Alsmaar verder geperfectioneerde Porsche 911 Carrera bewijst zich als benchmark van de sportwagens

21 jan 2020, 17:35 Machines
20200117 163418
Als je je een sportwagenmerk moet opnoemen, dan is de kans groot dat ‘Porsche’ als Pavlovreactie over de tong rolt. De 911 is natuurlijk hét icoon van het merk. Met de Porsche 911 Carrera 992 zijn we alweer aangekomen bij de achtste generatie Porsche 911 Carrera. Je snapt dat we die niet over kunnen slaan om een weekendje mee op pad te gaan.
Een jaar geleden werden de eerste nieuwe negenelfjes afgeleverd bij de gelukkige eigenaren. We staan echter nog maar aan het begin van het grote 911 circus, want van de nieuwe lichting zijn tot dusverre alleen nog maar de Carrera, Carrera S, de Carrera 4 en de Carrera 4S (en dan allemaal in cabrio) onthuld. Dat betekent dat we de Carrera T, Turbo, Turbo S, GTS, Targa en de GT3 allemaal nog mogen verwachten. Wij zijn dit weekend op pad met het instapmodel, de Carrera. Instappen blijft altijd wel een dingetje bij een sportauto als de 911. Maar onze spieren zijn nog flexibel en de botten vitaal, dus voor ons geen probleem. Eer de tijd is aangekomen dat we er ons eentje kunnen veroorloven zal dat proces een stuk stroever verlopen, want instappen doe je voor pak ‘m beet anderhalve ton.
20200117 162133 kopie 2 e1579614510387
Dan heb je wel het stuur van de spiksplinternieuwe 911 in handen. Een classy sportwagen, ontworpen als het ideale figuur van een vrouw. Brede heupen, slanke taille en een knap, tijdloos gezicht. Eén met een intelligente geest en stabiel karakter, maar die vlijmscherp uit de hoek kan komen. Een all time classic. Pórsches all time classic. Een designicoon, zoals de Omega Speedmaster, iMac of Nike Air Max dat ook zijn. Dit is de moeder aller sportwagens. Maar dan wel eentje in de categorie Stifler’s mom.

Bilpartij

De basis van het lekkerste recept uit de Duitse keuken blijft hetzelfde, maar elke keer gooien ze een scheutje van dit en een snufje van dat erbij, met als resultaat dat ‘ie er (voor de leek) ongeveer hetzelfde, maar toch net weer effe anders uitziet. De liefhebbers zien natuurlijk wel de verschillen. Alhoewel, de leken zullen ook dit keer wel erkennen dat de kont van de nieuwe 911 een flinke metamorfose heeft ondergaan. Mooiste billen van Nederland-houdster Jutta Leerdam is er niks bij. Kijk toch eens effe hoe fenomenaal dit is gedesigned. Met name als de schemer z’n intrede heeft gedaan en die lange horizontale streep LED-licht helemaal goed zichtbaar is, komt haar schoonheid optimaal tot uiting. Wellicht heeft chef achterlicht z’n inspiratie gehaald uit de helm van Robocop, want daar doet ‘ie ons aan denken. We zagen voor het eerst iets soortgelijks in het remlicht van de Bentley Continental GT, die bovenin het dak over de hele horizontale breedte liep. Later zagen we zoiets ook nog terug bij een Saab 9-5 Aero Turbo. Tegenwoordig is het een megatrend, want te zien in alle nieuwe modellen van Audi, Porsche en zelfs in een Kia Proceed GT. Wij kunnen de designteams van de betreffende merken geen ongelijk geven. Het ziet er zo verdomd lekker uit. Het is bijna jammer dat je zelf achter het stuur zit, want dan kun je dat schitterende achterlicht niet bewonderen. Bijna, want de beste plek om een 911 te adoreren is nog altijd die van de bestuurdersstoel.
porsche 911 carrera fhm01
We hebben heel toevallig een nachtje Keulen in de agenda staan, dus er staat een mooie retourrit oosterburen op het programma. Qua interieur is de nieuwe 911 flink op de schop gegaan. De middenconsole is een stuk cleaner, met een wel heel erg ieniemienie pookje waarmee je ‘m in de juiste stand (reverse, neutral drive) zet. Meest in het oog springend is het dikke infotainmentscherm, waar je nagenoeg alles op kan bedienen. Er zijn nog wel een paar echte knopjes, zoals die van de uitlaatkleppen (na de gordel het eerste wat je doet) en ESP-systeem (laten we maar aan). Voor je zijn nog altijd de kenmerkende vijf klokken zichtbaar, maar dan digitaal, met de toerenteller prominent in het midden. Dit is immers een sportwagen en daar dient verdomme ook sportief in gereden te worden.

