OMODA 9 is de luxe-SUV die heel veel value for money biedt

02 dec , 17:00Machines
Omoda 9 Review FHM-07484
Sommige auto’s komen de markt op met veel tromgeroffel, anderen sluipen stilletjes binnen om vervolgens iedereen compleet te verrassen. De OMODA 9 PHEV AWD behoort tot die laatste categorie. Eind september werd het merk OMODA & JAECOO gelanceerd in Nederland. De Omoda 9 is het vlaggenschip van de fabrikant. Maar hoe goed is deze imposante SUV?
Om dat te onderzoeken nemen we de bolide mee voor een weekendje Antwerpen. Maar eerst even een stukje context, want we snappen dat je niet gelijk scherp hebt hoe je dit merk precies moet plaatsen.
Omoda 9 Review FHM-07596

Chinese gigant

OMODA is onderdeel van Chery Automobile, een Chinese fabrikant die je gerust een internationaal zwaargewicht mag noemen. Het is volgens Fortune 500 immers de snelst groeiende autofabrikant ter wereld. Chery is een industriële grootmacht die miljoenen auto’s bouwt, technologie ontwikkelt voor andere merken en wereldwijd exporteert alsof het de normaalste zaak van de wereld is. In de afgelopen vijf jaar is de internationale exportgroei met 78% gestegen en zijn ze actief in meer dan 120 landen , wat wel aangeeft dat de focus richting internationaal is verschoven.
Waar Chery in eigen land vooral bekendstaat als een betrouwbaar volumemerk, is OMODA juist gecreëerd om internationaal een ander geluid te laten horen. Moderner, stijlvoller en vooral premium. In China zelf opereert OMODA dan ook niet als volledig zelfstandig merk, daar lopen veel modellen gewoon onder de naam van Chery.
Omoda 9 Review FHM-07593

Luxe identiteit

Voor de wereld daarbuiten heeft Chery een luxere identiteit nodig, eentje die niet gevangen zit in de stigma’s van budgetdesign of oude reputaties. Het merk is ontwikkeld als mondiale troefkaart: strak design, dikke techniek, ambitieuze styling en een positionering die haarfijn in het gat duikt tussen traditionele premiummerken en hun torenhoge prijskaarten. Oftewel: Chery bouwt de auto’s, maar OMODA laat de rest van de wereld zien hoe ver de Chinezen inmiddels zijn.

Design dat een glimlach uitlokt

De eerste ontmoeting met de OMODA 9 PHEV AWD maakt meteen duidelijk dat deze SUV een presence heeft waar je niet omheen kunt. Een forse 4,77 meter aan strak gelijnde carrosserie, met een silhouet dat onmiskenbaar richting het Range Rover-territorium knipoogt. Niet als kopie, maar als zelfverzekerde interpretatie van luxe minimalisme.
Omoda 9 Review FHM-07616

Loungen 

Bij het instappen wordt gelijk duidelijk met welk niveau je te maken hebt. De nappa-leren stoelen zijn zacht en stevig tegelijk, uitgerust met verwarming, ventilatie en massage, precies wat je wil tijdens een langere rit naar Antwerpen.
Het grote infotainmentscherm voelt modern en helder. Met het Sony-audiosysteem als de echte showstopper, inclusief speakers die in de hoofdsteunen zijn weggewerkt. Het mag duidelijk zijn: aan luxe geen gebrek.
Omoda 9 Review FHM-07578
Als de zon achter de horizon is verdwenen, wordt de 9 helemaal interessant. De verlichting vormt een spektakel op zichzelf: 134 leds dansen in de dagrijverlichting alsof ze hun eigen choreografie hebben, en de welcome lights begroeten je alsof je een penthouse betreedt in plaats van een parkeerplaats. Het geeft de auto nét dat beetje extra theater, dat je normaal pas krijgt als je vijf cijfers afrekent vóór de komma.
’s Avonds komt de ambient lighting in de auto tot leven. Het licht beweegt subtiel mee met muziek, waardoor de cabine verandert in een soort lounge seat op wielen. Echt heel tof gedaan.

