Bij de release van de Aprilia RS 660 waren we al heel erg benieuwd naar hoe die er in het echt uit zou zien, en nog belangrijker: hoe die rijdt. Na een weekendje ermee op stap te zijn geweest kunnen we wel concluderen dat ‘ie de toch al hoge verwachtingen heeft overtroffen. ‘Eyy dikke
motor mattie, doe wheelie dan!’, wordt er vanuit het raampje naast ons naar ons geroepen als we even stoom staan af te blazen voor het stoplicht. Het geeft gelijk weer dat dit een machine is die indruk maakt op de rest van het verkeerdeelnemersveld. Het is dan ook een motor die waanzinnig goed is gelukt. Wat ons betreft een van de mooiste nieuwe
motoren die in de afgelopen jaren het levenslicht heeft gezien. Natuurlijk is dat ook een kwestie van type en smaak, maar wij gaan nou eenmaal lekker op snel ogende buikschuivers.
Kleurrijk figuur
Belangrijke factor waarmee die indruk maakt is de brute kleurencombinatie van geel met rood. Bij de introductiefoto’s leek het meer een soort fluorescerend geel te zijn, maar in de praktijk is het gewoon knalgeel, zoals je op een Lambo wel eens aantreft. Acid Gold , noemen ze het bij Aprilia. Tel daar het Ferrari-rood van de velgen en vering bij op en je snapt dat dit een eyecatchende combo van jewelste is. Echt heel erg bruut. Natuurlijk kun je ook voor iets minder kijk-mij-eens-kleurtje gaan, maar de RS 660 komt wat ons betreft het beste tot z’n recht in dit felle kleurtje. Mocht het toch iets te veel voor je zijn, dan kun je ook voor Apex Black of Lava Red gaan. Andere ding dat we tof vinden is bijvoorbeeld de batch onder het contact met ‘54 World Titles’ waarmee trots wordt aangegeven dat Aprilia een grote speler is in de motorsport. Ook het Italiaanse vlaggetje voorop zijn subtiele details die wij op waarde weten te schatten. Ook vet: de LED-verlichting voorop. Het geeft ‘m een ontzettend venijnige smoel en zeker als de nacht is gevallen ziet dit er gruwelijk uit. Sowieso is het lijnenspel van de RS 660 zeer strak en vilein ontworpen. Hij ziet er snel, stoer en gevaarlijk uit. That’s the way we like it.
Funbike
Maar is ‘ie net zo snel als dat ‘ie eruit ziet? Zoals zijn naam al verklapt is het een machine met 660 cc, waarmee die in het middenklasse valt van het supersportsegment. Sterker nog: vanwege de grote belangstelling is er ook een 35 kW variant gemaakt, zodat ook de eigenaren van het A2-rijbewijs hun spaarcenten kapot kunnen slaan op de RS 660. Wij rijden uiteraard op de meest potente versie, die goed is 100 pk bij 10.500 toeren per minuut. Je kunt ‘m overigens doortrekken tot 11.500 tpm. Ver in de toeren janken dus. Lekkâh! Dat gaat eveneens gepaard met een mooi, rauw geluid, zeker voor een standaard uitlaat. De pk’s worden geleverd door de parallelle tweecilinder. Een heerlijke twin waarmee je echt meer dan genoeg power hebt. Het doet je bijna afvragen waarom je überhaupt meer vermogen nodig zou hebben dan dit. De topsnelheid ligt ruim boven de 200 km/u (we vermoeden zo rond de 220) en die 200-grens heb je zeer vlot bereikt. Wel zorgt het rijden in hoge toeren voor trillingen in de spiegels, wat het zicht beperkt. Wat natuurlijk meespeelt in de snelheid en wendbaarheid is het relatief lage gewicht van 183 kilo. Het maakt ‘m tot een exemplaar waarmee je echt fantastisch door de bochten kunt blazen. Dit is een funbike van het hoogste niveau. Het blok en de handling geven zoveel vertrouwen. Hiermee durf je bijvoorbeeld wel vol gas door een lange bocht, waar we bij, pak ‘m beet, een
Tuono V4 1100 toch wat huiverig zouden zijn. Echt geweldig gedaan. Ook beschik je over een quickshifter, waarmee je dus extra snel van de ene naar de andere versnelling manoeuvreert. Tel daar nog het mooie TFT-display bij op en je beschikt over een breed totaalpakketje.
Liefde
Het maakt de RS 660 tot een zeer complete en vooral hele vette motorfiets. Eentje die ons hart eigenlijk al had gestolen toen we ‘m voor het eerst in het real life zagen. Dit is echt een motor om even bij stil te staan, of na te kijken als ‘ie langsrijdt. Het blok is echt van topkwaliteit. Je beschikt over meer dan genoeg power, hij stuurt bijzonder wendbaar en in het algemeen geeft ‘ie ontzettend veel vertrouwen. Dat zorgt ervoor dat je je eigen grenzen durft te verleggen, met als resultaat dat dit ook een bijzonder interessante machine is voor de mensen die van een supersport machine afkomen. Natuurlijk schiet ook de gedachte door ons heen wat er voor sick apparaat zou verschijnen als ze hier een superbike van zouden maken met het dubbele aantal pk’s. Die potentie heeft ‘ie zonder twijfel. Maar daarmee zou het karakter van de motor ook weer veranderd worden en dat is nou juist hetgene wat ons zo ontzettend goed bevalt aan de RS 660. Zelfs zo goed, dat dit een serieuze kanshebber is om ooit door ons aangeschaft te gaan worden. Cupido heeft met precisie een pijltje door ons hart geschoten. Aprilia heeft een nieuw visitekaartje afgegeven, dat moge duidelijk zijn. Nu alleen nog die twaalfduizend euro bij elkaar verzamelen.
Meer info of een proefrit aanvragen voor de Aprilia RS 660 doe je op aprilia.com . Specs Aprilia RS 660
Motor: vloeistof gekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 659 cc Vermogen: 100 pk
Koppel: 67 Newtonmeter bij 8.500 tpm Gewicht: 183 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 15 liter
Prijs Aprilia RS 660: €12.450,-
Gallery
Credits
Tekst + foto's: Chris Riemens