Meisõ is het Japanse woord voor meditatie en waar sommigen denken dat je bij meditatie stil moet zitten, bewijst de nieuwe Mazda6e het tegendeel. FHM krijgt de sleutels van de nieuwe elektrische hatchback uit het land van de rijzende zon en trotseerde de Sierra Nevada-woestijn in Spanje. Een roadtrip waarin we het beestje uitgebreid aan de tand voelen en ook nog eens opvallend zen terugkeren naar het herfstige Nederland.
Wanneer we in onze digitale brievenbus een bericht ontvangen van
Mazda om hun nieuwe elektrische huzarenstukje te mogen testen, maakt ons automotive hart een klein sprongetje. In de uitnodiging schittert een rode Mazda6e, bloedmooi zelfs op pixels. Daarnaast is de locatie van deze persreis ook een die je op jouw reislijstje wil bijschrijven. Na een vlucht van drieënhalf uur – onze piloot moest effe wat Spaanse stormen ontwijken – landen we op het vliegveld van Malaga om vervolgens naar het historische Granada te rijden. Niet in een diesel met ster en blauw kenteken, maar een innovatieve Japanner.
Zon, zand en zen
Na anderhalf uur in de
auto onze vliegangsten geanalyseerd te hebben, is het tijd om te werken. Althans, als we dit arbeid kunnen noemen. In de stortregen rijden we, zonder een hand voor ogen te zien, richting de stad van witte huizen, flamenco en grotwoningen. Bij het inrijden van Granada worden we begroet door een gigantisch bouwwerk: het Alhambra. Terwijl we verder door de straten van de stad rijden, kijken we onze ogen uit. In de kronkelende steegjes worden we getrakteerd op een overvloed aan Arabische architectuur, met kleurrijke keramiek en fijnzinnig mozaïek op elke hoek. Boven dat alles kleurt de ondergaande zon de Sierra Nevada langzaam goud. Je zou bijna denken dat we hier bezig zijn met een
3 op Reis reportage, in plaats van een autotest van de nieuwe Mazda6e.
Wanneer we eindelijk uitgeslingerd zijn en bij het hotel aankomen, zien we de elektrische sedan voor het eerst. Net als de digitale uitnodiging stelt ook hier de auto op het eerste gezicht niet teleur. De nieuwe
EV staat samen met zijn broertjes en zusjes voor het Alhambra Palace Hotel te schitteren als een stilstaand kunstwerk. Wanneer we de medewerkers van Mazda vragen of we alvast mogen instappen en de straten van Granada onveilig kunnen maken, worden we vriendelijk maar beslist op het strakgeplande programma gewezen. Kortom, we moeten nog effe een nachtje slapen om te ontdekken of de rijeigenschappen matchen met de looks van de EV.
Mens, machine en omgeving
Na een korte nacht in het iconische hotel en een stevig ontbijt met Jamón Ibérico, gebakken eieren en zumo de naranja, krijgen we eerst nog een architectonisch hoogtepunt voorgeschoteld: het Museo Memoria de Andalucía. De keuze voor deze plek is geen toeval. Ontworpen door de Spaanse architect Alberto Campo Baeza ademt het museum dezelfde rust, balans en eenvoud die ook in het Japanse Kodo-design van de 6E terug te vinden zijn. De strakke lijnen, open ruimtes en zacht spelende reflecties zorgen voor een rust die haast meditatief aanvoelt.
Binnen draait alles om de geschiedenis van Andalusië, van de Moorse tijd tot de moderne Spaanse cultuur, maar eerlijk gezegd blijven we vooral hangen bij het design. Het museum voelt als een fysieke vertaling van Mazda’s eigen Jinba Ittai-filosofie: mens en machine in perfecte harmonie. Een museum dat net zo strak vormgegeven is als de auto waarmee we straks op pad mogen. Na een korte lunch krijgen we de sleutels van onze Mazda6e die we door de bochten van Sierra Nevada woestijn mogen gooien.
Granada in de achteruitkijkspiegel
Na het opentrekken van de onzichtbare portiergrepen worden we zelf gegrepen. Gelukkig niet door de Guardia Civil, maar door een alcantara-interieur, een een infotainmentsysteem dat slimmer is dan wij op maandagochtend en een ruimtelijk gevoel dat je normaal alleen in businessclass ervaart. Zodra we ons in de zetel van het fluisterende Japanse paard hijsen en de route hebben ingetoetst, is het tijd om stof te doen opwaaien.
Dat stof moet alleen nog effe wachten, want bij de eerste verkeerde afslag worden zowel onze stuurmanskunsten als de rijeigenschappen van de auto meteen op de proef gesteld. Door een pittoresk – zo noemden we het op dat moment níét, hèhè – straatje moeten we een bocht van negentig graden maken, met om ons heen velgenverslindende stoepranden die angstvallig dichtbij komen. Gelukkig heeft ondergetekende al wat kilometers in de benen en komen zowel wijzelf als de Mazda6e ongeschonden uit de strijd. Met een volledige actieradius van 552 kilometer, dreunende houseplaat van
Boris Brejcha uit de veertien Sony-speakers en een ijskoude bips door de stoelverkoeling verdwijnt Granada langzaam in de achteruitkijkspiegel.
