Er rijden al een hele hoop vette supercars en brute hypercars rond op de wegen van de wereld, maar dat betekent absoluut niet dat daar niet nog een paar nieuwe aan toegevoegd kunnen worden. Daar dacht Qendrim Thaqi van het Albanese Arrera Automobili net zo over, want hij introduceert een gloednieuwe hypercar op de markt. En wat voor een.
Deze uitermate futuristische auto ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan die uit 'Back to the Future' en gaat ook nog eens een stuk sneller. Dat mag ook wel, want het moet de snelste auto ter wereld worden. Daarmee zou Arrera dus de Bugatti's en Koeningsegg's van deze wereld moeten gaan verslaan. Het lijkt net zo'n idioot moeilijke opgave als het oplossen van een Rubik's Cube, maar ook die puzzel werd opgelost door een groep slimmeriken. Dus waarom zou dat dan niet kunnen met deze Arrera SD+?
Deze kanjer van een bak wordt aangedreven door een 7-liter V8 motor, exclusief voor het merk ontworpen door Wolfgang Kizler, die een verbluffende 1.800 pk moet gaan leveren en een koppel heeft van zo'n 1.500 Nm. Daarmee laat hij puur op vermogen de Formule 1-wagens al achter zich en ook de huidige snelste auto ter wereld, de SCC Tuatara , laat het afweten. De SCC Tuatara werd, na meerdere mislukte en ongeldige pogingen , afgelopen januari officieel bekroond tot de snelste auto ter wereld en haalde met zijn 1.750 pk een snelheid van maar liefst 455,3 km/u. Daarmee versloeg de SCC Tuatara de Koenigsegg Agera RS , die daarvoor de titeldrager was.
Als het aan Arrera ligt kan de SCC Tuatara dus niet lang genieten van zijn nieuw verkregen erepodium, want met zijn mega vermogen is het de bedoeling dat hij zichzelf over dat snelheidsrecord heen katapulteert. Eigenaar Qendrim Thaqi is het geniale meesterbrein achter het sci-fi achtige design van de SD+. De hypercar is compleet opgebouwd uit koolstofvezel en het ontwerp is gebaseerd op de Formule 1 auto's. De focus ligt dan met name op de aerodynamica, waar elk stukje van het exterieur aan bijdraagt.
Naast een bijzonder uiterlijk en een spectaculaire krachtbron heeft de SD+ ook een unieke naam. De S staat namelijk voor Skanderberg, een Albanese militaire commandant. De D staat voor het Romeinse cijfer wat zich laat vertalen naar het numerieke 500 en staat voor de snelheid waarmee deze snelheidsduivel over het asfalt raast. De + staat voor het ambitieuze doel om die 500 km/u te overtreffen. Of dat gaat lukken is nog even afwachten, volgens Arrera zal de SD+ volgend jaar gaan verschijnen.