Hij is één van de meest controversiële radiomakers van ons land. Na zijn transfer is hij sinds oktober weer helemaal fris en fruitig dagelijks in de ochtend te beluisteren bij Radio Veronica. Wij spraken Giel Beelen over zijn overstap, de VeroniCalender, de toekomst van radio en wie na het vertrek van Edwin Evers de kroon opzet van de ochtendradio.
Yo Giel! Je zit nu alweer een paar maanden bij een nieuwe zender. Hoe bevalt het bij Radio Veronica?
Heel erg goed. Achteraf denk je altijd: dat had ik eerder moeten doen. Maar het is zo lekker om bij een club te zitten die weet waarvoor ze staan. Niet dat ik op handen hoef worden gedragen, maar het is wel lekker dat ze dingen van me aannemen op het gebied van muziek en radio maken. Het is ook heel gaaf om mee te denken over Radio 538 en Sky Radio, die net als Radio Veronica onderdeel uitmaken van Talpa Radio, en ook voor die stations dingen te verzinnen. Van te voren vond ik het hele Talpa Network redelijk abstract, maar als je er middenin zit merk je dat er echt een gedachte achter zit die mij heel erg aanspreekt. In mijn vorige werk liep ik af en toe tegen muren op. Hier wordt gedacht: ‘Wij maken content en dat serveren we op diverse manieren uit.
Veronica draait voornamelijk pop- en rockhits. Kun je je daar een beetje in vinden?
Ik krijg daar heel veel vrijheid in. Het is wel een stukje duidelijkheid dat ik voorheen miste. Als je van alles en nog wat draait is het ook wat onduidelijk wat voor product je bent. Hier is dat heel duidelijk. Heel soms zijn er grensgevalletjes. Die neem ik dan mee naar de luisteraars en vraag wat zij ervan vinden. Deze week heb ik zo’n plaatje getest. De nieuwe van Kovacs. Is een beetje dancy, maar dan krijg je ontzettend veel sms’jes van mensen die het helemaal te gek vinden.
Hoe stel je de muziek van de Ochtendshow samen?
Dat is eigenlijk zoals dat altijd gaat. Muzieksamenstellers maken een opzetje. Soms laat ik weten welke band ik heb of welke nieuwe platen ik wil draaien. Uiteindelijk bepaal je op het moment van de uitzending pas wat je draait. Je bekijkt ter plekke wat een goede volgorde is. Het kan afhankelijk zijn van mensen die jarig zijn, wat je luisteraars vinden, of iets in het nieuws zijn. Je laat het van het moment afhangen en in the end is dat wat radio zo krachtig maakt, dat het in het ‘nu’ is.
Je hebt al menig band op je speelplaats gehad. Welke artiest staat bovenaan je lijstje?
Ik zou heel graag Volbeat een keer willen ontvangen. Een Deense band die afgelopen weekend ook op Zwarte Cross stond. Zij zijn zo fucking goed. Het heeft iets heel simpels wat ik ook zo lekker vind aan bijvoorbeeld Status Quo. Het is heel toegankelijk en ook echt wel rock, maar zij mixen daar nog een lekkere Johnny Cash achtige country stijl in. Ik krijg er heel veel energie van. Ik ben er al een tijdje mee bezig om ze naar Veronica te laten komen, dus hopelijk gaat het er binnenkort eens echt van komen.
Jullie hebben net een kalender met mooie vrouwen uitgebracht. Dat kunnen we bij FHM natuurlijk alleen maar toejuichen. Hoe is dat zo ontstaan?
Ja, de VeroniCalender! Het is eigenlijk ontstaan toen ik Walk on girl Ashley Zaat aan de lijn had die ook in jullie FHM500 staat. Zij mocht geen Walk On girl meer zijn bij het darten. Ik vond dat echt gelul. Ik snap heus wel waar het vandaan komt en ik ben blij dat we in een nieuwe tijd leven, maar als vrouwen het zelf ook tof vinden om sexy op de foto te gaan of een loopje te maken, wat is daar mis mee? Zo kwamen we op het idee van een good old kalender. Met daarbij Kim Feenstra als fotograaf was de cirkel rond.
En voor een goed doel.
Yes, de netto opbrengst van de kalender gaat naar Free a Girl, een stichting die zich inzet om wereldwijd jonge meisjes te bevrijden die gedwongen worden tot prostitutie.
Wie staan er in?
