In het land
van caloriebommen van bladerdeeg, haute couture en Peugeot pepermolens vindt
elk jaar de Super Bowl van het autoracen plaats: de 24 uur van Le Mans. Tijdens
deze 24 slopende én hectische uren strijden verschillende autofabrikanten om te
laten zien dat hun automerk de allerbeste is. Als groot liefhebbers van
autosport en alles hier omheen zijn wij ter ere van het 50-jarige jubileum van Mobil1 Racing uitgenodigd. Liever eerst
kijken en dan verder lezen? Check hier het volledige storyverslag van het
spektakelstuk op wielen! Tijdens het
grootste en oudste autosport event ter wereld zijn er een paar zaken ab-so-luut
zeker; zo zul je de eau de carburant nog dagenlang ruiken, effe last hebben van
tinnitus en de betekenis van het woord ‘slaap’ vergeten. Deze zaken maken het
racefeest voor de liefhebber of nieuwkomer daarentegen alleen maar beter. De 24
uur van Le Mans is een once in a lifetime experience, waar je nog vele nachten
over zult dromen. Niet in de laatste plaats, omdat jouw matras de dagen erna je
beste vriend is.
24 uur van Le Mans in a nutshell
In de goede
ouwe tijd dat coureurs nog sigaretten zonder filters pafte, de liefde werd
bedreven zonder condoom en pedagogisch verantwoorde opvoeding nog geen plaats
had in de maatschappij werd de race al verreden op het semi-stratencircuit de
La Sarthe. Het winnen van de 24 uur van Le Mans is de grootste prestigeprijs op
aarde voor autofabrikanten die meedoen aan deze loodzware endurance race.
Tijdens de
editie van 2024 doen er in totaal 62 auto’s met 186 coureurs mee aan het
racefeestje dat onderdeel is van het FIA
World
Endurance Championship.
De teams en coureurs zijn tijdens de 24 uur verdeeld over drie verschillende
klassen: Hypercar, LMP2 en LMGT3.
·
LMH:
Le Mans Hypercar
Dit zijn de straaljagers
op vier wielen die tijdens de 24 uur van Le Mans de snelste tijden notuleren. Aan
de auto zitten een hoop regels verbonden, maar de belangrijkste die je moet
kennen zijn dat de auto’s minimaal 1030 kg moeten wegen, maximaal 670 Amerigo’s
mogen produceren en er topsnelheden behaald worden van ruim 340 km/u. Een
gemiddelde rondetijd op de La Sarthe van de LMH duurt slechts 3 minuten en 30
seconden.
·
LMP2:
Le Mans Prototype 2
Door het
groeiend aantal fabrikanten dat mee wil doen met de Hypercar competitie, is
deze klasse speciaal voor Le Mans geïntroduceerd. In tegenstelling tot de LMH-klasse,
worden alle LMP2 auto’s geleverd met één en dezelfde motor: Gibson 4.2-liter
atmosferische V8. De auto’s mogen maximaal 535 paardenkrachten hebben en moeten
minimaal een gewicht hebben dat gelijkstaat aan 950 pakken melk. De topsnelheid
van deze auto’s ligt net iets lager rond 326 km/u. Een gemiddelde rondetijd op het
La Sarthe van de LMP2 duurt 3 minuten en 40 seconden.
·
LMGT3: Le Mans Grand Touring 3
Dit is de
klasse waar je meer herkenbare bolides terugvindt zoals de Porsche GT3, Ferrari
488 en BMW M4 Competition. Daarentegen zijn de wagens verre van straatlegaal en
produceren zij allemaal 600 pk. Net als bij de anderen twee, hebben ook deze
auto’s een verplicht minimumgewicht. Deze is 1200 kg. De topsnelheid van deze
klasse rond de 300 km/u. Een gemiddelde rondetijd op de La Sarthe van de LMGT
duurt 3 minuten en 55 seconden.
