Flitspalen, vaak verwacht je ze niet en rijd je net
even vijf kilometer te hard. En als je er wél rekening mee houdt, gebeurt er
weer niks. Wat opvalt aan het flitsen? Flitspalen springen vooral op langs de
relatief rustige wegen in het noorden en zuiden van ons land. Dat blijkt uit
een onderzoek van Independer. Wij leggen je uit wat er nog meer uit kwam. De
flitspaal aan de Stadionweg in Heerenveen flitste in
de eerste vier maanden van 2025 maar liefst 13.839 keer. Deze paal is dan ook
goed voor 74 procent van alle verkeersboetes in Heerenveen. Als we het aantal
snelheidsovertredingen afzetten tegen het aantal geregistreerde personenauto’s
in Friesland, zien we dat 1 op de 26 Friezen daar wel eens op de bon is
geslingerd. Lekker dan…
Logische verklaring
Toch is er voor bovenstaande cijfers wel een logische
verklaring. "Het kan natuurlijk zijn dat dezelfde auto meerdere keren is
geflitst, maar het blijft een uitzonderlijk hoog aantal," zegt
verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer in het AD. "Zeker als je
bedenkt dat er in Friesland slechts acht actieve flitspalen staan, tegenover
ruim tweehonderd in bijvoorbeeld Zuid-Holland." Zelfs wij als
niet-experts, maar gewone redacteurs, zien dat daar een flink verschil in zit.
Friese flitspalen flitsen het hardst
Als we kijken naar het gemiddeld aantal boetes per paal,
scoort Friesland het hoogst. Met 2.287 snelheidsovertredingen per flitspaal
staan ze bovenaan. De provincie die daarop volgt is ook niet de allergrootste: Zeeland,
met 1.623 boetes per paal. Daarna komt Gelderland met 1.450 boetes per paal. En
hoe zit het dan in Zuid-Holland, waar de meeste flitspalen staan? Nou, daar
ligt het gemiddelde wat lager: 1.040 boetes per paal per jaar. En dat terwijl
er maar liefst 209 palen staan. Misschien zijn mensen daar wel gewoon beter op
de hoogte van waar die dingen staan.
Zuid-Holland: meeste flitsers, meeste boetes
Wel werden in Zuid-Holland, dankzij het grote aantal
flitspalen, de meeste mensen geflitst. In vier maanden tijd liepen daar ruim 230.000
automobilisten tegen de lamp. Ypma legt uit dat flitspalen in de Randstad vaak
een preventieve werking hebben. Op drukke wegen rijden mensen meestal niet
extreem hard, deels door de verkeersdrukte. Maar op rustige provinciale wegen,
zoals in Friesland of Zeeland, voelen automobilisten zich minder gecontroleerd.
En dat is precies waar flitspalen het verschil maken.
De koplopers onder de flitsers
De flitspaal in Heerenveen is dan wel de actiefste van
Friesland, maar niet van Nederland. De absolute koploper is een mobiele
flitspaal aan de A16 bij Rotterdam-Kralingen, die 21.105 snelheidsovertredingen
registreerde. Daarna volgen de Europaweg in Groningen met 14.606 flitsmomenten
en de Rotterdamsebaan in Den Haag.
Ook buiten de Randstad worden veel overtredingen gemeld.
In onder meer Putten (Gelderland), Halderberge (Noord-Brabant) en Gulpen-Wittem
(Limburg) registreerden flitspalen per stuk meer dan 7.000
snelheidsovertredingen.
Boete = premie omhoog
Te hard rijden blijft vaak niet zonder financiële
gevolgen, en terecht. Je moet je nou eenmaal niet als een gek gedragen op de
weg. Naast een flinke boete kan het ook leiden tot een hogere
verzekeringspremie. "Bij zware verkeersovertredingen, bijvoorbeeld als je
meer dan 30 kilometer per uur te hard rijdt, bouw je een strafblad op",
waarschuwt Ypma. "Dat moet je melden bij het afsluiten van een nieuwe
autoverzekering. Doe je dat niet, en komt de verzekeraar daarachter, dan kan je
polis worden opgezegd."
Het grote geld
Hoeveel snelheidsovertredingen werden er in totaal
geregistreerd? In 2024 ging het om zo’n zes miljoen snelheidsovertredingen. En
dat tikt aan: goed voor zo’n 500 miljoen euro aan boetegeld. Een lekker potje
voor de overheid. De gemiddelde boete ligt rond de 77 euro. En daarvan werd de
helft vastgelegd door flitspalen.