Het zijn allemaal vriendinnen van de Veronica Ochtendshow. Ashley Zaat, waar het allemaal mee begon, mijn sidechick Frederique en Escha Tanihatu (de vrouw van VI’s huisband Danny Vera). Maar ook Celine Huijsmans, Sharon Pieksma, Genevieve Fox, Ellen Hoog, Linda Hakeboom, Anouk Hoogendijk, Birgit Schuurman, Sylvana IJsselmuiden en Suzanne Schulting. Echt een mooie line-up. Het idee van Kim Feenstra om alle foto’s in zwart-wit te doen, pakte briljant uit. Heel sfeervol, stijlvol en krachtig
Wat is je favoriete foto?
Ik denk die van Genevieve Fox. We waren in eerste instantie heel benieuwd hoe het zou uitpakken, maar het is een hele classy foto geworden, heel mooi. Als je me vraagt wat de lekkerste foto is, dan moet ik gaan voor Birgit Schuurman. Echt zo’n pin-up girl, met haar kont in de lucht. In dat zwart-wit knalt ze er echt uit.
Wat kost ‘ie?
Een tientje en alle opbrengsten zijn dus voor Free a Girl. Het is ook een verjaardagskalender, dus hij is voor eeuwig houdbaar. Je kunt ‘m bestellen op radioveronica.nl .
We hoorden iets over The Radio Project. Wat ga je hier doen?
Het is een dag waarop talenten zich kunnen laten zien, georganiseerd door Pierre Papa, hij heeft veel verstand van radio. Hij heeft mij gevraagd om te coachen en mee te beslissen over wie er door mogen in het traject. Ik vind dat echt ontzettend leuk om te doen. Bij Talpa Radio hebben we XM, The Talent Station, daar geef ik ook workshops. Het is supergaaf om je kennis te kunnen delen en te mogen zeggen wat jij vindt en denkt. Zodra ik iets kan bijdragen wil ik dat graag doen.
Wie is in jouw ogen het grootste opkomende radiotalent van Nederland?
Misschien een klef antwoord en ook met pijn in mijn hart, want ik wil haar écht niet kwijt, maar mijn sidekick Frederique vind ik echt heel goed. Ik heb veel vrouwen op de radio gehoord die ik niet zo goed vond. Frederique heeft nu een programma op XM en ik hoor daar echt iets in. Ze heeft een uitgesproken mening over muziek en is heel authentiek. Daarnaast is ze technisch heel goed: ze maakt goeie intro’s, vette doorstarts en laat platen mooi in elkaar overlopen. Ze heeft het allemaal. Zij is nu wel echt op een punt dat het me niks zal verbazen als zij ergens een ochtendprogramma gaat maken.
Met het vertrek van Edwin Evers barst de strijd om de kroon van de ochtendradio weer helemaal los. Wie geef jij de beste papieren?
Het zou ook voor de Veronica Ochtendshow veel kunnen betekenen, maar ik weet niet of er zo heel veel gaat veranderen. Als Edwin zometeen is gestopt zal een deel van zijn vaste luisteraars misschien overstappen naar een andere radiozender, maar ik denk dat Frank Dane, Edwins opvolger bij 538, de nummer 1-positie wel behoudt. Of tenminste dat hij die plek zoals nu blijft delen met Radio 2. Ik hoop natuurlijk wel dat er iets verandert, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik eigenlijk denk dat het allemaal wel meevalt. Iedereen was benieuwd naar wat er zou gebeuren als Evers zou stoppen, nu is het moment bijna daar en we gaan het zien.
Met streamingsdiensten als grote concurrent heeft radio het niet makkelijk. Hoe zie jij de toekomst van radio voor je?
Ik zie de toekomst wel rooskleurig in. Op een gegeven moment gaan we van al die schermen af, want dat kost te veel tijd en energie. Iedereen heeft straks een Google Home of Amazon Alexa ding in huis en dan verkrijgen we informatie via audio. Op die manier zal audiocontent de toekomst hebben. Je merkt het nu al met podcasting. Audio is het vriendje dat met je meereist terwijl je andere dingen kan doen. Er zullen wel veranderingen plaatsvinden, maar ik denk dat we een gouden tijd tegemoet gaan.
Hoe probeer jij jezelf constant te blijven vernieuwen?
