Review: geweldige Kawasaki Z900 bewijst waarom het zo'n (verkoop)kanon is

23 jul , 17:03Machines
kawasaki z900 2025 fhm web 2 06673
Er zijn motorfietsen die je hart sneller doen kloppen, en er zijn motorfietsen die een vaste plek op je verlanglijstje opeisen. De Kawasaki Z900 doet allebei. Al jaren is deze supernaked een koning op het asfalt. Voor 2025 tilt de Japanse fabrikant hun paradepaardje naar een nog hoger niveau. Meer snufjes, meer comfort en meer snelheid. Wij gingen er een weekje mee op pad.
De Z900 is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een icoon. De moderne Z900 zag in 2017 het levenslicht, maar de eerste Kawasaki Z900 werd geproduceerd in 1976.
kawasaki z900 2025 fhm web 06637

Doeltreffende ingrediënten

Daarna hebben de Japanners heel wat decennia gewacht, totdat ze dus in 2017 een nieuwe naked op de markt brachten. Het was direct een schot in de roos, want de Z900 groeide uit tot een van de best verkochte naked bikes ter wereld. De ingrediënten zijn dan ook smakelijk en doeltreffend: brute kracht, agressieve styling en verfijnde controle.
Bij Kawasaki samengevat in het woord 'sugomi', een term die wordt gebruikt om de kern van hun Z-filosofie te vangen. De nieuwe Z900 ademt deze filosofie uit elke porie. Met z’n nieuwe LED-verlichting, strak gevormde tank en opgefriste koplamppartij oogt hij als een mechanische predator die klaarstaat om zijn prooi aan te vallen. De scherpe lijnen, metalen accenten en het laaggeplaatste front creëren een visueel statement waar je hartslag spontaan wat sneller van gaat kloppen.
kawasaki z900 2025 fhm web 06703

948 cc puur plezier

Onder het mes is er gelukkig niet te veel gesneden in het hart van deze naked beast. De 948cc viercilinder-in-lijn is gebleven, en daar zijn we blij mee. Want wat een lekker blok is dit toch. Zo soepel dat je zelfs in je vierde versnelling nog kan wegrijden als je even vergeten bent terug te schakelen voor een rood stoplicht. Tegelijkertijd is 'ie ook zo gretig als een dolle herdershond als je boven de 6.000 tpm komt. De vernieuwde elektronische gaskleppen zorgen voor een nog vloeiendere en lineaire acceleratie, terwijl het karakter van de motor behouden blijft: speels, krachtig maar altijd uiterst beheersbaar. Dit is een tweewieler waar zowel degene die net z'n rijbewijskaartje heeft opgehaald mee uit de voeten kan, maar ook de doorgewinterde coureur op het circuit compleet los kan gaan.  
Bij het opendraaien van het gas is het intake-geluid ronduit verslavend. Kawasaki heeft met akoestische tests de airbox opnieuw vormgegeven, en dat hoor je. De diepe, rauwe grom die naar boven komt is een soort motorische ASMR. Combineer dat met een 4-in-1 uitlaatsysteem van Akrapovic dat zowel clean klinkt als lekker sportief, en je hebt een geluidspalet waar menig audiotechnicus jaloers op zou zijn.
kawasaki z900 2025 fhm web 06614

Onderstel op niveau

De Z900 is gebouwd op een lichtgewicht frame dat bekendstaat om zijn balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Voor 2025 zijn de veringsinstellingen aangescherpt, met als resultaat een motor die nog meer vertrouwen geeft in bochten. De nieuwe Dunlop Sportmax Q5A banden plakken als kauwgom op het asfalt en zorgen voor een heerlijk stabiel gevoel, ook als je de Z een tikje agressiever instuurt.
Voor wie nog meer wil, is er de SE-uitvoering met Öhlins S46 achterdemper en Brembo M4.32 monoblock remmen. Die combinatie maakt van deze naked een volwaardige canyon carver. De voorvork is dan volledig instelbaar en de achterdemper is voorzien van een handige remote preload adjuster. Zo wordt 'ie iets minder geschikt voor de pas afgestudeerde motorrijders, want dit is speelgoed voor gevorderden.