Spécial et authentique
De 24 uur van
Le Mans is authentiek en brengt de charme van die goede oude tijd terug naar
het hier-en-nu. In de aanloop naar ’s werelds zwaarste race spraken we met
verschillende coureurs uit het Mobil1
Racing kamp.
André
Lotterer, drievoudig Le
Mans winnaar en rijder van Porsche Penske Motorsport, vertelt: ‘’Le Mans is een
festival voor autosportfans. Als je hier rondloopt, word je niet alleen op,
maar ook naast de baan getrakteerd op topentertainment. Le Mans heeft alle
ingrediënten die nodig zijn voor een vet raceweekend.’’ De race is daarentegen
niet alleen een geweldige ervaring voor ons als toeschouwer. ‘’Het is dansen
met snelheid en de adrenaline zorgt ervoor dat je wakker blijft. Elke volgende
bocht is een nieuwe uitdaging. Je moet jezelf constant kunnen aanpassen. In 24
uur, met veranderde weersomstandigheden en rijden in het donker, is geen enkel
rondje hetzelfde. Met de snelheden die we rijden van meer dan 300 km/u is het
iets magisch dat je alleen hier meemaakt’’, vertelt André.
‘’Het is dansen met snelheid en de adrenaline zorgt ervoor dat je wakker blijft''
Het winnen van de
24 uur is voor zowel rijder als een van de grootste prestaties uit hun leven.
‘’Door deze race zijn automerken geworden wie zij vandaag de dag zijn. Ferrari
zou niet het bekende Ferrari zijn zonder Le Mans en Porsche zelfs nog meer. Als
Porsche eind jaren 60 niet al hun geld had geïnvesteerd én bijna failliet was
gegaan om Le Mans te winnen, had het niet het merk geweest dat het vandaag de
dag is. Iedereen ziet een mooie Porsche en denkt wow, maar door het succes op
Le Mans staat deze bolide er.’’
Drievoudig Le Mans winnaar André Lotterer
72 heures au Mans
In de 72 uur
dat wij in Le Mans aanwezig zijn worden er ruim 40.000 stappen gemaakt en zien
we de hoed en rand van het evenement. Geen hoekje op het circuit de La Sarthe
blijft onontdekt. Ondanks dat we toegang verkrijgen tot de Porsche hospitality,
blijven wij liever op het circuit genieten we van de andere fans, auto’s en de
overheerlijke dampen van verband rubber en brandstof.
D-1
Op de vrijdag
bezoeken we het circuit voor de eerste keer en zien we gelijk de omvang van het
event. Le Mans is, om het even in Amerikaans termen te plaatsen, een event dat
het gezegde bigger, better, best belichaamt. In de rij naar de
toegangspoort is het een drukte van jewelste en naast de geur van Président
brie – ja dit is echt waar – horen we de motoren van de Hypercars warmdraaien.
Eenmaal binnen word je overrompeld door prikkels die het hart van de
autosportliefhebber sneller doen kloppen. We vallen dan ook met onze neus in de
spreekwoordelijke boter en maken kennis met de Hypercars van Ferrari en Peugeot.
Deze staan als een esthetisch kunstwerk tentoongesteld in de enorme fan
village.
Waar tijdens de
Formule 1 of MotoGP veel achter gesloten deuren plaatsvindt en er vooral in een
fanzone gefocust wordt op de verkoop van merchandise, is dat hier wel anders.
Als bezoeker word je getrakteerd op nieuwe modellen van de verschillende
automerken die aanwezig zijn, is er ruimte om de innerlijke Max Verstappen te
testen in een van de simulatoren en wordt er niet bespaard op merchandise die
gratis wordt uitgereikt. Nederlanders houden natuurlijk van gratis en wij doen
gezellig mee aan het graaien van leuke goodies. De eerste bandjes, stickers en
vlaggetjes zitten dan ook al snel in de tas en na slechts enkele uren op het
circuit is het kleine jongetje in ons volledig ontwaakt.
