Als er één merk is dat Le Mans ademt, dan is het Porsche wel. Maar we moeten ons schrap zetten, na 2025 stapt het Duitse performance-icoon uit de Hypercar klasse van het World Endurance Championship (WEC). Dat betekent automatisch dat Porsche niet langer meedoet voor de overwinning in de 24 Uur van Le Mans. Ja, je leest het goed, recordhouder Porsche zegt vaarwel aan wat lange tijd hun triomfgebied was. Waarom deze rauwe exit? Porsche noemt onderliggende problemen: tegenvallende verkopen van hun “gewone” auto’s, stijgende importtarieven (vooral in de VS), en de noodzaak om kosten te snijden, een ‘comprehensive realignment’, zoals het zo mooi heet. Daarnaast speelt ook het ongenoegen met de regels in het WEC mee. De Balance of Performance (BoP) waarvan Porsche zegt dat die hun 963 niet altijd recht doet, tegenover concurrenten zoals bijvoorbeeld Ferrari.
Wees gerust
Porsche verdwijnt niet helemaal van de racecircuits. Ze blijven actief in de IMSA (de Amerikaanse tegenhanger) met de Porsche 963, en ze zetten vol in op Formule E, de elektrische variant. Dus minder rondjes op Sarthe in een 963-Hypercar voor het fabrieksmerk, maar de strijd gaat door op andere podia.
Afscheid nemen
Voor Le Mans-liefhebbers is dit een mokerslag. Want dit was geen klein afscheid, Porsche won negentien keer de 24 Uur van Le Mans, meer dan welk ander merk dan ook. De legendarische Porsche 917, de
iconische 963, al die snelle rondes, technische innovaties, finishes in de schemering… Ze horen bij de mythologie van endurance racing.
Na 2025 is het doek gevallen voor Porsche’s fabrieksteam in de WEC Hypercar klasse. Ze trekken zich terug, maar hun erfenis blijft. En wie weet: dit einde is misschien wel het begin van iets nieuws. Misschien een elektrischer, efficiënter of slimmer racemodel. Maar één ding is zeker, de leegte die ze achterlaten op Le Mans zal flink gevoeld worden.