Hoe Lamborghini oprichter van boer naar autogigant ging

Wij gaan altijd lekker op het spreekwoord: wie goed doet, goed ontmoet. Dit was precies het verhaal bij het ontstaan van het superbekende merk Lamborghini. Voor het ontstaan van dit merk was namelijk eerst een crash nodig met de baas van momenteel hun grootste concurrent, Enzo Ferrari.

De ontstaansgeschiedenis van Lamborghini is een erg bijzonder verhaal. Het sportautomerk is namelijk ontstaan om de baas van Ferrari terug te pakken. Ferruccio Elio Arturo Lamborghini, de oprichter van het merk dat nu zijn achternaam draagt, reed eerst zelf een Ferrari.

Ferruccio Elio Arturo Lamborghini

De jonge Ferruccio groeide op in Noord-Italië. Hij ging naar Bologna om te studeren en moest in 1940 aantreden voor het Italiaanse leger in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens deze tijd was hij al bezig met het onderhouden van alle rollende voertuigen van de krijgsmacht. Na de oorlog opende de Italiaan een werkplaats dichtbij zijn geboortedorp. Toen hij geld begon te verdienen, kocht Ferruccio zelf Ferrari auto’s om in te rijden. Hij hield namelijk van snelheid. Toen hij vaak problemen had met de koppeling in deze auto’s vroeg hij een gesprek aan met Enzo Ferrari. Toen Ferruccio zijn hulp aanbood aan de baas van het inmiddels wereldbekende Ferrari, schoot dit in het verkeerde keelgat. Enzo Ferrari gaf aan dat de Italiaan nooit fatsoenlijk een Ferrari zou kunnen rijden.

Ontstaan Lamborghini

Ferruccio Lamborghini besloot het heft in eigen handen te nemen. Hij nam zijn Ferrari mee terug naar zijn werkplaats en nam de auto eens flink onder handen. Met een paar aanpassingen liet hij de auto op zijn top al snel 25km/u harder lopen dan ‘originele’ Ferrari’s. Het bedrijf Lamborghini groeide snel en werknemers vertrokken van Ferrari om voor de concurrent te gaan werken. De opmerkelijkste auto die het nieuwgeboren merk introduceerde was de Miura P400.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Spaghetti Drivers ® (@spaghettidrivers)

Hierbij debuteerde Lamborghini met een motor achter in de auto, dit was een grote stap voor de automarkt. Ferrari volgde dit voorbeeld niet op en produceerde hierna een auto met gelijkwaardige motor, die lag echter nog voorin de auto. Tegenwoordig is Lamborghini onderdeel van de Volkswagen Group. Dit samen met een aantal andere bekende sportautomerken zoals Buggati, Porsche, Bentley en Audi.

Reageer op artikel:
Hoe Lamborghini oprichter van boer naar autogigant ging
Sluiten