De nieuwe RML P39 is nu al sneller dan een GT3 RS die nog niet uit is

16 okt , 20:30 Machines
schermafbeelding 2024 10 16 132956

We zitten inmiddels al sinds 2018 te wachten op een opvolger van de 991 GT2 RS. Al die tijd werd er lekker aan facelifts gesleuteld, en de nieuwe GT3 komt deze vrijdag ook nog even op de proppen. Maar goed, als jij het geduld van een peuter hebt, dan heeft de RML Group een episch alternatief voor je klaarstaan. En voor wie niet bekend is met deze Britten: deze gasten maken een Aston Martin Vulcan straat legaal, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Dus ja, ze weten wel hoe je een monster bouwt.

Hun nieuwste speeltje? De RML P39. De basis? Een Porsche 911 992 Turbo S. Maar dat is echt alleen nog maar het begin, want dit is véél meer dan een Turbo S met een stoere bodykit. RML beweert dat hun P39 zelfs sneller is dan de GT3 RS op de Nürburgring. Ja, je leest het goed. Diezelfde GT3 RS met DRS, actieve aerodynamica en net genoeg bagageruimte voor een tandenborstel. Waar de GT3 RS 6 minuten en 49 seconden nodig heeft voor een rondje, doet de P39 het in 6 minuten en 45 seconden.

I am speed

Wat maakt deze auto dan zo belachelijk snel? Nou, om te beginnen is de body volledig van carbon fiber gemaakt, en de wagen is 25 mm breder en 170 mm langer dan een standaard 911 Turbo S. Extra breed, extra lang, extra beest. De downforce is krankzinnig, met maar liefst 923 kg bij 284 km/u. Even voor de context: een standaard Turbo S haalt op dat punt 204 kg. Lekker bezig, RML.

En dan de motor met nieuwe turbo’s, intercooler, aangepaste ECU en spruitstukken, kortom het hele pakket. Het resultaat? 912 pk, vergeleken met de 650 pk van een gewone Turbo S is dit een trap onder de motorkap.

Interieur

Binnenin is het ook een wereld van verschil. Weg met de achterstoelen, hallo rolkooi. En die comfortabele voorstoelen? Vervangen door lichtgewicht racers met vierpuntsgordels. Ondanks al dit circuitgeweld, blijft de P39 verrassend chill op de openbare weg. Dankzij instelbare schokdempers en een liftsysteem hoef je je geen zorgen te maken over verkeersdrempels of andere ellende.

Kostenplaatje

En nu komt het mooiste: er worden er maar tien van gemaakt. Jep, tien stuks. Voor de prijs van 524.000 euro, plus een Porsche 911 Turbo S. In maart worden de eerste auto’s afgeleverd. Dus, wachten op een GT2 RS? Laat maar, de RML P39 is ready.

foto rml group
Delen met
Ook interessant