De Continental GT. We hebben het niet over een poepchique Bentley, maar over de gelijknamige beauty van Royal Enfield. De Royal Enfield Continental GT 650 is een schitterende moderne tweewieler in een klassiek jasje. Precies the way we like it.
“Wát een prachtige motor”, zegt een enthousiaste mevrouw als we afstappen bij ons hoofdkwartier. “Royal Enfield, jaaa!”. Madame heeft er verstand van. Royal Enfield is een klassieker in de motorwereld. Die gaan al heel wat jaartjes mee, want nog voor de start van de Eerste Wereldoorlog hebben de Britten al hun eerste motorfiets gebouwd. Het ondernemende duo Bob Walker Smith en Albert Eadie winnen een contract voor de levering van precisieonderdelen aan de Royal Small Arms Factory van Enfield. Als eerbetoon wordt hun eerste fiets omgedoopt tot Royal Enfields.
Dat was allemaal in 1893. Om maar even aan te geven dat we hier te maken hebben met een historisch merk der motorfietsen. We maken even een sprongetje naar de huidige tijd, maar met een andere twinkslag naar het verleden, want met de looks van de Royal Enfield Continental GT 650 borrelen zware sixties vibes omhoog. Dit is het café racer stijltje waar wij heel lekker op gaan. Fraaie kleurencombinatie ook, dat zwart met goud. We zien het goud terugkomen in de tank en in de schokdempers achter. It’s all in the details, dat zie je maar weer. De twee chromen pijpen aan beide kanten, de 18’’ spaakwielen en de optionele zijspiegeltjes maken de looks helemaal af.
Waar de stoere custom cafe racers vaak tientallen jaren oud zijn (en dus motorisch voor wat frustraties kan zorgen), daar heb je dit probleem bij de Royal Enfield Continental GT 650 niet. Hier zit je op een spiksplinternieuwe 650 cc sterke parallel twin, ontworpen door Harris Performance. Een strak, soepel en vlot blok, ondanks dat ‘ie ‘maar’ 47 pk levert. Bijkomend voordeel van de 47 pk is dat dit het maximum toelaatbare vermogen voor een A2 rijbewijs is. Daar kunnen de jonge motormuisjes weer de sappige vruchten van plukken.
Het is op papier niet een indrukwekkende hoeveelheid trappelende paarden, maar toch heb je nooit het gevoel dat je een tekort hebt aan vermogen. Dat komt ook doordat 80% van het vermogen al beschikbaar is vanaf 2.500 tpm én ‘ie minder dan 200 kilo schoon aan de haak weegt. Hij trekt dan ook probleemloos door naar 160 a 180 km/u en ook op die snelheid heb je nog een heel safe en betrouwbaar gevoel. Geen gekke trillingen of andere strapatsen, maar steady op de weg. Sowieso is het een motor die heel lekker stuurt. Het is natuurlijk niet een bike die is ontworpen om constant richting maximum snelheid te jagen, maar een echte cruiser. Perfect voor de relaxte zondagse ritjes over de knappe buitenweggetjes van ons land. Maar ook als woon-werk verkeer functioneert ‘ie uitstekend. En wat een aanspraak krijg je met deze machine. Als we op zondag een ritje willen maken stopt er eerst een nieuwsgierige fietser om uitgebreide complimenten te geven. Als we met hem staan te praten krijgen we nog een duimpje van een gast die de hond uitlaat. En op het moment dat ze hun weg weer vervolgen en wij toch echt eens op willen stappen, stopt er een automobilist die z'n raampje opendraait om te vragen wat voor motor dit is en ook helemaal lyrisch is over de looks. Met de Contintental GT haal je een echte eyecatcher in huis. Laten we eerlijk zijn: dat vinden we allemaal leuk.
Als je nagaat dat je dit prachtige exemplaar al gloednieuw kunt kopen vanaf € 8.200,-, dan kun je wel raden dat wij zeer enthousiast zijn over de Royal Enfield Continental GT 650. Met z’n voortreffelijke klassieke looks, fijne rijeigenschappen en vlijmscherpe prijs heb je hier echt een prachtig exemplaar te pakken. Het is een motor zonder poespas of technologische snufjes, maar wat heb je nou helemaal nodig? Een mooie motor, stoere outfit en idyllische landweggetjes. Gelukkiger kan je ons niet maken.
Meer info over de Royal Enfield Continental GT 650 vind je op royalenfield-benelux.nl
Motor: Luchtgekoelde staande twin, 4 takt
Cilinderinhoud: 648 cc Vermogen: 47 pk
Gewicht:198 kilo Topsnelheid: Snel genoeg voor post van het CJIB
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 12,5 liter
Prijs (vanaf): €8.199,-
Tekst: Chris Riemens Foto's: Niek Fillipo