Na een deel van
de fan village te hebben gezien, gaan we door richting de paddock van het
circuit. Via een minuscule trap, die op zijn zachtst gezegd ‘wat druk’ is, gaan
we richting de teams van Porsche Penske Motorsport, Toyota Gazoo Racing en
Hertz Team Jota. Onderweg naar de verschillende teams worden we bijna van onze
sokken gereden door verschillende teams die zo snel mogelijk naar hun pitbox
moeten om de laatste hand te leggen aan hun auto’s. Het is een kleine chaos,
maar wel een die fijn aanvoelt en ook precies laat zien hoe gefocust deze
mannen en vrouwen zijn.
''Na tien dagen keihard werken eindigt de 24 uur van Le Mans altijd op een manier waarop jij je niet kunt voorbereiden’’
Nadat we
verschillende gesprekken met onder andere wereldkampioen Formule 1 Jenson
Button, Le Mans winnaar André Lotterer, Formule 1 veteraan Alexander Würz en
rookie Callum Ilott hebben gevoerd, is er een ding zeker over het evenement:
‘’24 uur racen is superintensief. Je moet niet alleen als coureur, maar ook als
team constant aan staan. Rust is er niet bij en na tien dagen keihard werken
eindigt de 24 uur van Le Mans altijd op een manier waarop jij je niet kunt
voorbereiden’’, vertelt Callum Illot.
Na het eten van
een croissant en te hebben genoten van een ijskoud blikje Red Bull is het tijd
om aan de andere kant te kijken: de pitstraat. Hier zien we verschillende teams
hard aan het werk om hun wagen in optimale conditie op de grid neer te zetten.
De spanning is hier voelbaar en het gevoel binnenin de pitstraat is te
omschrijven als ‘stilte voor de storm.
Na het circuit
deels ontdekt te hebben en een overload aan informatie en prikkels tot ons
genomen te hebben, vinden we het tijd worden voor een goudgele rakker. Deze kun
je natuurlijk op het circuit halen, maar omdat we de komende 48 uur hier toch
nog aanwezig zullen zijn besluiten we om richting de stad Le Mans te
vertrekken. Hier vindt de iconische drivers parade plaats. Eenmaal aangekomen
zien we een hoop andere autosportliefhebbers al over de boarding heen hangen om
een handtekening of foto met hun favoriete coureur te bemachtigen. Niet alleen
kinderen staan te gillen naar de verschillende coureurs die rijkelijk
merchandise aan het uitdelen zijn. Ook volwassen mannen, zoals wijzelf,
proberen hier een handtekening en foto te scoren. De sfeer in Le Mans is te
omschrijven als een fijne pre-party alvorens je naar een van de dikste
festivals aller tijden gaat. Overal waar je kijkt, ademt de stad racesport en
hangen er zwart-wit geblokte vlaggen aan de balkons. Le Mans leeft en heeft een
eigen ziel die elke motorsportliefhebber een grote glimlach op het gezicht
tovert.
D-DAY
Na een
bijzondere eerste dag, vertrekken we om 08:00 ’s ochtends naar het de La Sarthe
circuit. Het is de dag van de race en alvorens we plaatsnemen op de tribune,
staat er eerst nog een tour door de garage van Nyck de Vries die bij Toyota
Gazoo Racing rijdt e planning. Hier zien we hoe een topteam binnen het World Endurance
Championship te werk gaat als. Er wordt ons op het hart gedrukt om geen foto’s
te maken, want; ‘’what happens at Toyota Gazoo Racing stays at Toyota Gazoo
Racing.’’
