Afgelopen weekend vond de 91ste editie van de TT in Assen plaats en dat was voor het publiek en de rijders weer ultiem genieten. De TT Assen is een indrukwekkend motorsport-evenement waar je heel de dag op het puntje van je stoel zit en geen minuut wil missen. Het oorverdovende MotoGP-circus knalt je met snelheden van 300 km/u voorbij en de rijders gaan 26 rondes lang tot het gaatje. De
TT Assen is een race-evenement die iedere auto- en motorsportliefhebbers op de bucketlist moet noteren. Jong tot oud is aanwezig en de skills van de rijders worden luidkeels toegejuicht. Met zo'n 104.000 toeschouwers is het
dan ook het grootse racespektakel
van het jaar. Tijdens dit evenement hoef jij je geen moment te vervelen. Vanaf vrijdag tot en met zondag is het de hele dag volle bak actie met verschillende motorklassen.
Adrenaline is de benzine
Niet alleen de koningsklasse genaamd
MotoGP is het waard om de TT te bezoeken. De Moto3 en Moto2 zijn de rijders van de toekomst die er alles op alles zetten om voor een fabrieksteam in
de MotoGP te rijden. Tijdens deze races is er dan ook een constante galm van 'oeh, aahh, wooow.' Er is een hoop rivaliteit tussen de coureurs wat resulteert in een hoop ellebogenwerk in de bochten. Vanaf de lagere Moto3-klasse tot aan de koningsklasse zie je de passie die deze rijders hebben. Er wordt met emotie gereden en elke race is onvoorspelbaar. Waar bij sommige motor- en autosportevenementen het achterveld
de race op hun gemak uittuft is dat hier wel anders. Buiten de punten wordt er keihard gestreden voor de eer, want bij MotoGP wil niemand verliezen. Tijdens elke race hangt er een gezonde spanning en vraagt iedereen zich af wie er nu weer de meeste ballen op
de baan gaat tonen. De races zijn onvoorspelbaar en gevuld met adrenaline.
Aprilia Racing
Wij hadden dit weekend het privilege om een kijkje achter de schermen te nemen bij het fabrieksteam van
Aprilia : Aprilia Racing. Door de paddock waar de gigantische units van verschillende teams staan loop je langs de teambazen, coureurs en engineers van de MotoGP. Het is dan ook een gruwelijke ervaring, omdat je niet dichter bij de MotoGP kan komen dan hier. Tijdens de rondleiding door de pitbox van het team werd ons duidelijk gemaakt dat er geen foto's gemaakt mogen worden van de motoren waar nog aan gesleuteld wordt.
Top secret zullen we maar zeggen. Een van de Aprilia mensen vertelt ons dat de motoren maar 170 kilo wegen en een vermogen van 270 pk hebben. Dat staat dus gelijk aan bijna anderhalve Americo per kilo, bizar! De motoren bestaan dan ook volledig uit carbondelen. Je leert alle ins en outs van de MotoGP en voelt dat alle mensen die werken in de MotoGP verschrikkelijk veel passie hebben voor wat ze doen. In een hoekje van de pitbox is de nummer twee van het klassement,
Aleix Espargo , zichzelf voor aan het bereiden op de race die komen gaat. Geen minuut is hetzelfde en om je heen gebeurt van alles. De ene monteur is bezig met het assembleren van de kappen, terwijl de andere bespreekt welke bandendruk het beste is voor deze baan. Mocht je een echte motorsportliefhebber zijn en een lekker jaar op de zaak hebben gehad, is een rondleiding zeker een aanrader.
Gentlemen, start your engine
De hoofdrace van de TT Assen was in één woord samengevat: for-mi-da-bel! Onderweg naar de startgrid botst Miguel Oliveira al tegen Brad Binder aan. Als de lichten op groen gaan zie je de winnaarsmentaliteit van iedere rijder naar boven komen. Met minder dan 10 cm tussen elkaar gaat het gehele veld de eerste bocht in. Nu horen we je zeggen: 'dat kan toch niet goed gaan'. Dat klopt, na vier rondes wordt onze grote vriend Aleix Espargo, op p2, van de baan geknikkerd door zijn rivaal Fabio Quartararo van Yamaha. Aleix kan gelukkig zijn weg vervolgen, maar is zijn podiumplek kwijt. Zeven rondes later blijkt het circuit van Assen helemaal niet de baan van de klassementsleider Fabio Quartararo te zijn. De Fransman gaat hard onderuit en kan de race niet vervolgen.
Nadat de gele vlaggen naar binnen worden gehaald gaat het gas er bij iedereen weer vol op. Elke ronde dat de mannen voorbij knallen lijken ze wel harder te gaan. Oh, voor we het vergeten: zorg ervoor dat je niet met je ogen knippert anders mis je het halve veld. De 91e TT Assen wordt gewonnen door de Italiaan Francesco Bagnaia van Ducati en in de laatste bocht geeft hij nog even een toegift aan de afgereisde supporters met een minutenlange burn-out. Aleix Espargo eindigt op de vierde plek en zijn teamgenoot
Maverick Viñalespakt p3. Een goede dag voor Aprilia Racing en de motorsportliefhebber!
Gallery