Alsof die dagelijkse vertragingen nog niet genoeg waren, komt de NS met nieuws waar zelfs de stiltecoupé niet stil van blijft: treinkaartjes worden per 1 januari 2026 gemiddeld 6,5% duurder. Dat is de grootste stijging in jaren. De NS noemt het zelf een “onhoudbare situatie”. Door de stijgende kosten en het uitblijven van een structurele financiële deal met de overheid moet de spoorvervoerder ergens die gaten vullen. En raad eens wie die rekening mag betalen? Juist, wij. Prijsstijgingen all across the board
De NS wilde de prijzen eigenlijk met zo’n 12% verhogen, maar na overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is dat verspreid over meerdere jaren. Klinkt sympathiek, maar ineens 6,5% blijft een flinke klap. De verhoging is een mix van inflatie, oude prijsstijgingen die zijn uitgesteld en een beetje “sorry, maar het moet nu eenmaal”-beleid.
En het houdt daar niet mee op. De prijs van een OV-fiets gaat ook omhoog van 4,65 euro naar 4,80 euro per dag. Geen ramp, maar toch weer die paar muntjes extra uit je broekzak. Vergeet je uit te checken? Dan hakt de NS er ook even in, de boete stijgt namelijk van 20 euro naar 33,30. Dat is bijna een retourtje Amsterdam–Rotterdam aan spookkosten.
NS ontevreden over abonnementen en eerste klas
Vanaf februari 2026 kun je ook gedag zeggen tegen de abonnementen Weekend Voordeel en Altijd Voordeel. Volgens de NS zijn reizigers “in de war” van het aanbod. Wat eigenlijk betekent: we gaan het simpeler maken, maar jij mag daar wel iets meer voor betalen.
Ook opvallend is dat de eerste klas doordeweeks relatief duurder wordt, maar in het weekend juist iets aantrekkelijker. Dat is geen teken van liefde, maar een poging om de lege stoelen daar op te vullen. Dus mocht je in het weekend indruk willen maken op je date met wat extra beenruimte, dan is dit je kans.
De reiziger betaalt de rekening
Reizigersvereniging Rover is, op z'n zachtst gezegd, not amused. Volgens hen legt de NS de tekorten bij de reiziger neer, terwijl het Rijk eerder geld beschikbaar stelde om prijsstijgingen te dempen. Die steun is nu weg, en dat voel je. Rover waarschuwt dat de trein zo steeds minder betaalbaar wordt voor gewone reizigers. En dat is precies waar het pijn doet. Reizen met de trein was ooit de duurzame, relaxte optie. Nu voelt het steeds meer als een luxeproduct. Voor hetzelfde geld kun je bijna een weekendje weg… als je dan maar niet met de trein gaat.
De NS kan het mooi verpakken, maar feit blijft dat de trein een stuk duurder wordt, en wij daar de pineut van zijn. Of je nu een vaste forens bent of alleen in het weekend richting schoonfamilie hobbelt, die paar procent extra ga je echt wel merken. Zijn wij toch even extra blij dat de goedkopere
FlixTrain de NS binnenkort van haar klanten komt afhelpen.