Als
voorvechters voor vrije journalistiek en creatieve vrijheid, doet dit ons een
beetje pijn. Het is daarentegen wel begrijpelijk als je weet dat het team
jaarlijks 150 miljoen keiharde pegels stopt in het winnen van ’s werelds
grootste endurance competitie én de daarbijbehorende 24 uur van Le Mans. In de
garage zien we de twee hypercars die meedoen zonder koetswerk en loopt het
kwijl in onze mond. De motoren van deze auto’s doen ons denken aan
Gwen van
Poorten of Romy Monteiro en met een kopje koffie kunnen we hier, net als naar
onze eigen
FHM500, uren verstijfd naar staan blijven kijken. Helaas krijgen
we niet zo lang én zijn de mechanics van het team blij als we naar boven gaan richting
het brein achter het Japanse team. Hier zijn minimaal 30 analisten de gehele
dag statistieken vanuit de auto aan het bekijken. Dit doen zij natuurlijk maar
met een doel; hun Japanse gevechtsvliegtuig met wielen nog sneller te maken. Na
een kleine 15 minuten worden we vriendelijk verzocht om weg te gaan en worden
de deuren achter ons gesloten. Met net iets meer dan 6 uur te gaan en een
slechte kwalificatie is er voor de viermalig winnaar werk aan de winkel.
De spanning
stijgt richting het magische moment dat de klok 16:00 slaat. We kunnen onze
eigen zenuwen moeilijk bedwingen na alles wat we al gezien hebben. Om ons een
beetje af te leiden van de hoge hartslag en duizeligheid, verplaatsen we
onszelf rond 13:30 richting de grid. Hier krijgen we de gelegenheid om aanwezig
te zijn op de grid walk. Het laatste moment om de auto’s, teams en coureurs te
ontmoeten alvorens zij beginnen aan een van de leukste en tevens zwaarste opgaven
in hun carrière. Tijdens deze grid walk zien we engineers de laatste informatie
doornemen met hun coureurs en worden de auto’s moed ingefluisterd.
Op de grid zien
we onder andere de teambaas van Ferrari Fred Vasseur en andere bekende
gezichten uit de wereld van de autosport. Waar de barrière tussen teams en fans
op andere evenementen onwijs groot is, krijg je hier de kans om op de foto te
gaan met jouw idool zonder schuine gezichten. Le Mans is een oase voor de
autosportliefhebber en die oase moet gevierd worden met iedereen lijkt de algehele
opvatting. Rond 15:30 is het tijd om ons te verplaatsen richting het balkon van
Porsche om de start van ’s werelds grootste en oudste evenement van dichtbij
mee te maken. Alvorens de lichten op groen springen, worden we getrakteerd op
een flyby van de Franse luchtmacht met de iconische tricolore en een special
forces operatie waarbij de startvlag vanuit een legerhelikopter naar start-finish
wordt gebracht.
Dan rond 15:58
wordt het iconische
Ride of The Valkyries ingestart en is het tijd om de 24 uur van Le Mans te
beginnen. Klokslag 16:00 arriveert het circus over start-finish en is de 24 uur
van Le Mans officieel van start. Het hele circus passeert ons zonder elkaar te
toucheren en nadat de auto’s in één oogwenk voorbij zijn gevlogen stijgt de
geur van verbrand rubber en benzine op naar onze tedere neusvleugels.
Tijdens de
startfase gebeurt er een hoop, zo wordt de auto op pole position van Porsche
Penske Motorsport al snel ingehaald door beide Ferrari ’s en is een van de twee
BMW hypercars als snel uitgeschakeld door een foutje. De gele vlag gaat uit,
maar in tegenstelling tot de Formule 1 wordt er geen safetycar op de baan
gezet. Racen is het mojo en dat is precies wat er gedaan wordt. Tijdens de
eerste paar uren kijken we onze ogen uit en worden we getrakteerd op een
rijderswissel tijdens onze garage tour bij Hertz Team Jota. We zien het team
als een Zwitsers uurwerk samenwerken en binnen luttele tijd is de auto weer
klaar om zijn volgende 18 uur te maken.
Helaas voor ons
als kijker gaat de snelheid van het veld in de avond eruit, want door het
slechte weer en een touché tussen de Ferrari en BMW van MotoGP legende
Valentino Rossi gaat de safetycar de baan op. De race wordt geneutraliseerd en
op het immens lange stuk, moet de boarding gerepareerd worden. Deze safetycar
blijft met een kleine pauze tot de volgende ochtend op de baan. Dat mag de pret
echter niet drukken. Het esthetische beeld van alles Le Mans deelnemers die nog
over zijn in het donker gecombineerd met een megadikke vuurwerkshow is voor ons
strak onderbroekenwerk.
