Laat de naam MV Agusta vallen en onze oogjes beginnen eigenlijk al direct te twinkelen. Ze fabriceren niet alleen racemachines, ook aan de forenzen wordt gedacht in de vorm van de MV Agusta Turismo Veloce 800. Die naam rolt in elk geval alvast lekker over de tong, maar hoe rolt deze Italiaanse tourer over het asfalt?
Met de F4, de Dragster en de Brutale 1000RR (waarover binnenkort meer) heeft MV Agusta bloedsnelle wapens in de garage staan. Snelheid is natuurlijk leuk, maar sommige motorrijders hebben ook nog andere eigenschappen op het wensenlijstje staan. Omdat ze gewoon elke dag van huis naar het werk moeten tuffen, bijvoorbeeld.
Speciaal voor de mensen die snelheid en comfort willen combineren hebben de signores uit Varese deze MV Agusta Turismo Veloce 800 ontwikkeld. Een bijzonder model, want het is voor het eerst dat de Italianen zich in dit segment begeven. Het woord Veloce herken je misschien wel van Lamborghini (met hun Aventador SV - SuperVeloce). Het zal je niet verbazen: Veloce betekent snelheid. Turismo Veloce is dus Italiaans voor ‘snelle tourer’. Of zoals ze ‘m in de markt zetten: ‘The tourer with a racing spirit’. Een punchline die ons als muziek in de oren klinkt.
In 2013 werd ‘ie op de befaamde EICMA beurs in Milaan voor het eerst aan de wereld getoond, maar het duurde even voordat ‘ie daadwerkelijk in productie kon. Gelukkig zijn we een paar jaar verder en kunnen wij op deze Italiaanse hogesnelheidscruiser stappen. In navolging van de Royal Enfield Himalayan moeten we ook op dit exemplaar onze liezen een beetje oprekken en opstappen als een veredelde hordeloper. Dat zit ‘m dan toch in de zijkoffers. Nog één motor met koffers en we melden ons aan bij de plaatselijke atletiekvereniging. Over die koffers gesproken: die zijn zeer praktisch. Met 900 mm niet eens zo heel breed trouwens, flink smaller dan concurrentie als een 1250 GS. Daardoor kun je ook prima door de file rijden, zonder dat je een spiegel eraf tikt. De inhoud van 30 liter is ook super, zo kun je er makkelijk een extra helm in kwijt. Geloof ons, da’s heel handig. Kan bijzonder goed van pas komen als je een date thuis wil ophalen, bijvoorbeeld. In de andere koffer prop je een rood-wit geblokt kleedje met de inhoud van een picknickmand, je rijdt naar een romantisch plekje en je date is eigenlijk al geslaagd voordat ‘ie goed en wel begonnen is.
De looks van de motor kunnen ons ook zeer bekoren. Voor een tourer is ‘ie echt slank en afgetraind, wat ook wel blijkt uit z’n gewicht van 191 kilo. Met z’n rood-zwarte kleurstelling kun je hier prima mee aankomen bij het complex van AC Milan. Mocht je toch liever iets anders prefereren, dan kun je ook voor pearl white / metallic matt grey gaan, maar wij zouden lekker voor fire red gaan. Wat valt verder op? Z’n robuust ogende buizenframe, de felle blik in z’n LED-ogen en de weergaloos ontworpen trapeze uitlaat (drie stuks), dat zo kenmerkend is voor MV.
Hartstikke leuk om naar te kijken, nog veel leuker om te rijden. De Turismo Stradale is voorzien van een driecilinder met 800cc, goed voor 110 pk. Nou, dat wil wel. Is echt serieus snel. De top zou liggen op 240 km/u, we kwamen al heel rap bij de 2 in de buurt, dus dat geloven we wel. Met name vanaf de 5.000 toeren kleunt het koppel er echt in en vliegt ‘ie er vandoor. Dat gaat bovendien gepaard met een heerlijk venijnig, scherp en fel geluid. Zoals je mag verwachten van een motor die zich aanprijst als tourer met racing spirit. Daarbij toont het windscherm z’n waarde. Ga je erachter op je tank liggen, dan heb je helemaal geen last meer van de wind en spuit je er vandoor.
Met de combinatie van verfijnde looks, puike rijeigenschappen, comfort en snelheid hebben we hier een bellissimo motor te pakken, waar bovendien alles op en aan zit. Je kan kiezen uit verschillende rijmodi (Touring, Sport of Rain), of je past ‘m helemaal naar eigen smaak aan in custom mode. Dat alles wordt getoond op het fraaie TFT kleurenscherm. Naar onze smaak ga je niet snel een mooiere tourer vinden. Als je nagaat dat 'ie ook nog voor 17K is op te halen, dan moet je onderkennen dat dit een vlijmscherpe deal is. Om MV Agusta betaalbaarder te maken, hebben de Italianen speciaal de Rosso lijn in het leven geroepen. Die kun je vervolgens zelf weer aankleden (met bijvoorbeeld een up & down quickshifter) naarmate je portemonnee het toestaat. Wij vinden dan een kleine 17K echt een zeer aantrekkelijke deal. Wij hebben weer iets om voor te sparen!
Meer info over de MV Agusta Turismo Veloce 800 vind je op mvagusta.com .
Motor: driecilinder lijnmotor Cilinderinhoud: 798 cc
Vermogen: 110 pk Koppel: 83 Newtonmeter
Gewicht: 191 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 22 liter Prijs (vanaf): €16.189,-
Tekst: Chris Riemens Beeld: Niek Fillipo