Meditatie met Mazda
Over de kronkelwegen door de Sierra Nevada woestijn genieten we met volle teugen van de Spaanse wildernis. De laagstaande zon schijnt fel door het panoramadak en de ruiten van onze Japanse metgezel. Waar dit normaal tot oogirritatie en klotsende oksels leidt, is dit door de warmtewerende eigenschappen van het glas en prettige climate control met drie zones bij de Mazda 6E niet het geval. Niet alleen belangrijk in een omgeving met afgronden waar een misstap game over betekent, maar ook in de file of druk stadsverkeer.
Ongeveer vierhonderd kilometer rijden we door een bijna buitenaards decor, met hier en daar leegstaande of vervallen woningen, een enkele treinovergang en overspringende Sierra Nevada dikhoornschapen. De 6E voelt daarbij als een stille gids met 245 paarden en 320 Newtonmeter koppel overbrengt op de 19-inch achterwielen. In de Normal Mode glijdt hij kalm over het asfalt en kom je volledig tot rust, daarentegen is de Sport Mode lekker fel en kun je ook flink doorrijden. Wel effe Flitsmeister aanzetten op de ingebouwde Apple Carplay of Android Auto, hèhè.
Elektrische alleskunner
Voor een bakkie pleur en een kleine snack stappen ondergetekende en co-piloot nog effe uit in een typisch Spaans dorp, alvorens ze terugrijden naar Granada. Uitgerust en met een adembenemend uitzicht over de omgeving wordt er al snel gepraat over de meditatiesessie genaamd Mazda6e. We kunnen de Japanse sedan het best omschrijven als een luxe, elektrische alleskunner. Representatief genoeg om zonder schaamte bij klanten op de koffie te komen voor een goede deal, maar net zo geschikt als gezinsauto om de kinderen zaterdags naar de hockey te brengen. Bij die laatste kun je zomaar op een goedkeurend knikje van menig hockeymoeder rekenen. Dat alles zonder borrelende achtcilinder, opzichtige bodykit of galopperend paard op het logo. Met een prijs die niet in je meditatieve rust snijdt, gooit Mazda hier een serieuze knuppel in het Europese EV-hoenderhok.
Terugrit en reis
Met een nog halfvolle batterij en een leeg hoofd draaien we om richting Granada. Terwijl de zon achter de bergen verdwijnt, lijkt de weg korter en het hoofd rustiger. Het head-up display leidt ons terug naar de stad waar het allemaal begon, terwijl we onderweg nog even nagenieten van een roadtrip die – in Mazda-termen – niet anders dan episch te noemen is. Uitgerust arriveren we bij het hotel om ons op te maken voor de terugvlucht naar het regenachtige Amsterdam. Daar wacht geen strakke Japanse bolide, maar een gele slurf met vertraging. Dat deert ons weinig, want de Meisō genaamd Mazda6e in Granada voelde eerder als een wellness dan als een zakelijke perstrip. Precies zoals de Japanners het voor zich zagen, denken we dan: glimlachend, zen en opgeladen.
Specs Mazda6e
Hieronder hebben we effe een volledige spec-lijst van de nieuwe Mazda6e neergepend. Mazda is de moeilijkste niet, want de Japanse sedan is er in talloze uitvoeringen en personalisatiemogelijkheden. Jouw ideale Mazda6e samenstellen en meteen een proefrit aanvragen doe je op
mazda.nl.
| Mazda6e Standard | Mazda6e Long Range |
| Vermogen: | 258 pk / 190 kW | 245 pk / 180 kW |
| Koppel: | 320 Nm | 320 Nm |
| Aandrijving: | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
| Batterijcapaciteit: | 68,8 kWh | 80 kWh |
| Actieradius (WLTP): | Tot 479 km | Tot 552 km |
| Oplaadtijd (10 – 80%): | 24 minuten (DC 165 kW) | 47 minuten (DC 90 kW) |
| 0–100 km/u sprint: | 7,6 seconden | 7,8 seconden |
| Topsnelheid: | 175 km/u | 175 km/u |
| Gewicht: | ca. 1.950 kg | ca. 2.000 kg |
| Bagageruimte: | 466 liter (tot 1.074 liter) + 72 liter frunk | 466 liter (tot 1.074 liter) + 72 liter frunk |
| Aandrijflijn: | Volledig elektrisch | Volledig elektrisch |
| Velgen: | 19-inch aluminium, vijfspaaks | 19-inch aluminium, vijfspaaks |
| Interieur: | Alcantara met ambient light (64 kleuren), 14,6" infotainment | Alcantara met ambient light (64 kleuren), 14,6" infotainment |
| Audiopakket: | Sony 14-speaker systeem | Sony 14-speaker systeem |
| Rijmodi: | Normal, Sport, Individual | Normal, Sport, Individual |
| Prijs: | Vanaf € 44.990 | € 46.590 |
| Our key to victory: | Combineert Japanse rust met verrassend veel pit. Meditatie, maar dan met 245 op wielen. | De EV waarmee je moeiteloos van klantenmeeting naar kustweg zoeft. Stil, strak en zen. |
Gallery