Rond 03:00
verlaten wij het circuit en rijden we in de stortende regen naar ons hotel.
Gelukkig niet met 300 km/u en tegenstanders die als een Dobermannpincher achter
een plakje worst aanrennen. In het hotel volgen we de race verder op de
televisie en rond 05:00 is het tijd om wat uurtjes slaap te pakken om over een
paar uur weer op het circuit te staan.
D+1
Volledig
uitgerust – na vijf koffie en drie croissants – vertrekken wij rond 10:00 naar
het circuit. De race is nu 18 slopende uren bezig op en in de Hypercar klasse gaat
het nog alle kanten op. Ferrari rijdt een goede stint, maar wordt op de hielen
gezeten door alle vier de Mobil1 Racing teams: Porsche Penske Motorsport,
Toyota Gazoo Racing, Hertz Jota en Cadillac Racing. Richting de eindstreep
weten de Italianen echter geen grote fouten meer te maken en plaatsen zij hun
auto’s op plek een en drie. De tweede plek wordt ingenomen door het team van
Nyck de Vries: Toyota Gazoo Racing.
Na een juichend
Ferrari-team om klokslag 16:00 aan de muur te hebben gezien en een tevreden
Toyota crew op de schermen die overal geplaatst staan, haasten wij ons naar de
pitstraat. Hier zien we dé winnende Ferrari van dichtbij, als deze zijn weg
maakt naar het podium. De auto ziet eruit alsof hij de stranden van Normandië
heeft bestormd en het leven, zoals ze dit zo mooie zeggen, staat erin.
Nadat de
coureur van de laatste stint is uitgestapt, wordt hij ontvangen in een warm
Italiaans bad. Dit is echter van korte duur, omdat er maar één ding nu heel
belangrijk is en dat is het in ontvangst nemen van de trofee. De
podiumceremonie is er een die lijkt op een ouderwetse Formule 1 podiumceremonie
waarbij de fans op de baan mogen kijken en het gevoel van motorsport zeker zorgt
voor verbinding. Na het luisteren van het Italiaanse volkslied, bijgezet door
een grote schare aan Italiaanse fans, wordt de trofee uitgereikt aan de mannen
van Ferrari en Toyota die hun keiharde werk in deze loodzware 24 uur bezegelen
met een douche der douches: de champagneshower. Al de clichés over Le Mans zijn
waar en net als de Marathon van Rotterdam, de Formule 1 Grand Prix van Monaco
en bokswedstrijd van Tyson Fury en Oleksandr Usyk is dit een evenement waarbij
de puurheid en klasse van de sport niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar is.
Mobil1 Racing & Le Mans
Mobil1 Racing
neemt ons niet alleen mee achter de schermen naar de teams die zij sponsoren,
maar vertellen ons ook meer over hun eigen bijdrage aan het creëren van een
winnend team op Le Mans. Net als bij onze eigen huis-tuin-en-keukenauto is een
goede smering van levensbelang en Mobil1 weet dit tot kunst te verheffen. De
teams die Mobil1 olie gebruiken wonnen in de afgelopen tien jaar, acht keer Le
Mans. Motorsporttechnologiemanager – een mond vol inderdaad - Tomek Young staat
aan het roer van de olieleveringen aan de teams. ‘’De motor- en
versnellingsbakolie spelen een cruciale rol in de prestaties van een
deelnemende auto. Elk team dat onze smeermiddelen gebruikt, krijgt een
op-maat-gemaakt product om de beste prestaties te kunnen leveren. De lessen die
we trekken uit hun intensieve gebruik van onze prototype raceolies, gebruiken
we weer om onze smeermiddelen voor de consument te verbeteren en net als onze
raceteams ook hun te voorzien van de beste olie.’’
Credits