200 pk sterke Kawasaki Z H2 geeft nieuwe dimensie aan het begrip snelheid

12 aug 2020, 18:00 Machines
kawasaki z h2 fhm03

Alsof het nog niet warm genoeg was, gingen we in deze hittegolf op pad met de Kawasaki Z H2. Japanse heng heng to the max, want een super naked a 1.000 cc met supercharger, die een ontzagwekkende 200 pk levert. Het begrip ‘kruisraket’ nemen ze bij Kawa heel letterlijk.

Na de Z900 en de Z1000R is het voor FHM nu het moment om het topmodel uit de Z-klasse te testen. We zullen eerlijk zijn: op voorhand waren we toch lichtelijk nerveus. Niet per se van angst (oké, een beetje dan), maar vooral van opwinding. 200 pk op een motor van 239 kilo, dat is geen kattenpis. Het zorgt voor een pk-gewichtsverhouding van 837 pk op een gewicht van 1000 kilo. Ter vergelijking: een 3,5 miljoen euro kostende Bugatti Chiron komt uit op pk-gewichtsverdeling van 724 pk.

kawasaki z h2 fhm13
Foto: Roel van Koppenhagen

Een bike om met fluwelen motorhandschoentjes aan te pakken, want de Japanse raket profileert zich als de dikste naked ooit. Het begon vijf jaar geleden met de introductie van de Kawasaki Ninja H2R . De superbike met 326 pk op een gewicht van 216 kilo (nu we toch bezig zijn: pk-gewichtsverdeling van een absurde 1.509 pk). De belangstelling was zo massaal en positief, dat Kawa besloot door te pakken en de koning van de apenrots in het land der naked bikes ontwikkelde: de Z H2.

Showpony

Het is duidelijk de stoerste broer van de Z-familie, waarbij alles nog wat dikker en groter is aangezet. Wij zitten op een uitvoering in de fraaiste kleurencombinatie met het karakteristieke Kawa-groen (meerprijs €650), zwart en antraciet. De showpony factor van de Kawasaki Z H2 is hoog. Verder zit aller erop en eraan wat je van zo’n beest mag verwachten. Volledige LED-verlichting, mooi TFT scherm, Up/down Quickshifter, Brembo remklauwen, cruisecontrol en andere hulpsystemen als traction control, intelligent ABS-systeem, cornering management, wheelie control en keuze uit verschillende rijmodi. In alles straalt dit apparaat uit dat ‘ie op aarde is gezet om te vlammen. Het levert ook opvallend veel positieve complimentjes en duimpjes op bij het stoplicht. ‘Dikke Kawa’, ‘Mooi ding man’, ‘Vette motor!’ zijn zomaar een paar opmerkingen die we hoorden op een dagje toeren. Niet alleen de liefhebbers herkennen dat dit een bijzondere motor is, ook de leek ziet het er aan af.

"Je kunt maar blijven gaan. En gaan. En gaan. En gááááán."

De thermometer mag dan een ruime 30 graden aangeven en we vallen per uur een kilo af in ons leren motorjack, maar dat mag de pret geenszins drukken. Onze lichte nervositeit heeft al snel plaatsgemaakt voor een brede glimlach in de helm. Hoewel de bike is voorzien van een enorme bak vermogen, is ‘ie zeer smooth afgesteld. Daardoor is hij ook prima rustig en relaxed te besturen. Z’n rijgedrag is niet nerveus of onrustig, wel stabiel en vlijmscherp. Als je net je roze kaartje met de nummer A hebt opgehaald dan zou je hier ook prima mee overweg kunnen, maar het is natuurlijk niet bepaald een instapmodelletje. Als je de gashendel optrekt gaat het zo snel zo bi-zar hard. In z’n eerste versnelling haal je al 115 km/u. Wheelies zijn uiteraard een fluitje van een cent. Ook in z’n derde versnelling bij 120 km/u. Met name boven de 6.000 toeren (tot de max van 11.500 tpm) komt de Kawa echt van god los. Op een motor heb je sowieso al een extra hoge snelheidsbeleving, maar dit is echt next level. Dankzij de subliem werkende quickshifter verlies je geen tijd met koppelen en kun je maar blijven gaan. En gaan. En gaan. En gááááán.

Sound

Ah ja, en het geluid. Met name die supercharger heeft een bijzondere sound. Wij krijgen er een heel sterk Jurassic World gevoel bij. “Tjirrrrrrrp, tjirrrrrrrrrrrrrrp”. Alsof er een hongerige Tyrannosaurus Rex op jacht gaat. In combinatie met de fel snerpende viercilinder en de Akrapovic uitlaat zorgt het voor een venijnige, maar ontzettend lekkere mechanische symfonie. Daarbij speel jij voor dirigent en dient je rechterpols als dirigeerstok die het orkest aanstuurt.

When Lambo

We rijden een mooie route van Amsterdam, Haarlem, Aerdenhout, Vogelenzang, Noordwijkerhout, Wassenaar, Leiden, Rijpwetering helemaal langs de Ringvaart omhoog helemaal tot aan Schiphol-Rijk, om daar weer de A10 richting hoofdstad te pakken. Op gegeven moment valt ons oog op een kneiterdikke matzwarte Lamborghini Aventador die vooraan staat te wachten bij het stoplicht. Die zie je niet zo snel in het wild, en een motor heeft het voordeel dat je 'm er zo achter kunt zetten. Dus je snapt dat wij hier even achteraan gaan. Als we allebei de ruimte hebben trekt hij z’n V12 met 700 pk vol open. Het zegt genoeg dat het voor de Kawasaki Z H2 geen enkel probleem is om de Lambo bij te houden. Dit zijn de momenten waar de petrolhead een nat broekje van krijgt. Genieten in optima forma.

Het maakt de Z H2 tot de ultieme naked bike. Een veelzijdige motor voor de daredevil die niet vies is van een beetje pronken. Maar vooral een super naked voor iemand die op zoek is naar spektakel, sound en sensationele snelheid, maar tegelijkertijd ook smooth en easy te besturen is. Met een vanafprijs van €19.999 is de Kawasaki Z H2 bovendien best wel scherp geprijsd, als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt. Typisch gevalletje van shut up and take our money.

Check ook ons Instagram Story verslag van de Kawasaki Z H2. Meer info of proefrit aanvragen doe je via kawasaki.nl .

Specs Kawasaki Z H2

Motor: 4 cilinder met supercharger
Cilinderinhoud:
998 cc Vermogen: 200 pk

Koppel:137 Newtonmeter / 8.500 tpm Gewicht: 239 kilo

Topsnelheid:299 km/u Remmen: Brembo M4

Banden (voor):Pirelli Diablo Rosso III 120/80 Banden (achter): Pirelli Diablo Rossi III 190/55

Wielbasis:1455 mm Brandstofcapaciteit: 19 liter

Prijs (vanaf):€19.999 (zwart) €20.499 (rood frame)

€20.649 (groen frame)

Gallery

Credits

Tekst: Chris Riemens Foto's: Roel van Koppenhagen

Delen met
Ook interessant