Dat is voor mij een natuurlijk iets. Bijvoorbeeld met betrekking op de vorige vraag, als ik dan kijk naar Rob van Someren. Hij heeft, in zijn programma bij Radio 10, hele grappige rubriekjes, dat is zo duidelijk en tijdloos. Daar kun je altijd naar luisteren. Als je dat los zou kunnen luisteren dan kun je zelf een op maat gemaakt radioprogramma samenstellen. Met je eigen favoriete muziek, de moppen van Rob van Someren en een stukje podcast over het onderwerp dat jij interessant vindt. Wat Rob doet kan ik wat moeilijk doen, omdat ik ook rekening moet houden met het nieuws en artiesten die langskomen. Maar ik denk wel eens na over rubrieken die wat tijdlozer zijn om zo een nieuwe vorm van radio te kunnen maken. Dat zijn leuke dingen.
Is de Ochtendshow heel anders dan wat je eerst maakte?
Ja, ik ben een compleet nieuwe ochtendshow begonnen. Voorheen was er bijvoorbeeld nooit een andere stem te horen in mijn show. Nu heb je Frederique die gezellig meelult, de nieuwslezer en de luisteraars die een barkruk hebben. Voor mij een hele andere, heel gave manier van een ochtendshow maken. Hierdoor krijgt het veel meer sfeer. In dat opzicht ben ik voor mezelf een heel nieuw soort radio aan het maken. Ik merk ook dat het iedere dag een beetje beter wordt.
Je hebt in het verleden regelmatig stof doen laten opwaaien met ludieke acties. Is er iets waar je spijt van hebt?
Ik weet zelf altijd waar dingen vandaan komen en natuurlijk heb je van sommige acties spijt. In principe doe je iets met de gedachte dat het leuk is. Als heel veel mensen het dan niet leuk vinden, dan is het niet gelukt. Ik weet zelf altijd nog wel met welke intentie het is bedoeld. Ik heb dan geen spijt, maar wel heel jammer dat iets niet is gelukt.
Is er zo’n ludieke actie waar je heel positief op terugkijkt?
Het is lang geleden, maar waar ik trots op ben, zijn de uitzendingen voor de Dope Show waarin ik drugs gebruikte tijdens het radio maken. Dat was nog voor Spuiten & Slikken, dus daar was wel de nodige ophef over. Maar het was een hele goede manier van radio maken. Het was heel informatief waarbij we goede voorlichting gaven en ik kreeg heel veel reacties van mensen. Het mes sneed echt aan twee kanten: lol maken en informatief bezig zijn. Dat vind ik mooi.
internationaal een van dé zomerhits van dit jaar. Past ook wel in het lijstje met zomerhits als Despacito. In Europa is Jacky Chan van Tiësto in mijn ogen de zomerhit.
Wat is het beste festival van Nederland?
Ik denk toch gewoon Lowlands
. Pinkpop heeft altijd de A-namen en daar ging ik als klein jongetje naartoe, maar Lowlands heeft de diversiteit. Literatuur, wetenschap, gekke inspirerende dingen. Dat levert een heel open minded publiek op en een fantastisch sfeertje.
Welke buitenlands festival kun je iedereen aanraden en waarom?
SXSW in Texas. Dat is in maart. Wat je met Eurosonic Noorderslag in Nederland hebt, dat is SXSW in Amerika. Dus ook over de top groot. Heel Austin staat op z’n kop. In elk barretje waar een podium is, staat een band te spelen. Daar vind je de bands die dan nog klein zijn, maar twee jaar later stadions uitverkopen. Ik loop daar met m’n app van hot naar her te rennen. De hele stad is een festivalterrein.
Je hebt al zoveel gedaan en geprobeerd, wat staat er nog op je bucketlist om op de radio te doen?
Die bucketlist is er eigenlijk nooit. Het komt in me op en dan gaan we het gewoon doen, of niet. Er is nu wel iets wat ik wil gaan flikken, maar als ik het nu ga zeggen dan verkloot ik het. Het is niet in de lijn van het radiorecord, maar dit is echt extremer.
Spannend. Komen er de komende tijd nog leuke dingen aan?
Ik ben bezig met een rubriek die een beetje in de vergetelheid is geraakt: de Felicitering. Mensen kunnen iemand opgeven die jarig is of iets te vieren hebben, maar die ik wel eerst even in de maling ga nemen. Verder lijkt het me tof om klassieke versies van klassiekers te laten maken. Oasis van Wonderwall door een strijkorkest bijvoorbeeld. Dat kan volgens mij heel tof worden. En ikind de sportzomer altijd heel leuk. Met de Tour doen we bijvoorbeeld de favoriete muziek van de renners. Dan is het tijd voor vakantie en daarna komen we terug en begint het nieuwe seizoen met heel veel nieuwe albums en veel nieuwe artiesten op de Speelplaats.
Tekst: Chris Riemens
Openingsfoto: William Rutten