Kracht in overvloed

Dat de OMODA 9 PHEV AWD geen lichtgewicht is, mag duidelijk zijn, maar zodra we het gaspedaal intrappen, maakt het Super Hybrid System duidelijk dat gewicht hier geen beperking vormt. De combinatie van een 1.5-liter turbomotor met drie elektromotoren resulteert in meer dan 535 pk en 650 Nm koppel. Hij weegt ook meer dan 2.200 kilo, maar dit zijn toch cijfers waarmee je aan kunt komen als je buurman naar je nieuwe auto vraagt.
De sprint naar 100 km/u in 4,9 seconden voelt niet hysterisch, maar juist gecontroleerd. De kracht komt in één vloeiende beweging vrij, alsof de auto geen moeite doet maar ons wel even wil laten weten wat hij in huis heeft. Wel deinst het onderstel nog een beetje. Op de snelweg heb je daar niet zoveel last van, maar op de korte bochtige weggetjes in de bossen zou het wat stabieler mogen. Enfin, het is dan ook geen sportwagen. Comfort blijft de boventoon voeren.
Omoda 9 Review FHM-07605

Elektrische range

Waar veel plug-in hybrides worstelen met hun elektrische actieradius, laat de OMODA 9 PHEV AWD een heel ander verhaal zien. De 34,46 kWh batterij levert een officiële elektrische range van 145 kilometer WLTP, en tijdens onze ritten kwamen we realistisch uit op zo’n 110 kilometer puur elektrisch. Voor dagelijks woon-werkverkeer is dat meer dan genoeg.
Met een 70-liter benzinetank erbij ontstaat een totaalbereik van zo’n 1.100 kilometer. Tijdens onze trip hoefden we nergens over na te denken: geen laadstress, geen brandstofstress, geen planning, gewoon lekker rijden.

Véél ruimte

660 liter bagageruimte en 1.783 liter met de stoelen plat, je zou er zo een pasgeboren olifant in kwijt kunnen. De OMODA 9 PHEV AWD is niet alleen luxe, hij is ook praktisch. Drie volwassen mannen passen comfortabel achterin en de bagageruimte slikt zonder problemen een weekend weg met fotografie-gear, tassen en alles wat je normaal gesproken in twee auto’s zou moeten proppen.
Omoda 9 Review FHM-07581

Merk met ambitie 

In Nederland staat OMODA nog in de kinderschoenen, maar in China is het merk een volwaardige speler met een sterke reputatie in het tech- en designsegment. De strategie is duidelijk: premium kwaliteit bieden voor een prijs waar Europese merken zich eens even goed achter de oren bij moeten krabben.
Die ambitie spat van de OMODA 9 PHEV AWD af. Het voelt als een auto die ontworpen is om indruk te maken op een markt die de Chinezen niet onderschatten maar juist frontaal willen binnenkomen.
Omoda 9 Review FHM-07522

Serieuze uitdager

De OMODA 9 PHEV AWD verraste ons van begin tot eind. Dit is geen gimmick, geen proefballon, geen auto die het moet hebben van één trucje. Dit is een zeer complete SUV die luxe, technologie en prestaties combineert op een manier waar je normaal een veel hoger prijskaartje voor betaalt.
Precies daar zit het verrassingseffect: hij voelt als een auto uit een hoger segment, maar komt binnen voor een prijs waar de concurrentie wellicht zenuwachtig van wordt. Natuurlijk is 52K nog steeds heel veel geld. Maar als je ziet hoeveel luxe en comfort je voor dat geld krijgt, dan is dat wel een hoop.
Als dit het startpunt is waarmee OMODA zich in Nederland wil vestigen, dan staat de markt aan de vooravond van een interessante verschuiving.
Meer info over de Omoda 9 of proefrit maken, check Omoda.nl.

Specs OMODA 9 PHEV AWD

Motor: 1,5 liter viercilinder turbobenzinemotor + drie elektromotoren (2 vooras, 1 achteras)
Vermogen: 537 pk
Koppel: 650 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 seconden
Topsnelheid: +- 180 km/u
Gewicht: 2.203 kg
Vanafprijs  €52.900 

Gallery

Delen met

Loading