Onlangs zag je ons al heel enthousiast op de Aprilia RS 660 zitten, maar we namen die dag nog een Italiaanse beauty mee uit Piaggo’s Hollandse hoofdkwartier in Breda: de Aprilia Tuono 660. Is dit waar het woord bellisima vandaan komt?
Mocht je dat stuk hebben gelezen, dan zal je niet zijn ontgaan dat we de loftrompet hebben afgestoken over de RS 660. Een heerlijke machine met fantastische looks. De Tuono 660 kun je zien als z’n kale broertje: onderhuids is het nagenoeg dezelfde machine, maar dan uitgevoerd als naked versie. Uiteraard liggen bepaalde accenten anders. Gaan we je uitleggen.
De Tuono 660 is naamgenoot van de welhaast iconische Aprilia Tuono V4 1100 Factory. Een van de meest beestachtige motoren die je kunt kopen, want met een vermogen van 175 pk is het een van de krachtigste (en beste) naked bikes in de game. Maar niet iedereen zit te wachten op meer pk’s dan goed voor hem of haar is. Dus besloot Aprilia een zwangerschap in gang te zetten van een klein broertje, die weer heel veel overeenkomsten heeft met z’n neefje, de RS 660. De Tuono en de RS 660 hebben hetzelfde gewicht, een identiek motorblok, met hetzelfde koppel (maar gek genoeg wel 5 pk minder) en dezelfde brandstofinhoud. Wat maakt ze dan anders? Allereerst de looks. Er zijn nog steeds overeenkomsten (zoals die toffe LED-verlichting voorop), maar dit is op ’t oog natuurlijk een compleet andere motorfiets. Bij de Tuono zie je ook weer de duidelijke karakterkenmerken van Aprilia, zeker in de clubkleuren rood-zwart en die letter A die pontificaal op de zijkap staat. Een prachtig thuistenue van de Italianen, waarbij het land van herkomst nog even trots wordt geaccentueerd door de welbekende tricolore tussen de voorlichten en op de kappen onder de tank. De Aprilia Tuono 660 is een prachtige machine die snelheid uitstraalt. Het bevestigt weer eens dat we design wel aan onze bevlogen vrienden uit het land van de laars kunnen overlaten. Een ander facet wat de Tuono 660 niet heeft ten opzichte van z’n neef, is een quickshifter en bochtenverlichting. De quickshifter is overigens wel beschikbaar als accessoire. Ook een verschil is de rijhouding. Bij de Tuono zijn de voetsteunen wat lager en meer naar voren geplaatst en je zit meer rechtop. Het gevolg is dat je iets comfortabel in het zadel zit.
Het moge duidelijk zijn dat we fan zijn van die stoere LED-verlichting voorop. Maar als we iets te mauwen hebben dan is het de plek waar het grootlicht bevestigt zit. Dat zorgt er namelijk voor dat we meerdere keren per ongeluk met ons groot licht aan het seinen zijn, effe opletten dus. Nu we het toch over de verlichting hebben, wel heel chill vinden we de functie dat de knipperlichten automatisch weer uitgaan en dat de verlichting automatisch aangaat als het donker wordt. Verder zit er ook Aprilia Emergency Braking op, wat inhoudt dat bij extreme remacties de knipperlichten automatisch aan en uit springen.
Van de lichtflitsen naar de donder, want Tuono betekent ‘donder’ in het Italiaans. Een naam die is treffend gekozen. Voor een motor in het middensegment is ‘ie echt heerlijk snel. Met 183 kilo is het natuurlijk een lichtvoetige machine en in combinatie met dat felle, scherpe motorblok heb je een heerlijke combinatie van power en wendbaarheid te pakken. Helemaal lekker dat je ‘m tot hoog in de toeren (11.500 tpm) kunt jagen. Het levert een snelheidsgevoel op om vrolijk van te worden. De Tuono 660 is als een cheetah op de savanne van het Kruger National Park: speels, bewegelijk en snel. Dankzij z’n fijne stuurwerk kun je ‘m op de centimeter op het wegdek plaatsen. Het maakt de Aprilia zo uitdagend en leuk om op te rijden. Dit is een motor die je mee moet nemen naar de Eiffel of naar de bergpassen in Zwitserland, want in die kronkelende paadjes gaat ‘ie zich helemaal als een vis in het water voelen.
Natuurlijk is z’n grote broer met 175 pk een verschrikkelijk brute machine, maar als het puur op rijplezier aankomt dan vinden wij dat je met de Tuono 660 een betere keus maakt. Hij boezemt iets minder angst en ontzag in, waardoor je meer fun kan halen uit de handling. Dat zal waarschijnlijk niet gelden voor MotoGP-coureurs als Aleix Espargaro of Lorenzo Savadori, maar wel voor de recreatiemotorrijder die wij zijn. En dan te bedenken dat dit de helft van het geld kost van de 1100 V4. Deze bike heeft zo’n ontzettend hoge money-fun factor. Nu hoef jij alleen nog te kiezen waar je smaak naar uitgaat: ga je voor racy met de RS 660 of voor de stoere naked bike in de vorm van de Tuono 660? Weet je wat, doe ze allebei maar.
Meer info of een proefrit aanvragen voor de Aprilia Tuono 660 doe je op aprilia.com .
Motor: vloeistof gekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 659 cc Vermogen: 95 pk
Koppel: 67 Newtonmeter bij 8.500 tpm Gewicht: 183 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 15 liter
Prijs Aprilia Tuono 660: €11.950,-
Tekst + foto’s: Chris Riemens