Koester de oosterburen

Komt natuurlijk wel goed uit dat we de Autobahn naderen. Hoe relaxed is het echt dat het enige land ter wereld dat geen snelheidslimiet op de snelweg hanteert, precies óns buurland is. Dit zouden we moeten koesteren als ware ons eigen culturele erfgoed. Het is zo lekker dat je het gas kan intrappen wanneer je wil. Het is niet eens dat je continue maximaal wil vlammen, het is meer dat je gewoon niet op continu op je snelheidsmeter moet letten omdat er anders weer een brief uit Leeuwarden op de deurmat ploft. En als er 100 of 80 op de borden staat, dan hou je je daar ook aan. Het is als de schoolmeester die je veel vrijheid geeft, waardoor je beter luistert, want je wil zijn vertrouwen niet beschamen. Dat werkt gewoon. En soms dan maak je gebruik van de gegeven vrijheid door ongegeneerd hard het gas in te trappen.
20200117 161852 kopie 2

Box(er)partij

Het zal je niet verbazen: dat gas intrappen, dat gaat voortreffelijk. De 911 is zo verschrikkelijk snel, zo wendbaar. Nooit heb je het idee dat je te hard door een bocht gaat. Eerder vraag je je af wanneer die z'n limiet bereikt van grip. Dit is de Mohammed Salah onder de auto's. Met name in de bochten komt z'n sport-DNA naar boven drijven. En dan te bedenken dat dit, we stippen het nog maar eens aan, de instapversie is. 385 pk schoon aan de haak. Daarmee race je in 4,2 naar de 100 en de top is 292 km/u. Natuurlijk, meer en sneller is altijd lekker, en als je toch wat munten hebt stuk te slaan, why not een Turbo S kopen? Maar dit is al méér dan genoeg (en je ooit nodig gaat hebben).
Of course moeten we het nog even over het geluid hebben dat uit deze zescilinder wordt gehaald. Doordat de motor áchter de achteras ligt heeft ‘ie een vrij kort uitlaatsysteem. Dat zorgt voor de karakteristieke Porsche geluid (zie geluidsfragment hieronder). Alleen al omdat de sportieve Stuttgarters de enige is die op deze manier een boxer zesclinder produceert. Je bent continu met zes cilinders verwikkeld in een box(er)wedstrijd, terwijl je met je rechtervoet nog wat olie op het vuur smijt. Het blijft beschaafd, maar klinkt ook heel gevaarlijk, woest aantrekkelijk en verslavend als een zak muntdrop. Je wil altijd weer die mechanische high van 7.500 toeren per minuut. Doorschakelen. Remmen voor de invoegende auto voor je, terug flipperen, weer hoog in de toeren en gas erop. Dopamine. Wát gruwelijk lekker.
Elke keer dat we in een nine eleven rijden worden we verliefder op de 911. Alle comfort en luxe die je je kan wensen, betrouwbaarheid, klasse, een iconisch design, unieke sound en de best denkbare rijeigenschappen die je van een auto kan verwachten. Met de nieuwe 911 bewijst Porsche weer waarom het de benchmark is onder de sportwagens. Met de nieuwe generatie hebben ze de lat weer een paar treetjes hoger gelegd.

In cijfertjes

Prijs Porsche 911 Carrera 992 (vanafprijs): €143.200,- Motor: 3,0 liter zescilinder bi-turbomotor
Vermogen: 385 pk Koppel: 450 Nm
Acceleratie 0-100: 4,2 sec. Topsnelheid: 293 km/u
Gewicht: 1.505 kg Gemiddeld verbruik: 9,0 L/100 km (gecombineerd)

Foto's Porsche 911 Carrera

Meer rijtesten?

Lees hier onze ervaringen met machines als de:

Credits

Tekst & foto's: Chris Riemens
Delen met
Ook interessant