Elektronisch arsenaal voor rijders van nu

Wat vroeger ondenkbaar was op een naked bike, is nu standaard. De nieuwe Z900 is uitgerust met een 5” TFT-kleurendisplay met turn-by-turn navigatie, voice command, en volledige smartphoneconnectiviteit via Kawasaki’s Rideology-app. Zelfs een lean angle meter is inbegrepen. Handig, voor als je aan je vrienden bewijs nodig hebt als je sterke verhalen aan het vertellen bent op het terras.
Ook een grote upgrade is het IMU-ondersteunde rijhulpsysteem. Denk aan tractiecontrole in vier standen, geïntegreerde rijmodi (Sport, Road, Rain, Rider), een quickshifter voor op- én terugschakelen en elektronische cruise control. Vooral die laatste is een gamechanger voor wie af en toe snelwegkilometers moet maken. Eén druk op de knop en je rechterhand mag op vakantie. Het zijn de features die de Kawa Z900 tot een uiterst complete en luxe uitgevoerde motor maakt.
Ook de ABS is niet zomaar ABS. Dankzij de IMU weet het systeem precies hoeveel hellingshoek je hebt en past het de remdruk daar dynamisch op aan. Trail-braking in de bocht zonder je broek vol te schijten? Geen probleem.
kawasaki z900 2025 fhm web 06615

Comfort met karakter

De Z900 is misschien een beest, maar wel een getemd beest. De vernieuwde, vlakkere zadelvorm biedt meer comfort tijdens lange ritten én maakt het makkelijker om je gewicht te verplaatsen tijdens sportief rijden. De zithouding is rechtop, ontspannen maar met een vleugje agressie, precies zoals het hoort op een naked. Kleine details zoals verstelbare hendels, rubberen voetsteunen en een USB-C aansluiting maken het plaatje af. Ook het gewicht van net iets boven de 210 kg voelt nooit zwaar aan, mede dankzij de goede gewichtsverdeling.
De styling is verder aangescherpt zonder z’n roots te verloochenen. De LED-koplampen ogen futuristisch, de tank is prachtig gebeeldhouwd en overal waar eerst plastic zat, schittert nu geborsteld aluminium. Wel is er afscheid genomen van de karakteristieke 'Z' aan ledlampjes in het achterlicht. Deze is vervangen door een nieuwe 3D-ledachterlichtunit, die het doet lijken alsof je wordt opgejaagd door een lichtgevende pijl.
kawasaki z900 2025 fhm web 06598

Voor wie is dit?

Of je nu een doorgewinterde motorhead bent die houdt van knallen op bochtige dijkwegen, of een forens die elke dag z’n rit naar werk tot een feestje maakt, de Z900 bedient een breed publiek. Dat is precies waarom hij al jaren zo’n verkoophit is. Hij is snel zonder intimiderend te zijn, comfortabel zonder saai te zijn en stoer zonder over de top te gaan. Dat totaalpakket is ook nog net zo scherp geprijsd als z'n design, want met prijs van iets meer dan 11.000 euro krijg je heel veel motor voor je geld.
kawasaki z900 2025 fhm web 06647

Feestje op wielen

De nieuwe Kawasaki Z900 is geen revolutie, maar wel een zeer geslaagde evolutie. Alles wat goed was aan het vorige model is gebleven of verbeterd. De mix van brute kracht, verfijnde elektronica, scherpe styling en praktisch comfort maakt dit een van de beste allround naked bikes die je kunt kopen. Of zoals Kawasaki het zelf zegt: een feest voor de zintuigen.
Meer informatie of een proefrit maken op de nieuwe Kawasaki Z900? Check kawasaki.nl.

Specs Kawasaki Z900

Motor: viercilinder lijnmotor
Motorinhoud: 948 cc
Vermogen: 124 pk op 9.500 toeren per minuut
Max koppel: 97,4 Newtonmeter
Gewicht: 213 kilo
Tankinhoud: 17 liter
Prijs (vanaf): €11.199,-

Gallery

Delen met
Ook interessant