Een geel sappie met een prachtige witte kraag, ijskoud en zo uit de tap. Van een glas Heineken gerstenat gaat menig mannenhart sneller kloppen. Door je jaren heen is het geliefde drankje alleen wel aardig in prijs gestegen. Waar je in 2016 nog voor ongeveer €2,50 een biertje had, betaal je nu al snel €3,50. Dat maakt een rondje halen toch net effe minder aantrekkelijk.
We moeten je teleurstellen, want het goudgele goedje gaat je nog meer centen kosten. Bedenk dus maar vast waar je op gaat bezuinigen!
Heineken verhoogt per 1 januari de prijzen van bier en cider. Voor horecaklanten gaat de prijs gemiddeld 10,7% omhoog. Het is niet de eerste keer dat het biermerk zijn prijzen verhoogt. In januari en augustus gebeurde dit ook al. In een brief aan ondernemers schrijft het biermerk dat dit vooral komt door de wereldwijde kostencrisis.
In iedere tak van het merk is deze stijging voelbaar. Of het nu gaat om transport, grondstoffen of verpakkingsmateriaal. Van grond tot mond wordt de productie duurder. Een deel van de stijgende kosten berekent het merk niet door. Om alle extra kosten voor meneer en mevrouw Heineken te houden, is ook geen optie.
Aangezien de boosdoener van de kostenstijging de wereldwijde kostencrisis is, is Heineken ook niet de enige bierfabrikant die hier last van heeft. Ook concurrent Grolsch geeft aan de prijzen te verhogen. Hoeveel biercentjes je nodig gaat hebben voor een pilsje blijft een vraag. Het is aan de kroeg te bepalen hoeveel een pilsje van de tap gaat kosten. Het is te hopen dat het meevalt, want bij één pilsje blijft het vaak niet. Hij en ik nemen elke keer een nieuwe, na elke keer een nieuwe is er Heineken!