De Italianen snappen hoe ze looks moeten combineren met snelheid. In de autowereld heb je merken als Ferrari, Lamborghini en Pagani, in de motorwereld zijn ze goed vertegenwoordigd met Ducati en MV Agusta. De Italiaanse renstal produceert al jaren dikke motoren, waarvan de Brutale Serie Oro het absolute topmodel is. Wij gingen op pad met z’n kleinere broertje: de MV Agusta Dragster 800RR. Bella bellissima
Laten we maar even bij het begin beginnen, want een welgemeende ‘tering hè’ ontsnapt uit onze keel als we ‘m ophalen. Wat een schitterend exemplaar van een tweewielig voertuig. De Dragster is uitgevoerd in zwart met gouden accenten. Meest in het oog springend is toch wel de uitlaat, waarbij drie dikke torentjes de benzine verwerken. De uitlaat is een van de kenmerken van MV Agusta, want een variant hiervan zien ook terug op de
MV Agusta Brutale 1000RR .
Ook heel fraai zijn de spaakwielen. Het is in z’n geheel een schitterende naked bike, waarbij de korte achterkant weer wat weg heeft van een snelle cruiser. Het is al met al een bella bellissima tot op z’n laatste koolstofvezeltje, en dan hebben we er nog niet eens op gereden.
Edgar Davids
Verrassend soepel rijden we weg. Gelijk wordt al duidelijk dat 'ie over een heerlijk felle acceleratie beschikt, die al laag in de toeren zin heeft om te knallen. Het maximum koppel van 86 Newtonmeter is dan ook continu beschikbaar. We zitten op een 798 cc drie-in-lijn
motor met dubbele injectoren. Goed voor een totaal vermogen van 140 pk. Echt meer dan genoeg om een frustrerende werkweek van je af te rijden. Damn, wat rijdt dit lekker. Soepel en solide, maar ook superfel en spannend. Het is een straatvechter in dure kleding. Een beetje als Edgar Davids in z'n beste dagen. Het is een heerlijke combinatie van eigenschappen dat MV Agusta in de Dragster 800RR heeft weten te verwerken. Je kan ‘m doortrekken richting 13.200 toeren per minuut, als de toerenbegrenzer ingrijpt. Het is echt een feest om op te rijden, zeker als je je sportoutfit hebt aangetrokken. Medeverantwoordelijk voor de fun is de heerlijke quickshifter en Smart Clutch System (SCS), waarmee je zonder de koppelingshevel te gebruiken kan op- en terugschakelen. Heel relaxed en vliegensvlug.
Prijs MV Agusta Dragster 800RR
Het maakt de MV Agusta Dragster 800RR tot een van onze favoriete
motoren waar we tot nu toe op hebben gereden. Al moeten we daarbij zeggen dat je voor dit exemplaar niet langer moet zijn dan +- 1.82 meter. Maar voor iedereen die kleiner is, is dit een motor om van te dromen. Bij dromen blijft het voor ons voorlopig ook nog wel, want de €22.889,- die ons versie kost hebben we niet direct in ons spaarvarkentje liggen. Je kan overigens ook voor de Dragster Rosso gaan, die is er vanaf 15k. Dat is al stuk beter betaalbaar. Ach ja, er moet altijd wat te dromen blijven.
Meer info op mvagusta.com