1. Home
  2. Zo ben je elke dag om 15:00 uur klaar met werken

Zo ben je elke dag om 15:00 uur klaar met werken

23 jul 2021, 7:00 Uncategorized
annie spratt mchsqhxgzrq unsplash
"Doe wat je leuk vindt en je werkt geen één dag in je leven!" is een bekende uitspraak. Natuurlijk zijn er mensen die van hun droom hun beroep hebben gemaakt, maar in de praktijk werkt het vaak even net iets anders. Je baan kan vaak ook (vooral) bedoeld zijn om te sparen voor die toffe reis of die droomvilla. De maandag kan dan ook weer een flinke domper zijn. Ook het einde van de dag, wanneer je er al een hele dag zwoegen, brainstormen en werken op hebt zitten, kan soms vervelend aanvoelen. Je bent dan minder scherp en waarschijnlijk ook een beetje uitgeblust. Dit is behoorlijk zonde, want zo maak je onnodige fouten en maak jij je werk er niet leuker op.
Een goede reden dus om die werkdag op een efficiënte manier wat in te korten. Tot 15:00 uur flink doorknallen en daarna je dag afsluiten klinkt wel erg aantrekkelijk. Gelukkig zijn er meer dan genoeg tips te vinden om je werkdag inderdaad zo in te plannen.

1. Bewaar je vragen om in één keer te stellen

Het is logisch dat jij vragen hebt op de werkvloer. De neiging kan dan groot zijn om heel even naar je collega toe te lopen met die brandende vraag. Een zoom-meeting is zo geregeld en een mail met een vraag is ook zo gestuurd. Je krijgt weliswaar het antwoord op je vraag, maar efficiënt is het niet. Zeker niet als je een paar minuten daarna wéér een vraag hebt en een kwartier of half uur later óók weer. Als je hem andersom redeneert zou jij het waarschijnlijk ook niet relaxed vinden om constant uit je concentratie te worden gehaald. Een goede tip is dus om je vragen en bespreekpunten voor een langere tijd op te sparen. Zet ze bijvoorbeeld in een 1-op-1 lijst en spreek met je collega’s af wanneer jullie je concentreren en wanneer jullie tijd inlassen om vragen aan elkaar te stellen. Zo voorkom je dat je zelf steeds uit je concentratie wordt gehaald, of dat je de ander teveel stoort.

2. Doe eerst je ‘kikkertaak’

Een kikkertaak is eigenlijk een net woord voor die rot-taak waar je het meeste tegen opkijkt en waar je het minste zin in hebt. De term komt van de Amerikaanse schrijver Mark Twain. Hij zei dat je het beste een kikker kan doorslikken aan het begin van je dag, zodat de rest van die dag meevalt. Met andere woorden: stel die vervelende klussen niet (te lang) uit. Doe je dat namelijk wel, dan stapelen die zich vervolgens aan het einde van de dag op. Door juist de lastige taken als eerste te voltooien, hou je aan het einde van de dag meer ruimte over en sluit jij je dag af met relatief rustige en chille taken. Hier word jij uiteindelijk ook stukken vrolijker van.

3. Hou tijd voor geklooi dat tussendoor binnenkomt: ‘klooitijd’

Vaak komen er op een dag plotselinge nieuwe taken bij, geven mensen je een update of heb je zelf opeens een nieuw idee. Allemaal dingen waar je ‘iets’ mee moet. Dat kan voor onrust zorgen en zorgen dat je niet weet wanneer je ze moet aanpakken. Ze houden ons af van ons doel en onze planning, maar je kunt ze ook niet negeren. Probeer daarom specifieke momenten uit te kiezen om concreet aan de slag te gaan met al die extra dingen die je werkdag binnen zijn geslopen. Ga dus niet zomaar wat klooien, maar zorg juist dat dat geklooi wordt opgelost, door je handen uit de mouwen te steken en de focus op deze onderwerpen te leggen.
Los van deze 3 tips zijn er nog veel meer tips te vinden om alles uit jouw werkdag te halen. Tijdsmanagement, efficiënt te werk gaan en de juiste aanpak zorgen ervoor dat jij echt al om 15:00 uur klaar kan zijn. Een wel héél aantrekkelijk vooruitzicht. Je leert er alles over in het boek Tijdwinst – Elke dag om 15:00 uur klaar van Björn Deusings.
Delen met
Ook interessant