Tesla was jarenlang de Messi van de elektrische autowereld, maar opeens staat daar een nieuwe spits klaar: BYD, oftewel Build Your Dreams. Niet alleen in Azië gaan ze erg lekker, ook in Europa rollen de modellen als warme broodjes de showroom uit. In juli van dit jaar verkocht het merk bijna 10.000 EV’s binnen de EU. Dat is drie keer zoveel als een jaar geleden. De grote verliezer?
Tesla, dat bleef steken op slechts 6.600 verkochte stuks.
Tesla’s glans is eraf
Waar Elon Musk ooit met futuristische
auto’s en
raketpraat de wereld aan z’n lippen had, lijkt het sprookje te kraken. Controversies rondom Musk, kwaliteitsissues én stevige concurrentie uit het Oosten zorgen ervoor dat Tesla in Europa terrein verliest.
Tesla heeft zo een zeer lastig jaar, want in het eerste kwartaal van 2025 daalde de winst met liefst 71%. Afgelopen kwartaal werd opnieuw duidelijk dat ze het minder doen, want met een omzet van 16 miljard dollar was ruim 16% minder dan vorig jaar. De verkoop daalde met 13%. BYD zit op het vinkentouw om die leegte op te vullen.
Van batterijen naar bolides
BYD begon ooit als batterijproducent en die knowhow zie je terug in hun auto’s. Hun zelfontwikkelde “Blade Battery” is veiliger, efficiënter en goedkoper dan veel concurrenten. Het gevolg? Elektrische wagens die betaalbaar zijn, zonder in te leveren op prestaties. Waar
Chinese auto’s vroeger nog wel eens weggezet werden als goedkope kopieën, speelt BYD nu in de Europese
Champions League. Hun designteams hebben de Europese smaak aardig door. Strakke lijnen, premium interieur en tech die je normaal alleen in duurdere segmenten ziet.
Wat maakt BYD zo populair?
De sleutel tot hun succes is eigenlijk heel simpel: value for money. Voor het bedrag dat je bij een Europees merk uitgeeft aan een kaal instapmodel, staat BYD klaar met een compleet uitgeruste EV. Denk bijvoorbeeld aan een gigantisch infotainment scherm, prima actieradius en alle denkbare rijhulpsystemen. Voeg daar lage onderhoudskosten aan toe en je hebt een potentiële verkoophit te pakken bij de prijsbewuste Europeanen.
Europa zet de rem erop, China trapt ‘m in
Leuk detail: de EU probeerde de Chinese invasie af te remmen door importheffingen in te voeren. Toch schiet BYD door het dak. De Chinese overheid pompt namelijk bakken geld in hun auto-industrie, waardoor westerse merken steeds moeilijker mee kunnen. Wat begon als een economisch schaakspel, wordt nu gewoon een straight-up straatrace.
In het derde kwartaal noteerde de Chinese fabrikant voor het eerst hogere omzetcijfers dan de toko van
Elon Musk.
De toekomst smaakt Chinees
Waar Tesla de revolutie begon, lijkt BYD nu de vruchten te plukken. Met modellen in elke prijsklasse, van compacte hatchbacks tot luxe SUV’s, en zelfs plannen om nog sportwagens te lanceren, is het duidelijk dat BYD heel stevig aan de weg timmert. De vraag is niet of ze Europa veroveren, maar alleen nog hoe snel.