om je innerlijke coureursvaardigheden te verbeteren dan kan dit nog wel eens handig zijn. Voor je passagiers dan. Wel zijn er opvallend veel handige opbergvakjes en voelt de auto sowieso erg ruim aan. We zetten een vinkje achter family proof ✔️.
Cijfertjes
De MG4 Electric kom in twee batterijvarianten. Met de MG4 Electric Standard krijg je een 51 kWh-batterij met een 125 kW (170 pk en 250 Nm aan koppel) sterke elektromotor. Hiermee haal je een acceleratie van 7,7 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 160 km/u. De batterij wordt door MG ingeschat op een actieradius van 350 km/u, maar dan moet je wel volgens het boekje rijden. De batterij is bij een AC-laadpunt met een vermogen van 6,6 kW op te laden, terwijl snelladen (DC) met een vermogen tot 117 kW mogelijk is. In het laatste geval is de batterij in 40 minuten van 10 tot 80% op te laden.
De Comfort- en Luxury edities komen met een 64 kWh-batterij en een 150 kWh elektromotor à 204 pk en 250 Nm aan koppel. 0 tot 100 gaat in 7,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Het grote voordeel zit ‘m echter in de actieradius, want die ligt bij deze versie op een opgegeven bereik van 450 kilometer voor de Comfort en 435 voor de Luxury. De batterij is in 35 minuten op te laten tot 80%. Dat zijn een hoop cijfertjes, maar hoe vertaalt zich dat naar de weg? In een uitstekend sturende hatchback. Een hoop mensen die elektrisch rijden, zullen beamen dat dit gewoon heel soepel rijdt. De MG4 voegt daar nog wat sportiviteit aan toe. Vlotte acceleratie, fijne handling en lekker zoeven. Hier kun je echt lekker sportief mee rijden.
Goed geprijsd
Dat alles komt voor een behoorlijk scherpe prijs, want de Standard staat voor €30.785 bij jou op de stoep, de Comfort voor €34.285 en de Luxury voor €36.285. Natuurlijk is dat wel geld, maar als je het vergelijkt met de concurrentie dan doe je puur op basis van prijs de beste zaken met MG. Dan raden we je wel aan om voor de Luxury edition gaan. Het kost je zo’n 5K meer, maar dan krijg je serieus meer waar voor je geld. Naast een toffer design, kun je bij de Luxury uitvoering rekenen op features als een navigatiesysteem, stuurwielverwarming en verwarmbare voorstoelen. Naast al die extra's komt er misschien nog het belangrijkste bij: een hogere range.
Het zal ons niet verbazen als we in 2023 heel wat nieuwe MG4’s op de weg tegen gaan komen. Hij ziet er sharp uit, rijdt uitstekend en is aantrekkelijk geprijsd. Mocht je voor de MG4 gaan, bestel ‘m dan wel effe in het oranje, goed? Krijg jij een duimpje van ons bij het stoplicht.
Meer info of proefrit maken in de MG4 Electric? Check mg.com Specs MG4 Electric Luxury
Motor:150 kWh elektromotor Vermogen: 204 pk
Koppel:250 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 7,9 sec
Topsnelheid:160 km/u (begrensd) Gewicht: 1.685 kg
Prijs rijklaar:€36.285,-
Gallery
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: