De Jaguar F-Type is naar de plastisch chirurg geweest voor een facelift. Reden genoeg voor onze hoofdredacteur om het nieuwe model mee te nemen op een roadtrip XXL door Nederland. Dat doen we natuurlijk met het absolute topmodel: de Jaguar F-Type P575R. ‘It’s a Jaaaaag!’ Etappe 1: Amsterdam – Den Helder
Hmm, waar ga je op een vrije zaterdag naartoe met de
een van de mooiste bolides van dit moment.… Duitsland? Neuh, we geloven wel dat ‘ie 300 kan. We willen lekker cruisen en genieten van het moois dat ons land te bieden heeft. We besluiten vanuit Amsterdam op improvisatie roadtrip te gaan met als first stop: Bergen. Onopgemerkt zal onze trektocht in elk geval niet zijn, gezien de knalgele kleur waarin de nieuwe Jaguar F-Type is uitgerust.
Maar als je zo’n auto in de dikste uitvoering koopt, dan wil je ook een beetje showen, toch? De gespierde roofkat is een van de kroonjuwelen van topdesigner Ian Callum. De designer is verantwoordelijk voor het ontwerp van onder andere de Aston Martin DB7
en de Vanquish. De F-Type kun je zien als een 21e-eeuwse ode aan de legendarische Jaguar E-Type.
Overperfoming , als je het ons vraagt. Maar omdat de F-Type ook alweer zeven jaar oud is, was het wel weer eens tijd voor een opfrisbeurt. Aan Julian Thompson, de opvolger van Ian, de eer om voort te borduren op het vierwielige meesterwerk.
Als we de Britse sportwagen rond het middaguur open bliepen, worden we op chique wijze welkom geheten. De knipperlichten rollen twee keer op en neer, de voorlampen worden één voor één ingeschakeld en de handgrepen klappen naar buiten. Over die voorlampen gesproken: de grootste uiterlijke verandering zit ‘m in de kijkers. Waar de voorlichten eerst verticaal geïntegreerd waren, liggen ze nu horizontaal onder de motorkap. Hij kijkt daardoor wat gemener uit z’n LED-heldere ogen. Ook de grill en de luchtinlaten in de motorkap zijn aangepast. Aan de achterkant is niet heel veel gewijzigd, de kont van J.Lo ga je ook helemaal verbouwen, maar als je de oude en de nieuwe naast elkaar zet zie je wel degelijk dat de nieuwe implantaten echt een upgrade zijn. De iets langer doorlopende achterlichten zijn nu ook LED en hij is net wat breder aangezet. Wat ons betreft is dit een van de lekkerste bilpartijen op planeet aarde. Niet raar opkijken als ‘je ‘m opeens op Pornhub aantreft. Zo strak. Zo dik. Zo verdomde sexy.
Met de onzichtbaarheidsmantel van Harry Potter zou de F-Type nog nekken doen omdraaien. Een bolide die niet zou misstaan op de oprijlaan van een van de riante villa’s in het mondaine kunstenaarsdorpje waar we doorheen rijden. Bergen behoort zonder twijfel tot een van de knapste plaatsjes van Nederland. Na een broodje frikandel mayo toeren we vanuit de provinciale parel verder door het eveneens schone Schoorl. We passeren de hoogste duin van ’t land en rijden over voortreffelijke N-weggetjes langs de kust naar boven, totdat we arriveren in de noordelijkste plaats van Noord-Holland.
Etappe 2: Afsluitdijk - Sneek
Den Helder dus. De badplaats van de boot naar Texel, de (ex-)woonplaats van vele militairen en een van de zonnigste locaties van Nederland. En de plek vanwaar je koers zet richting de Afsluitdijk. Uitstekende gelegenheid om de kolossale supercharged 5,0 liter V8 op z’n staart te trappen. Een betrouwbaar blok, want hij gaat al een paar jaartjes mee. Bij de vorige generatie kon je nog kiezen uit een V6 (met 340 of 380 of 400 pk), daar is de vernieuwde F-Type alleen nog te krijgen met een 2,0 liter viercilinder (P300) of een V8: de P450 en onze P575R. There is no replacement for displacement. Het is niet eens de pure snelheid die indruk maakt. Het is de extreme dosis aan brute kracht die overdondert. Wat een power! Zoals een junk de heroïnenaald in z’n arm zet, zo drukken wij ons rechtervoet naar beneden voor onze nieuwe verslaving. Niet alleen sensationeel tijdens het stoplichtsprintje. Dankzij de vierwielaandrijving en de joekels van een achterbanden kun je de bochten aanvallen, als een hongerige Panthera onca zijn prooi zal bestormen in de ongerepte jungle van Zuid-Amerika.
Zo hard als de adrenaline in onze bloedbaan schiet, zo rap dendert de F-Type richting auto-inbeslagname-snelheden. In ons hoofd zien we al een krantenkop opdoemen, dus we besluiten wijselijk even op de rem te trappen. Het uitzicht over het IJsselmeer is ook leuk. Maar net zoals een drugsverslaafde blijft verlangen naar zijn shot, is het lonkende gaspedaal nauwelijks te weerstaan. Je weet dat het niet mag, maar het gegrom en de kriebel die het oplevert is zó lekker. Als je uit de Goliath stapt wil je toch ook gelijk weer? Het zit ‘m niet eens in de sprint van 0-100 (in 3,7 seconden: er zijn snellere). Meer dat je dankzij het gigantische blok anytime , anywhere genoeg power hebt om de rest van het verkeer je achterlichtjes te laten zien. Ook bij 200 + gaat ‘ie er nog steeds knetterhard vandoor.
