Bij een Nintendo-spelcomputer heb je een aantal zekerheden. Er komt een Zelda-game op uit, je kunt met diverse Nintendo-personages scheuren in een
Mario Kart-titel, en natuurlijk is er een spel met Mario in de hoofdrol.
De Nintendo Switch is nu een paar maanden uit en we hebben al een Zelda met The Legend of Zelda: Breath of the Wild, er is een Mario Kart-game in de vorm
van Mario Kart 8 Deluxe, en over een maand hebben we een Mario-game.
We hebben het dan niet over Mario Odyssey, die in oktober komt en een relatief traditionele Mario is met een hoop platformelementen. Nee, we doelen op Mario + Rabbids Kingdom Battle. Een game die niet door Nintendo zelf wordt gemaakt, maar door het Franse Ubisoft. In Parijs kregen wij de kans om een paar uur van
de game te ontdekken. Een ontdekkingstocht die alleen maar naar meer smaakt.
Speelt als XCOM
Het belangrijkste om te weten van Mario + Rabbids Kingdom Battle, is dat het een titel is die qua gameplay het meeste lijkt op XCOM. Net als in die game moet je in de verschillende gevechten die je voorgeschoteld krijgt op zoek gaan naar dekking. Vanuit die verdekte positie open je dan (om en om) het vuur op de vijanden, waarna het de beurt is aan hen om hetzelfde toen. Hoe beter je verscholen zit, hoe kleiner de kans is dat je wordt geraakt. De slimme speler zorgt er dan ook
voor dat hij in zijn beurten de tegenstanders zo goed mogelijk vanuit de flanken benadert, om vanuit die positie het vuur snel en makkelijk te openen. Het geeft voldoening als het jou lukt om in één beurt zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen, terwijl diezelfde vijanden in hun beurt jou eigenlijk niks kunnen doen vanwege jouw tactisch gekozen posities.
Diepgang en variatie
Wat de game echter heel sterk maakt, is dat er binnen de kortste keren diverse varianten komen op deze tactiek. De helden
van de game zijn (naast Mario, Luigi en Princess Peach) enkele Rabbids die zich in een pakje hebben gehesen van de bekende Nintendo-helden. Elk personage beschikt over diverse vaardigheden die je vrijspeelt in zogenaamde
skill trees . Zo kun je al heel snel naar een medestrijder rennen die jou vervolgens een zetje geeft, waarmee je bovenop een vijand springt en vervolgens achter dekking rent.
Het is een actie die extra schade aan de vijand oplevert. Ook krijg je te maken met speciale aanvallen of bonussen, zoals tijdelijk meer schade toebrengen wanneer je schiet, of het vermogen om je medestrijders te genezen. De mogelijkheden zijn zo uitgebreid, dat we ons kunnen voorstellen dat er straks tientallen manieren zijn om levels succesvol te voltooien.
En dat zorgt er weer voor
dat de game de potentie heeft om lang boeiend te zijn.
Visueel zeer aantrekkelijk
Met de gameplay zit het wel in orde en dat kan ook gezegd worden voor de presentatie van de game. Mario + Rabbids Kingdom Battle is een explosie van spetterende kleuren en vrolijke omgevingen. Het is een echte Mario-game, waarbij je bekende thema's tegenkomt en te maken krijgt met iconische vijanden.
Grappige momenten
Tot slot willen we nog kwijt dat de game grappig is geschreven. Er zitten diverse knipogen in naar het verleden van Mario, en dialogen tussen personages zijn meer dan oké. Het is niet de overdreven humor zoals we die van andere Rabbids-games kennen; het is meer subtiel. En dat zorgt er voor dat we daadwerkelijk plezier beleefde aan de dialogen.
Mario + Rabbids Kingdom Battle verschijnt op 29 augustus en wordt dan
exclusief uitgebracht op de Nintendo Switch .