Uiteindelijk is er maar een auto waar elke autofanaat van
droomt. Je komt er niet makkelijk aan, je staat er vaak jaren voor op de
wachtlijst en als je er een mag kopen heb je aan twee verkochte nieren niet
genoeg: een Bugatti. Voor alle dromers onder ons nemen we jullie mee door de
nieuwe Bugatti Tourbillon, het nieuwe hybridekanon. De auto is een opvolger van de razend populaire Bugatti
Chiron, waarvan vorige maand de laatste editie van de band rolde in
samenwerking met L’Ultime. Dit was de laatste auto die werd uitgerust met de
legendarische W16-motor waar het merk om bekend staat.
Bugatti Tourbillon
Als we een Bugatti zien dan willen we eigenlijk maar twee
dingen weten. 1: Wat zit er onder de motorkap en 2: wat doet de eigenaar voor
werk? Nou dat eerste kunnen we je gelukkig vertellen, voor dat tweede moeten we
een beetje dieper gaan graven. Als we de motorkap zouden openmaken zou onze
blik vallen op de 8.3 liter V16, die wordt versterkt door drie elektromotoren.
De motor is atmosferisch, wat inhoudt dat er geen turbo’s aan te pas komen,
gewoon, pure passie. Laten we even wat prestaties met je doornemen. De auto
snelt binnen 2(!) seconden naar de 100 km/u. Hoe komt dat? Nou, bijvoorbeeld
door de 1775 pk als je de twee vermogens aan elkaar koppelt. Je kunt op de
Autobahn 430 km/u rijden en op de 400 zit je al binnen 30 seconden!
Looks en prijzen
Als we naar de buitenkant van de nieuwe monsterbak kijken, zien
we een lagere auto dan de Chiron, al scheelt het net 3 centimeter. De stoelen
staan iets verder uit elkaar, omdat de versnellingsbak, die nu bestaat uit 8
versnellingen, tussen de bestuurder en de passagier geplaatst is. Aan de
binnenkant is er nog meer veranderd. Want waar onze liefde voor horloges en
auto’s samensmelten is op het dashboard. Deze is namelijk geïnspireerd op
Zwitserse uurwerken en dat zie je terug! Elke mogelijke klok is namelijk
voorzien van fysieke naald én zit verborgen onder een laag saffierglas, zo zien
we het graag! De auto is vanaf 2026 beperkt beschikbaar, er zullen ernaar
verluid maar zo’n 250 in productie gaan. Wat dat dan kost? Laten we beginnen
bij 4,6 miljoen!