Nieuwe Nilu hypercar belichaamt spartaans racegeweld met gillende V12, 1000 pk en handbak

13 aug , 17:55 Machines
nilu 27
De puristische autoliefhebber zit al jaren in zak en as; gillende benzinemotoren sterven langzaam uit en een sportief pookje in een snelle auto is zeldzaam. Het Amerikaanse Nilu27 brengt hier nu verandering in met 'de Nilu'. Deze hypercar die rechtstreeks uit het jaar 2100 lijkt te komen, beschikt over ruim 1000 trappelende paarden, een atmosferische twaalfcilinder en handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen.
Een hypercar als deze bouwt niet elke Jan met de korte achternaam. Voormalig designbaas van Koenigsegg en Bugatti Sasha Selipanov is sinds kort zelfstandig ondernemer geworden. Dit racemonster is zijn eerste creatie.

Ouderwetse posterauto

Elektrische rijden doe je op de kermis moet Sasha hebben gedacht bij het designen van 'de Nilu'. Waar zijn voormalige werkgevers Bugatti en Koenigsegg rechts afslaan, gaat Sasha naar links. Koenigsegg omarmd elektrisch rijden al jaren en Bugatti gaat ook richting de geluidloze en onzichtbare krachtbron. De Nilu blijft daarentegen ver bij laadpalen vandaan.
Naast een heerlijke twaalfcilinder in V-vorm met 1070 pk en 860 Newtonmeter koppel, wordt de auto ook lekker spartaans gehouden. Bij menig autoliefhebber komt het kwijl dan ook uit de mond lopen bij het zien van deze nieuwe hypercar. Zo is de carrosserie gemaakt van carbon fiber, is het subframe vervaardigd uit aluminium en moet je zowel de linkervoet als rechterhand gebruiken om te schakelen.

Nilu27: 'Hot V12' 

Het motorblok van de Nilu wordt gebouwd in Nieuw-Zeeland door het bekende Hartley. Net als dat Gwen van Poorten niet your average girl next door is, is deze V12 ook allesbehalve gemiddeld. De twaalfcilinder heeft voor elke cilinder een eigen gasklephuis en het uitlaatspruitstuk ligt tussen de cilinderbanken. Deze motorconfiguratie noemt het bedrijf zelf een 'Hot V12'.
Van deze eerste Nilu27-modellen worden er slechts vijftien stuks geproduceerd. Mocht je deze kunnen betalen en een rondje willen flaneren op de P.C. Hooftstraat moeten we je helaas teleurstellen. De launch edition is niet goedgekeurd voor de openbare weg en kan alleen op Zandvoort gebruikt worden. Om de burger moed te geven is het bedrijf achter de schermen wel al bezig met een versie die wel de openbare weg mag betreden. Hiervan zullen er slechts 54 gebouwd worden.

Van designer tot eindbaas

Onze Engelse collega's van Top Gear hadden het privilege om achter de schermen te kijken bij het Amerikaanse bedrijf. In de video hieronder zie je het hele verhaal van de oprichter. Naast het persoonlijke verhaal van Sasha krijg je ook een exclusief kijkje achter de schermen bij de bouw van deze bizarre hypercar.
Foto's: Nilu27
Delen met
Ook interessant