De Nissan GT-R is na achttien jaar nu écht verleden tijd

27 aug , 19:00Machines
261804529
Het moment waar je je al jaren stiekem op voorbereidde maar toch hoopte dat het nooit zou komen, is nu toch daar. De allerlaatste Nissan GT-R R35 is van de band gerold. Het Japanse beest waar je sinds 2007 natte dromen van hebt, stopt ermee. En nee, dit is geen clickbait. De GT-R is done. Klaar. Finito.
Bijna 18 jaar lang heeft deze brute bak met z’n twin-turbo 3.8-liter V6 een spoor van vernedering achtergelaten op circuits én stoplichten wereldwijd. Porsche 911’s, M3’s, Ferrari's. Ze zijn allemaal wel een keer afgemaakt door een GT-R met een ECU-tune en een bestuurder met ballen. En nu? Nu gaan we het helaas zonder dit beest moeten doen.

Nissan GT-R

In totaal zijn er wereldwijd zo’n 48.000 exemplaren van de R35 gebouwd. Geen massaproductie maar wel vernietiging voor je tegenstanders op de autobahn. Van de standaardversies tot de bloedsnelle NISMO-uitvoeringen, iedere GT-R was een statement, en konden wij alleen maar van genieten.
Nissan zelf trok natuurlijk even een blik sentimentele marketingopen. CEO Ivan Espinosa: “Na achttien bijzondere jaren heeft de R35 GT-R een blijvende indruk achtergelaten in de autogeschiedenis.” Geen woord gelogen, Ivan. Maar gelukkig dropte hij ook meteen de geruststelling waar we op zaten te wachten, het is namelijk geen definitief afscheid.
261804526

Toch een toekomst?

Yep, Nissan hint al naar de toekomst. De Hyper Force conceptcar die vorig jaar werd gepresenteerd, lijkt de nieuwe erfgenaam van de GT-R-troon. Maar hier komt het zure stukje, want het lijkt een volledig elektrische variant te worden. Bye bye V6, hallo snerpende sci-fi geluiden en kilowattpraat.
Klinkt als vloeken in de kerk, maar als iemand een performance-EV vet kan maken, dan zijn het die Japanners van Nissan wel. En wie weet misschien krijgt de Hyper GT-R ook gewoon een "Launch Control"-knop waarmee je alsnog je nek breekt. Laten we het hopen.
Delen met
Ook interessant