Etappe 3: Heerenveen – Kampen
Letterlijk knetterend. Vanuit Sneek zetten we door kleine Friese dorpjes als IJlst, Balk en Rintje Ritsma’s Lemmer koers richting Heerenveen.
Fryslân is normaal gesproken al leeg. In tijden van corona is het helemaal stil. Een kanariegele F-Type blijkt in elk geval een attractie. Rintje mag dan als de Beer van Lemmer door het leven gaan, wij zijn
op dit moment het Beest in Lemmer. Als we rustig door een van de dorpjes rijden zien we een puberende jongen ons tegemoet komen fietsen. Zijn ogen worden groot, hij bedenkt zich geen moment, draait om en zet de achtervolging in op het vierwielige roofdier. Als wij dit tafereel gadeslaan vanuit onze achteruitkijkspiegel, zijn we natuurlijk niet te beroerd om wat vaart te minderen. Hijgend pakt hij z’n telefoontje erbij en schiet zoveel plaatjes als ‘ie kan. Als we denken dat z’n telefoonrol nu wel vol moet zijn, delen we een audiovisueel cadeautje uit door te schakelen naar Dynamic Mode (te herkennen aan het racevlaggetje), de versnellingspookje een tikje naar links te geven (standje S), terug te schakelen naar z’n 1, en er dan vandoor te spuiten. Dat geluid.
Oooh, wat een geluid. Heel diep, heel uniek. Rauw en gevaarlijk. Maar vooral verschrikkelijk hard. Het Krakaka-filmpje zou ook gebaseerd kunnen zijn op de V8 van de F-Type. Hij heeft zo’n geweldige pruttelende gorgel, maar het lekkerste is als de resterende benzine hoog in de toeren uit de vier dikke uitlaatpijpen wordt geknald. Raampje open, in z’n 2eversnelling langzaam opbouwen naar de 5.000 toeren, dan vol het gas intrappen en het duivelse engelenkoor begint met spelen. Bij voorkeur in een tunnel, viaduct of ergens anders waar het kan weerkaatsen. Een rijdende tram bijvoorbeeld. Die knallen! Orgastisch gewoon. De sound van de Jaguar F-Type R mag zich rekenen tot de beste auto sounds die er is. Wij zien het als onze morele plicht naar andere autoliefhebbers om deze sound ten gehoor te brengen. Onze dag zou in elk geval gemaakt zijn als we getrakteerd zouden worden op een bombastische symfonie van het F-Type-orkest. Moet je nagaan als er nog een SVR op de markt komt, met titanium uitlaten en het getunede blok uit de Jaguar XE SV Project 8 a 600 pk.
Etappe 4: Epe – Amsterdam
Het McChicken menu is al lang en breed achter de kiezen en vanuit het hoge noorden is het tijd om weer rustig huiswaarts te gaan. Via Meppel en Kampen rijden we door Epe, een charmant vakantieplaatsje in het bosrijke gebied van de Veluwe. Wat leven we toch eigenlijk in een veelzijdig land vol natuurschoon. Van het duingebied tot de Friese meren en van de bossen op de Veluwe tot chique dorpjes in ‘t Gooi. De vakantieplannen naar verre oorden mogen door het ellendige coronavirus dan de prullenbak in, deze roadtrip maakt wel duidelijk dat het helemaal geen straf is om deze zomer in eigen land op vakantie gaan.
Bij een laatste plaspauze bewonderen nog maar eens keer onze gele raket. De oude F-Type vinden we ook nog steeds een plaatje. Maar een Macbook uit 2015 is ook nog steeds mooi en werkt top. Alleen de 2020 editie ziet er weer een stuk moderner uit en werkt net wat smoother. Datzelfde geldt voor de update van de Jaguar F-Type. Hier kunnen ze in het derde decennium van dit millennium wel weer effe op teren. Ook niet onaardig dat je 'm al vanaf 91.00 euro kunt rijden. Weliswaar zonder V8, maar toch. Is er dan echt niks te zeiken? Jawel. Het scherm is zo geplaatst dat je door de zon met kleine oogjes moet aflezen wat er staat. En als je een kleine twee ton aan een sportwagen spendeert, dan willen we geen hard plastic onderaan de deur, of het zonneluik handmatig open en dicht doen. Maar om de deal daar nou op af te laten ketsen? De begeerlijke looks, het brute blok, de furieuze soundtrack. Wij vinden de Jaguar F-Type P575R een
van de mooiste en coolste auto’s die je op dit moment kunt kopen. Als je ‘m van buiten ziet dan wil je ‘m wel liefkozend beminnen. Eenmaal gezeteld in de cockpit dan wil je niets liever dan ‘m vol passie en hartstocht berijden. It’s a love story.
Jaguar F-Type P575R in cijfertjes
Prijs Jaguar F-Type P575R (vanafprijs): €181.365,- Motor: 5,0 liter V8 supercharged
Vermogen: 575 pk Koppel: 700 Nm
Aandrijving:vierwielaandrijving Acceleratie 0-100: 3,7 sec.
Topsnelheid: 300 km/u Gewicht: 1.525 kg
Gemiddeld verbruik: 10,7 L /100 km (gecombineerd) Gemiddeld verbruik FHM: 15,3 L / 100 km
Gallery
Credits
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: