Rijtest: op pad met de brute Kawasaki Z1000R

We hebben op de redactie niet alleen ons rijbewijs waarbij we dikke auto’s kunnen testen, we hebben ook het roze kaartje voor de machines op twee wielen. Dit keer gingen we een weekje op pad met de bijzonder brute Kawasaki Z1000R.

Kawasaki heeft met de Ninja H2R een absoluut topmodel in de gelederen, die kan wedijveren met de allersterkste motoren van de planeet. In de categorie daaronder heeft Kawa de Z-series, met de Z1000R als topmodel uit dat assortiment. Die zit weer net boven de Kawasaki Z900, die we eerder al reden.

Kawasaki Z1000R

Snelle naked bike

Het is niet het topmodel in de serie, want die eer is weggelegd voor de ZH2. Dat is de bike die hoge ogen gooit in de categorie hypernaked bikes. Die klasse is alleen weggelegd voor de allersnelsten naked bikes. In deze divisie spelen onder meer de Streetfighter V4 van Ducati en de Brutale 1000R van MV Agusta. De ZH2 is het Japanse antwoord op het Italiaanse geweld. Daaronder zit de Kawasaki Z1000R. Groen, scherp en Japans. Het is geen wasabi, maar een van de vetste naked bikes die op dit moment te koop is.

De Z1000R kwam in 2017 als eerste op de markt, maar gezien dat alweer een paar jaar geleden is, was het wel weer eens tijd voor een update. Wij rijden op de 2019 editie. Qua looks past ‘ie perfect in de Z-familie, maar in alles is ‘ie net een tandje bruter. We krijgen ‘m mee in de kleurencombinatie want Metallic Sparc Black, Pearl Strom Gray en Emerald Blazing Green. Oftewel zwart met het kenmerkende Kawasaki groen. Verder zijn toffe features het LED-knipper en het Z-logo in het zadel.

Heerlijke 1,0 liter

Uit de 1,0 liter wordt vermogen van 142 pk gepeuterd bij 10.000 toeren per minuut. Het maximum koppel ligt op 111 Newtonmeter bij 7.300 tpm. Wij rijden uiteraard niet op een standaard exemplaar, maar eentje met Akrapovic uitlaat, wat onderdeel is van de Performance Edition kit. Je bent niet gelijk de aso van de wijk, want het is niet zo dat je continu scooteralarmen laat rinkelen. Hij klinkt zeker lekker sportief, maar het blijft wel beschaafd. De besturing is soepel. Hij stuurt lekker licht, wat wij wel appreciëren. Overigens geen quickshifter op de Kawasaki Z1000R. Je mag het gewoon helemaal zelf doen. Zo’n quikshifter rijdt natuurlijk top, maar gewoon op de klassieke manier schakelen is wat ons betreft onderdeel van rijplezier. Zowel met het op- als terugschakelen gaat heel soepel. Lekker kort, direct met een gezonde dosis venijn.

Kawasaki Z1000R
Plat door de bocht in Loosdrecht!

Heel relaxed en gemakkelijk sturen we over de heerlijke bochtige weggetjes in de pittoreske regio van Loenen aan de Vecht, Nieuwersluis en Loosdrecht. Zeker hoog in de toeren, waarbij die al het vermogen optrommelt, jankt ‘ie er verschrikkelijk snel vandoor. Niet dat het direct eng wordt trouwens. 142 pk is serieus vermogen, maar de Z1000R doseert dit heel smooth. Uiteraard draait ‘ie z’n hand niet om voor een wheelie, maar het is nou niet een bike waarbij je constant aan je hendel wil trekken. Je hebt het ook ontzettend naar je zin als je je gewoon aan de snelheid houdt op de weggetjes buiten de bebouwde kom. Maar als je er even zin in hebt, dan kun je ook rekenen op een forse dosis spektakel.

Prijs van Kawasaki Z1000R

De prijs ligt op een vanafprijs €15.099,-. Als je nagaat dat concurrerende bikes als een KTM SuperDuke 1290 voor 21K gaat en een Yamaha MT-10 voor 16K, dan is ‘ie ook nog eens scherp geprijsd. Daar krijg je zoveel fun voor terug. Een gruwelijk design, soepele besturing en serieuze power. Het maakt de Kawasaki Z1000R wat ons betreft tot een van de meest begeerlijke motoren van dit moment. Meer info vind je op kawasaki.nl.

Reageer op artikel:
Rijtest: op pad met de brute Kawasaki Z1000R
Sluiten